Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad ljusläckage mellan hus och mag

Produkter
(logga in för att koppla)

jary

Medlem
Har problem med ljusläckage på min 500C och 500 EL/M, negativen blir i bland ljusskadade från högra sidan sett (dvs i läge uppochner så som de exponeras) dvs mot kamerans högra sida sett bakifrån. Man kan ju misstänka springan för magasinplåten, men den är ju på vänstra sidan...

Anliggningen mot husen verkar ok, det finns något lite skavmärken på husets magasingavel i den upphöjda ljustätningskanten, men jag kan inte tro att detta ger ett så tydligt problem. Magasinen (2 av de 3 jag har verkar orsaka detta problem) ser helt ok i skicket och på plattan som ligger an mot huset, men då magasinen är monterade mot huset kan man med lite lagom kraft få en ytterst marginell men liten rörelse i dem, i plan med anliggningen mot huset. Ungefär samma på det mag som är bra som på de som ger problem.

Vad göra? Tänkte i alla fall byta tätningarna för magasinplåten, finns att köpa var? Hur tajt skall magasinet sitta monterat mot huset, helt orubbligt eller är minimal rörelse i plan med huset normalt? Det verkar inte gå att justera anliggningen mot huset i fästena eller låset heller, eller? Tacksam för tips och erfarenheter!

Hej!

Jag har ingen aning om vart du kan köpa dessa reservdelar

Men jag vet att man kan köpa "nya" A12 mag för runt 1000-1500kr .. och då slipper du överraskningarna när det läcker ljus igen

PS: kolla med fotobutiken i gårda, dom kan säkert hjälpa dig)

/Adam

Hasselbald nya mag

Hej Adam.
Med "nya" mag menar du bättre begagnade, eller? Dessa priser brukar gälla för beg mag på privatmarkanden, och då vet man ofta inte vad man får innan man provat....

Låter som samma problem som min farbror hade för några år sedan. Pro Camera i Landvetter skickade ljustätning billigt.

Nu var det ett tag sen jag öppnade ett magasin, men jag tror inte du skall utesluta ljustätningen för att det är på fel sida. Filmen kan nog slöjas genom öppningen för sliden innan den går in i rak bana och på så sätt ge det symptomet.

Tätningarna är jättelätta att byta. När jag köpte mina för kanske fem år sedan kostade de 25 kronor per styck.

Hej Janne.

Jag har svarat på ditt mail ang. Pro Camera Service, han (David) är klart duktigast på mekaniska Hasselblad (& förmodligen ensam?) samt har mycket bra priser. Han är dessutom helt underbar att prata med & delar ivrigt med sig av sina erfarenheter & sitt kunnande.

Ang. ljustätningar så har han sådana, man byter dom lätt själv som Jim skriver. Ring & fråga honom (031-919403) om vad han tror om Jim's teori, den kanske stämmer?

När jag hade min 500C inne för totalrenovering så riktade han även huset, det glapp som fanns mellan mag. & hus blev efter det nästan obefintligt. Ett litet glapp när man vrider magasinet i sidled får man dock leva med. Jag kommer inte ihåg exakt pris men det gick på under 1500 kr, för en totalrenovering!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar