Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad HC 50 vs 50-110

Produkter
(logga in för att koppla)

davidbicho

Aktiv medlem
Jag sitter och velar mellan HC 50/3,5 eller 50-110/3,5-4,5 och tänkte jämföra lite MTF-kurvor för att se hur mycket sämre zoomen är än primen, men till min förvåning verkar zoomen vara snäppet bättre!?

Nu är jag ingen MTF-mästare precis, varför jag gärna hör hur andra kloka ser på detta:

HC 50/3,5
http://www.hasselbladusa.com/media/33fcd2a8-afcf-4a69-bb49-d089e2fa4ad8-HC50.pdf

HC 50-110/3,5-4,5
http://www.hasselbladusa.com/media/6957ffe6-00da-45c1-ae14-356a81f53c6e-HC50-110.pdf

Övriga detaljer att ta i hänsyn mellan dessa gluggar är givetvis i första hand ergonomi. Zoomen väger ju sjukt mycket och detta måste jag testa live osv, men upplösning etc är en mycket tungt vägande faktor i mitt slutliga val.

zoomen är pinsamt långsam i autofocusen. jäkligt tung på frihand.
men fantastiskt fin skärpa och väldigt användbar.
beror nog lite på vad du plåtar, vilken som passar bäst.
människor? busskurer? små små bitar av belgisk choklad? några puzzel? älgar med horn? älgar utan horn men med temperament? bollar i olika färger och storlekar?

HC 50

Ta HC 50 gluggen. Har hört ryktesvägen att det har varit problem med HC 50-110 gluggen p.g.a. den tunga frontlinsen. Annars är HC 35:an en mycket trevlig glugg, min favorit.

plippen skrev:
zoomen är pinsamt långsam i autofocusen. jäkligt tung på frihand.
men fantastiskt fin skärpa och väldigt användbar.
beror nog lite på vad du plåtar, vilken som passar bäst.
människor? busskurer? små små bitar av belgisk choklad? några puzzel? älgar med horn? älgar utan horn men med temperament? bollar i olika färger och storlekar?

:)

Tänkte inte att denna tråd skulle handla om vilken glugg som passar mig som fotograf bäst, det reder jag ut. Tyckte snarare att det faktum att zoomen verkar ha en högre bildkvalitet än den fasta som fick mig att sätta chokladbollen i ögat var intressant nog att dra upp. Hade någon förhoppning att någon gjort några rena visuella pixelpeepartester i sådär härligt manér som man ofta ser i forum-småbildsvärlden.

Den fasta femtian är den jag har högst på listan av rent ergonomiska och arbetsmetodmässiga skäl samt att jag aldrig gillat zoomars förmåga att ta bort hinder som så ofta annars tvingar en till kreativa lösningar.

Men samtidigt vet jag med mig att om jag lägger 30 papp på en glugg där jag tycker mig kunna skönja kvalitetsbrister i skärpan så kommer jag irritera mig på att jag inte la 6 till för att kanske få det lite bättre.

Hur är det med bokéhn då? Nått uns bättre på fasta?

Det är ingen skillnad i skärpa. Alla HC objektiven är super på alla sätt. men....

Zoomen är för stor välj HC 50 och så kör med den superbra HC 80mm som komplement.

Kommer du inte tillräckligt nära så lägg till en liiten mellanring.

elmqvist skrev:
Det är ingen skillnad i skärpa. Alla HC objektiven är super på alla sätt. men....

Zoomen är för stor välj HC 50 och så kör med den superbra HC 80mm som komplement.

Kommer du inte tillräckligt nära så lägg till en liiten mellanring.

Mm. 80an har jag, så det är ett tungt vägande skäl till att inte åka på zoomen.

En liiiiten mellanring ska jag ordna!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar