Annons

Hasselblad h4d-40 vs Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)

mauel

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en del funderingar om vad som gör Hasselblads kameror så dyra. Vad skiljer sig mellan h4d-40 och den kommande 1D X, t.ex.

Jag är väldigt nyfiken, för det är dags för mig att börja planera ett seriöst husbyte.

Jag kommer fota en hel del modell-fotografering. Både i studio, utomhus och i vardagsmiljö. Kommer även fota väldigt mycket landskap, djur, städer, byggnader. Ja, allt möjligt! :)

Nu använder jag mig av en Canon 7D, med Canons 24-70 f/2.8, 70-200 f/2.8 II och 50mm f/1.4.

Jag undrar om det är intressant för mig att överväga inköp av hasselblad h4d 40/50/60, eller om Canons kommande 1D X kommer ligga i samma klass?

Det är ju extrema prisskillnader på de olika, och försöker få reda på varför! :)

Väldigt tacksam för all hjälp och info jag kan få!

Närmare Nikon D800E

Hej!

Jag har en del funderingar om vad som gör Hasselblads kameror så dyra. Vad skiljer sig mellan h4d-40 och den kommande 1D X, t.ex.

Jag är väldigt nyfiken, för det är dags för mig att börja planera ett seriöst husbyte.

Jag kommer fota en hel del modell-fotografering. Både i studio, utomhus och i vardagsmiljö. Kommer även fota väldigt mycket landskap, djur, städer, byggnader. Ja, allt möjligt! :)

Nu använder jag mig av en Canon 7D, med Canons 24-70 f/2.8, 70-200 f/2.8 II och 50mm f/1.4.

Jag undrar om det är intressant för mig att överväga inköp av hasselblad h4d 40/50/60, eller om Canons kommande 1D X kommer ligga i samma klass?

Det är ju extrema prisskillnader på de olika, och försöker få reda på varför! :)

Väldigt tacksam för all hjälp och info jag kan få!

Hasselblad har en extremt dyr sensor (många MP och låg serie) och är en helt annan kamera än EOS 1DX som är avsedd för att vara snabb och klara dåligt ljus. D800E har större likheter med 36MP och utan AA-filter som alla mellanformat. Kolla bilderna från Pentax 645D på Imaging Resource och jämför med dagens kameror. 1DX och D800 är dock inte testade än...

Tack för svaren!

Är det någon som vet mer detaljer om Hasselblad och även Pentax kamerorna? Jag har hittat en hel del om Pentax, men nästan inget om Hasselblad. Det enda jag hittar om h4d-40 är fotografer som använder den och gillar den. Men inte mycket mer.

Pentax 645D är t.ex. vädertät, men hittar inte någon information om hur Hasselblad är på den punkten.

Sen är det också väldigt relevant hur bra pentax optik är i jämförelse med Hasselblad.

Är otroligt tacksam för all hjälp jag kan få!

Som tidigare sagt så är Nikon D800/800e idag mest jämförbara med Hasselblad/Pentax 645 då dessa har hög upplösning med D4 och 1DX är sportkameror med hög bps men lägre upplösning.

D800e liksam mellanformatarna saknar eller har väldigt svagt lågpassfilter.

Pentax 645D och Nikon D800/e med vissa objektiv är vädertätade.

Med högre bps lämpar sig D800/e bättre till HDR medan mellanformatarna med större sensorer kräver mindre upplösning per yta av objektiven vid samma upplösning hos sensorn. För full nytta av upplösningen vid ett stort spann av bländarvärden är sannolikt fasta brännvidder överlag att föredra hos alla tre.

Högst skärpa får man sannolikt hos Hasselblad.

Två saker att tänka på som inte alltid är uppenbara:
1) spegeln hos Nikon är mindre än mellanformatarna och innebär mindre vibrationer och underlättar fotografering utan stativ och med stativ möjliggör den mindre slutaren i "farozonen" 1/15-1/60 sek mindre skakningar än MF. Undantaget med stativ är Hasselblad som med uppfälld spegel har centralslutare som leder till mindre vibrationer.
2) andrahandsvärde: amatörer köper beg Hasselblad och 645 digitalt och har mer begränsad budget. För att kunna få sålt utrustningen måste man sätta ett begpris som amatörer har råd med och här tappar alltså MF mer i värde än FX Nikon D800/e systemet som är billigare från början.

Tack Fredrik!

Mycket bra att tänka på!

Får sätta mig ner och undersöka dessa tre!

Det finns inget snack om att Canon ska släppa en kamera som tävlar i mellan-formatklassens? Det hade varit det optimala för mig, helt klart!

:)

Tack Fredrik!

Mycket bra att tänka på!

Får sätta mig ner och undersöka dessa tre!

Det finns inget snack om att Canon ska släppa en kamera som tävlar i mellan-formatklassens? Det hade varit det optimala för mig, helt klart!

:)

Många väntar på besked från Canon :) Kolla 5D Mark III/X tråden..

Den mest prisvärda uppgraderingen för dig låter som en Canon 5D mk2, dvs småbildsformat och lite högre upplösning än din 7D. För allmänfoto, modeller, porträtt mm är småbildskameror typ Canon 5D, Nikon D700 m.fl väldigt smidiga och ger mycket bra bildkvalitet.

Digitalt mellanformat är extremt dyrt, från 100 000kr för endast bakstycket och de få objektiv som finns är också väldigt dyra. AF och sekvenstagning är ett skämt på MF-kamerorna, oftast en central fokuspunkt och ca 1.1 bild per sek. Det höga priset beror på en väldigt liten volym av sålda kameror, Nikon och Canon m.fl säljer oerhört många fler kameror jfrt med Hasselblad, Mamiya, PhaseOne, Sinar, Leica och Pentax. Liten volym => högt pris per enhet.

Bildkvaliteten man kan få från en högspec:ad mellanformatare typ PhaseOne IQ180 när allt stämmer är dock svårslagen, inget som småbild klarar än på länge om någonsin...

Prova en digital mellanformatare nån gång, i en butik eller på mässa så ser du själv om det verkar passa din fotostil och budget.

Vissa MF må kosta över 100.000:- för bara bakstycket och ha väldigt enkel AF men Pentax 645D kostar (inbyggt bakstycke) lite över 100.000:- för kamera och bakstycke och AF modulen är samma som i K-5. Däremot täcker AF arean en mindre del av sökaren än i K-5. 645D har dock en beskärningsfaktor mot 645 neg/dia mer än gängse för nyare Hasselblad så vidvinkel alt är begränsat (kommer inte ihåg exakta spec).

Jag tycker kanske frågan bäst besvaras så här:

Mellanformat är till för de som vill ha bästa möjliga detaljupplösning med finast gradering av toner och möjlighet till störst utvecklad oskärpa upp till ISO 800 och som fotar metodiskt ffa porträtt/gruppporträtt och landskap med (beroende delvis på budget) motsv brännvidd 30-80mm. Det finns större urval än så, men, f u till Mamiya på telesidan, blir det väldigt dyrt och att få till mer vidvinkel än 30mm är också dyrt.

Då pixelantalet ständigt ökar och då småbildskameror förnyas oftare skall man nog antingen se sina bakstycken som förgängliga eller också söker man den dimension av skärpesläpp och tongradering som mellanformat är bäst på.

Då TS satsat på zoomar skulle jag tro att småbild (FF) nog ligger närmast till hands då zoomarna till MF är få. Det mest logiska är nog att invänta ersättare till 5DII. Det ryktas om 22mp (vilket jag tycker är oligiskt då det ligger för nära 18mp i 1DX) men mer sannolikt är att Canon gör som Nikon - kanske släpps en snabb "lågupplöst" kamera men en högupplöst lär oundvikligen dyka upp snart också. Canon vill ju inte lämna proffsen som behöver maxupplösning i sticket. Rykten vad gäller Canon brukar vara få och opålitliga tills väldigt nära lanseringen, om ens då. Nikon, Sony och Olympus läcker mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar