Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hasselblad magasin har fastnat

Produkter
(logga in för att koppla)

onemin

Aktiv medlem
Tja.
Av någon anledning har mitt c12 magasin fastnat. Allt funkar på kameran när jag tar bort magasinet, men när det är på så går det inte att trycka in avtryckaren.
Och det är inte pga att huset är frammatat men inte magasinet, båda indikatorerna är vita och jag har testat att mata fram en bild och skjuta men det funkar inte heller.
Någon som har en aning? Eller ska jag behöva lämna in den på reparation (har inte råd dock)?

Johan Okker skrev:
Ser kuggarna ut att ligga rätt?
Vad händer om du manuellt vevar fram magget till nästa vita?

Nästa vita? vad menar du? Om du menar att manuellt rulla fram till nästa ruta så har jag provat det också, men det hjälpte inte heller.
Jag vet inte hur kuggarna ska ligga... Vad ska jag titta efter?

Johan Okker skrev:
Ser kuggarna ut att ligga rätt?
Vad händer om du manuellt vevar fram magget till nästa vita?

fattar nu. misstänker att det kan vara här problemet ligger. hur matar man fram nästa vita manuellt i magasinet?
är det bara att rulla fram filmen?

onemin skrev:
fattar nu. misstänker att det kan vara här problemet ligger. hur matar man fram nästa vita manuellt i magasinet?
är det bara att rulla fram filmen?

Ja, det är väl bara ett lätt motstånd och sedan kan du veva på med magasinframmatningsveven tills nästa vita dyker upp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar