Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad - första rutan överlappar.

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Hej.
Har i dagarna skaffat min första bladare, en 500C/M - jag älskar den redan! En liten aber är dock att första rutan går ihop med ruta "noll" - om ni förstår vad jag menar. De överlappar med cirka en centimeter. Alla andra rutor är väl separerade, om än med en aning variation i avståndet. Efter sista rutan kommer en rätt lång bit oexponerad film innan den tar slut. Vad jag funderar på att göra är att använda veven på magasinet och dra fram filmen en aning efter att det står "1" i det lilla fönstret. Det verkar som om det är väldigt tight i början av filmen, men gott om marginaler i slutet. Vad göra? Jag är van fotograf, men novis på mellanformat. Magasinet är ett vanligt A12 och jag är noga med markeringspilarna när jag laddar filmen.

//Lasse

Att avståndet mellan bilderna kan variera är normalt men det problem du beskriver har jag aldrig varit med om...

Jag föreslår att du slår en signal till världens bäste & trevligaste hasselbladsreparatör, en underbar engelsman i Landvetter... Han svarar på din fråga & allt annat du vill veta. Dessutom så är han billig på service & som sagt bäst...

PRO CAMERA SERVICE
031-91 94 03
David Knappman

//Larsa

Jag har varit med om det problemet. Jag kommer inte ihåg om det var bara en justering eller om det var något som behöver bytas.

Men som sagt, det fixar David Knapman galant.

När du laddar magasinet, drar du fram filmen så att pilarna på skyddspappret linjerar upp med pilarna på magasinet?

Om du nu frågar dig "vilka pilar" så har du problemet här.

-- MW

Jag får svara på min egen fråga: Jag kollade i The Hasselblad Manual (för övrigt en ypperlig bok), där står att man ska dra fram filmen (efter att den laddats korrekt i vaggan - pilar och allt) med magasinets vev tills det tar stopp. Då står det "1" i fönstret och det är bara att köra på. Som småbildsfotograf är jag van vid att exponera mig fram till ruta 1, men med hasselblad (och kanske med andra mellanformatare) ska man veva sig fram till 1. Skillnaden är ju att filmen då dras fram i mörker - någon eventuell "ruta 0" finns inte.

Tack för era råd och mitt eget eminenta svar! ;-)

//Lasse

dobos skrev:
Hej.
Har i dagarna skaffat min första bladare, en 500C/M - jag älskar den redan! En liten aber är dock att första rutan går ihop med ruta "noll" - om ni förstår vad jag menar. De överlappar med cirka en centimeter. Alla andra rutor är väl separerade, om än med en aning variation i avståndet. Efter sista rutan kommer en rätt lång bit oexponerad film innan den tar slut. Vad jag funderar på att göra är att använda veven på magasinet och dra fram filmen en aning efter att det står "1" i det lilla fönstret. Det verkar som om det är väldigt tight i början av filmen, men gott om marginaler i slutet. Vad göra? Jag är van fotograf, men novis på mellanformat. Magasinet är ett vanligt A12 och jag är noga med markeringspilarna när jag laddar filmen.

//Lasse
En polare till mig hade något liknande fel på sin nya kamera.
Det var något "känt" problem, kontakta Hasselblad så löser dom det nog, Jag kommer tyvärr inte ihåg vad lösningen var.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar