Annons

Hasselblad på NEX

Produkter
(logga in för att koppla)
Såg på Ebay att det finns Hasselbladsadapters till Sony nex. Verkar fruktansvärt framtungt. Någon som testat?

Har inte testat, men det blir väl inte mycket värre än att hänga på en 24-70/2,8 eller nåt sånt (om man jämför med t.ex. en H-blad 80 mm). Däremot är det inte alls säkert att det är någon poäng med det, då dessa objektiv inte alltid har så hög upplösning som krävs på en NEX - de är gjorda för att ge tillräcklig upplösning för stora negativ och väldigt välkorrigerade - på en liten högupplöst sensor är det inte alls säkert att de presterar så bra.

Det sista är ett viktigt påpekande. Även ifall du skulle råka ha några Hasselbladsobjektiv liggande, så är det knappast lönt att använda dem (på NEX:ar) - Hassy-objektiven har som sagt inte centrumskärpan maxad, och du kommer knappast att bli nöjd med resultatet. Objektiv avsedda för upp till FF fungerar dock vanligen ypperligt på NEX:arna.

Det blir precis samma problem ifall man försöker att använda Nikon F-objektiv på någon av Nikons Series 1 kameror. Nikon har visseligen tagit fram en adapterring för detta, men det är enligt min mening inte lönt att köpa denna. Nikon F-objektiven ger mycket sämre bildkvalitet än Serie 1-systemets egna gör - bättre att köpa dessa ifall man satsar på det systemet.
.

Det är precis samma problem med att försöka använda ett Nikon F-objektiv på någon av Nikon Series 1-kamerorna. Nikon har visseligen tagit fram en adapterring för detta, men det är inte lönt att köpa denna. Nikon F-objektiven ger mycket sämre bildkvalitet än Serie 1-systemets egna.
.

Det stämmer nog bara delvis - många moderna F-objektiv är gjorda för väldigt högupplösta kameror och fungerar utmärkt på 1-serien. Nikon D4 går att ställa in för 2,7x crop (samma som Nikon 1 och motsvarar full HD). Objektiven till gamla hasselblad är däremot inte alls tänkta att använda med lika hög upplösning.

Nä, det är Hasselblad-objektiven inte. Men jag tror inte heller att det finns några Nikon "tjockkamera"-objektiv som är gjorda för att funka bra på deras Series 1 kameror. Då skulle nog folk istället bli besvikna på dessa objektivs prestanda vid användning på fullformatshus.

Full HD är något helt annat. Det motsvarar 2 Mp, och Nikon Series 1 kamerorna har ju 10 Mp sensorer. Jag hittar inte att det skulle gå att ställa in D4 på 2,7x crop, bara 1,5x. Är det verkligen en allmän uppfattning om att Nikons "tjockkamera"-objektiv skulle ge lika skarpa bilder på Series 1-kamerorna som dess egna objektiv? De jag råkar känna som har provat har i alla fall tyckt att det blev sk-t.
.

Nä, det är Hasselblad-objektiven inte. Men jag tror inte heller att det finns några Nikon "tjockkamera"-objektiv som är gjorda för att funka bra på deras Series 1 kameror. Då skulle nog folk istället bli besvikna på dessa objektivs prestanda vid användning på fullformatshus.

Full HD är något helt annat. Det motsvarar 2 Mp, och Nikon Series 1 kamerorna har ju 10 Mp sensorer. Jag hittar inte att det skulle gå att ställa in D4 på 2,7x crop, bara 1,5x. Är det verkligen en allmän uppfattning om att Nikons "tjockkamera"-objektiv skulle ge lika skarpa bilder på Series 1-kamerorna som dess egna objektiv? De jag råkar känna som har provat har i alla fall tyckt att det blev sk-t.
.

D4 kan filma i 2,7x :)

Filma ja, men det är som jag skrev en helt annan sak.

Jag betvivlar fortfarande att det finns något Nikon F-objektiv, hur modernt det än vara må, som skulle kunna ge samma skärpa på Series 1-kamerorna som dess egna objektiv gör.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar