riesen1970
Medlem
Såg på Ebay att det finns Hasselbladsadapters till Sony nex. Verkar fruktansvärt framtungt. Någon som testat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Såg på Ebay att det finns Hasselbladsadapters till Sony nex. Verkar fruktansvärt framtungt. Någon som testat?
Det är precis samma problem med att försöka använda ett Nikon F-objektiv på någon av Nikon Series 1-kamerorna. Nikon har visseligen tagit fram en adapterring för detta, men det är inte lönt att köpa denna. Nikon F-objektiven ger mycket sämre bildkvalitet än Serie 1-systemets egna.
.
Nä, det är Hasselblad-objektiven inte. Men jag tror inte heller att det finns några Nikon "tjockkamera"-objektiv som är gjorda för att funka bra på deras Series 1 kameror. Då skulle nog folk istället bli besvikna på dessa objektivs prestanda vid användning på fullformatshus.
Full HD är något helt annat. Det motsvarar 2 Mp, och Nikon Series 1 kamerorna har ju 10 Mp sensorer. Jag hittar inte att det skulle gå att ställa in D4 på 2,7x crop, bara 1,5x. Är det verkligen en allmän uppfattning om att Nikons "tjockkamera"-objektiv skulle ge lika skarpa bilder på Series 1-kamerorna som dess egna objektiv? De jag råkar känna som har provat har i alla fall tyckt att det blev sk-t.
.
Filma ja, men det är som jag skrev en helt annan sak.
Jag betvivlar fortfarande att det finns något Nikon F-objektiv, hur modernt det än vara må, som skulle kunna ge samma skärpa på Series 1-kamerorna som dess egna objektiv gör.
.