Annons

hasselblad optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Frågan har säkert kommit upp men hör ändå igen. Har en hasselblad optik som just nu är helt svart/ospänd.
tar jag en mejsel och skruvar upp den som man ska så öppnas den... men den låser inte i uppspänt läge.

Någon som vet om det är något man kan göra åt detta eller är den paj?

tacksam för svar.

Funderar på att införskaffa en eos adapter för optikerna och denna är den "bästa" :D
 
Är du säker på att du dragit upp ordentligt? Brukar gå ganska tungt på slutet innan det klickar i ordentligt.
Ingen mening med att köra Hasselbladobjektiv på småbild/crop-kamera. Objektiv för mellanformat har oftast inte lika hög upplösning eftersom det inte behövs på det större formatet de är menade för.
 
Helt klart tvungen att prova iallafall med dessa gluggar så beställde en adapter, zeiss gluggarna brukar ju va grymt skarpa och har sett en hel del bilder på bland annat flickr där det verkar bli riktigt bra från en 5D.

Jag har provat skruva tills det tar stopp... och försökt lite till men den låser inte fast :(
All annan optik gör ju det så verkar lite mysko.
 
Mm säkert, men nu har jag inga sånna gluggar dock sitter jag på en del olika HB gluggar och även om adaptern kostar lite så kan de säkert va värt det.

Har bara en 35 / 1.4 annars så kul o köra med lite annat resultatet när man kollar på bilderna folk tagit verkar riktigt grymt.

Kan berätta hur det blir, borde gå adaptern imorgon hoppas jag.

Får väll ta o låna hem några nya zeiss också från jobbet någon dag och göra en jämförelse.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.