Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad - Made in Eket

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Igår lärde jag mig något som jag "inte hade en aaaaning om" tidigare.

Hasselblad tillverkas inte längre i Göteborg, utan i Eket utanför Örkelljunga. På underleverantörsmässan i Jönköping visade Ekets Mekaniska att de nuförtiden fräser och svarvar delarna som sitter i Hasselblads kameror.

Igår lärde jag mig något som jag "inte hade en aaaaning om" tidigare.

Hasselblad tillverkas inte längre i Göteborg, utan i Eket utanför Örkelljunga. På underleverantörsmässan i Jönköping visade Ekets Mekaniska att de nuförtiden fräser och svarvar delarna som sitter i Hasselblads kameror.

Redan på 70-talet tillverkades vitala delar av andra företag än Hasselblad. Svenska Metallverken göt 140 % av behovet när det gällde stommarna. Så att delar tillverkas av underleverantörer är inte något nytt.

Det kan stämma. När Hasseblad blev klara med sina nya lokaler på Hisingen så ändrade dom sig och la ner tillverkningen och la ut det till underleverantörer.

Gamla Hasselbads huset som ligger i Nordstan är nu det mesta kontorslokaler och min arbetsgivare flyttade dit för snart 2 månaders sedan.

Vilka av hasselblads saker görs fortfarande i sverige? Och vad görs i andra länder?

Frågade yfo på mässan och de sa att gluggarna är ritade i sverige men tillverkade i japan. Han sa dessutom att slutarna och sökarna tillverkades här.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar