** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hasselblad ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer.jonsson

Avslutat medlemskap
Har några frågor om Hasselblad 2000 fc/m !
Jag har funderat på att köpa en sådan, men efter att ha tittat runt lite inne på forumet har jag blivit skeptisk,är inte 2000 fc/m någon bra kamera? , har även lånat hem en kamera för närmare granskning och märkte då att det sitter ett batteri i kamerahuset vad sjutton är de till ?
Uppskattar svar,synpunkter,mm , om 2000 fc/m ???

Har ingen erfarenhet, men jag har läst och hört lite granna. Slutaren är elektroniskt kontrollerad därav batteriet. M:et står för modified och har några uppdateringar från modellen innan såsom utbytbar mattskiva (såsom klivet från C till C/M) samt så ska slutaren vara bättre skyddad.

Kruxet är att många hade sönder slutaren. Jag pratade med en killa på Pro Service, som antagligen är den bästa reperatörern i landet förutom Hasselblad själv då kanske, och han sa att de inte hade så många slutare kvar till 2000-serien, har för mig att de hade några hundra. När dessa slutare har tagit slut :) så går de ej längre att reparera. Men det kanske tar ett tag, bäst att ringa ner och fråga dom.

Det som är bra med modellen är F-objektiven som oftast (alltid?) är ett steg ljusstarkare än C-dito. Har för mig att blixtsynktiden är dålig,dvs lång. Tror inte heller att det finns lika många objektiv att välja på som för C-serien.

Men mitt bästa tips är att ringa ner till Pro Service, sedan att höra efter här och på andra håll (photo.net) hur den är rent användarmässigt.

/e

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar