Annons

hasselblad på tradera..

Produkter
(logga in för att koppla)
För ingen lagt bud är för att utropspriset är på 3000 kr,

Många drar sig för o lägga bud när folk satt ett startbud på 3000 kr,

Sen väntar många tills det är 5 min kvar lägger bud då. Jag förstår inte vitsen med folk som går in och bjuder upp varan när det är 5 dagar kvar.

Verkar ok. Det är en 500C, med den fasta, mörkare mattskivan. På C/M kan mattskivan lätt plockas ut och dessa brukar kosta lite mer. Bra startpris, vissa sätter helt hysteriska priser på det dubbla på gamla bladare. Det brukar vara så med Hasselblad att ju modernare, desto dyrare. Kamerahus som kostade 200 papp för tio år sen, får man idag för under en tiondel av priset och oftast med tillbehör.

hej jag letar efter en hasselblad 500 c/m och så hittade jag den här, väldigt billiga på tradera för bara 3000 med ett fint objektiv och hela kittet..

http://www.tradera.com/HASSELBLAD-500-C-o-PLANAR-C-80-2-8-i-fint-skick--auktion_340239_136017005

tror ni att det är okej? användaren har ju 223 positiva omdömmen så det borde ju vara bra. men jag tycker att det är konstigt att ingen budar och att den är så billig...?

jag behöver verkligen hjälp!

Jag tycker inte att det verkar speciellt billigt. Slutaren måste renoveras och då är man snabbt uppe i ett pris, som kanske skulle räcka till en fungerande 500 C/M. Dessutom saknas lock, filter och motljusskydd, vilket alltid innebär att varningsflagg skall hissas.

tror ni att det är okej? användaren har ju 223 positiva omdömmen så det borde ju vara bra. men jag tycker att det är konstigt att ingen budar och att den är så billig...?

jag behöver verkligen hjälp!
Jag skulle undvika så där gammal optik. Jag hade ett 40 mm av äldre modell; Hasselblad själva sa redan då typ 1997-98 att det är svårt att hitta delar.
Kolla hellre ett något modernare 80 mm cf. Och som sägs; mattskivan i 500 c är ett elände.

Jag har köpt en Hasselbladare av den här säljaren. Inget problem alls, så jag kan rekomendera honom. Prismässigt får du själv avgöra, men spontant tycker jag det är inom rimliga gränser.

Säljaren är det nog inget fel på, men däremot kan man väl diskutera om en 500C är ett bra "nybörjar"alternativ idag, Som redan nämts: mattskivan är ganska mörk, ej utbytbar(annat än på verkstad) Service på objektiv pga. minskad tillgång på reservdelar kan bli knepigt(dyrt)

Vill inte avråda dej men det vore synd om du skulle bli avskräckt att fota med Hasselblad. För det är en speciell känsla.
Om du bara är medveten om vilka problem kan finnas så ...

Lycka till

Jag ska kanske också betona att jag inte vet något om säljaren. Men kameran är snäppet gammal, optiken är svårservad. Dessutom är det ett C12-magasin, försök hitta ett A12 som är något modernare.

Säger som Göran; Hasselblad är en fantastisk kamera att använda. Men personligen tycker jag den där kombon är för gammal och förtar en del av det roliga.

3000 SEK för en kamera där optikens slutare är i behov av service och hus respektive magasin är tillverkade 1966 tycker jag verkar vara lite högt. Om inte behovet av en Hasselblad är ytterst akut kan det vara vettigare att avvakta och försöka få tag på någon nyare, som är i bättre skick.

Kamerahuset är det nog inga problem med, däremot är det en glugg som inte har antireflexbehandling vad det verkar. Dessa brukar benämnas med tillägget T*. Och som andra varit inne på kan det vara en slutare som dels kan vara väldigt sliten, så att tiderna inte går att få exakta och dels av en gammal modell med svårighet att fixa service. Dessutom har huset den gamla mattskivan vilken är svår att fokusera med, jag har haft den själv och böt till den nya acutematte och bara detta kostade mig 1800, i och för sig en mattskiva i nyskick, men ändå en hel del pengar. När det gäller gamla magasin har jag till exempel ett som är ojämt i framdragningen så att det ibland blir överlappande bilder, det går inte att använda med andra ord. Om det går att serva eller vad detta skulle kosta vet jag inte.

Så sammantaget kan det bli en hel del mer pengar innan det är "färdigt" så att säga.
Jag menar nu inte att kameran inte skulle vara värd priset, det har jag ingen aning om.
Men om jag själv skulle skaffa en bladare i dag för att fotografera med (jo, många har sina gamla kameror mest till att titta på) skulle jag nog försöka hitta en nyare 500/503 med ett CF 80/2,8 T*.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar