Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad vs. Rolleiflex

Produkter
(logga in för att koppla)

CJL

Aktiv medlem
Efter att ha kört med Rolleiflex ett tag så har jag köpt mig en Hasselbladare med en del tillbehör.
I början imponeras man av den modularitet Hasselblad är uppbyggd runt med olika sökare, magasin och objektiv.
Men igår så satt jag och lekte lite med min Rolleiflex 3,5F, oj oj oj vad precist och tyst den är. Vid avtryck låter den "schik" och då mycket tyst och vibrations löst.
Medan Hasselbladaren låter "Flomp Shuock flopp" och då högt med tillhörande vibrationer i hela kameran, lite skrämd av den stora skillnaden testade jag igen fast med spegeluppfällning "Shuock" fortfarande fanns det kännbara vibrationer vid avtryck.

Det känns som om man offrar mekanik mot modularitet.
Är det fler som haft samma känsla?

Låter(!) lite konstigt. När du fäller spegeln så är väl det endast slutaren som låter?
Och om du menar Hasselblads centralslutare (som sitter i objektiven) så ska de väl inte låta?

Eller menar du Hasselblads ridåslutare?

Visst har jag det. Men det var några år sedan....

Kan iofs inte minnas att den var så ljudlig med fälld spegel och utan "winder". Men minnet är förmodligen bra men kort....

Hej

Hasselbladaren är med centralslutare.
Jag utlöste kameran med spegeln uppfälld och magasinet borttaget för att se vart ljud och vibrationer skulle kunna komma ifrån, det verkar vara den så kallade nyckeln mellan hus och objektiv som snurrar iväg vid avtryck.

Det är ju trots allt så som det tidigare nämnts, slutresultatet är det som räknas.
Men den mekaniska kvaliteten känns större på Rolleiflexen.

Största kvalitetskänslan jag fick (efter att lånat 4 objektiv och ett 500/cm hus) var intrycket av zeiss-optiken. Inte själva huset, sökaren och magasinet....

Dessutom så glappade det mellan glugg och hus.

Hej Thomas

Jag håller med dig angående optiken.
Jag har två Zeiss objektiv 80 och 150mm, dessa känns mycket välbyggda och gedigna.
Men huset känns dock inte lika påkostat.

På mitt system finns inga glapp mellan ojektiv, hus och magasin. Ett sådant glapp skulle jag alldrig acceptera på en kamera i denna prisklass.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar