Annons

Hasselblad digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jomans

Aktiv medlem
Tänkte ställa en möjligen dum fråga. Har i många år varit sugen på att testa Hasselblad. Vill dock undvika analogt så frågan är - om man vill skaffa en instegsutrustning (digital), vad för komponenter behövs som bas? Hus, objektiv, sökare - bakstycke? Vilka rekommenderas och vilken budget bör reserveras för begagnat?

Kan som sagt inte mycket om Hasselblad. Men jag är övertygad om att det finns kunniga personer på FS!

Det bör lossna från 35lax och uppåt och då med ett äldre bakstycke som har mindre sensor (med allt vad det innebär).

Vad du behöver är ett hus (här väljer du mellan klassiska V-serien eller den moderna H-serien.
Till detta behöver du en vettig glasbit.
Sist och inte minst behöver du ett digitalbakstycke /(och det är här kostnaden kommer. När man köper nytt i den högre skalan så ingår i princip kameran på köpet).
Att köpa nytt är att planera en budget som lätt motsvarar en årslön för en medelinkomsttagare.

Om du kör på V-serien har senaste generationens sensorer en storlek som är ganska nära 5x4cm och kan skjuta 37x37mm om du vill ha kvadratiskt. Då blir det en brännviddsförlängning på 1,5. Tidigare generationers bakstycken har haft mindre sensorer som tvingat användaren till att leva med en brännviddsförlängning. Vilket ju är lite drygt om man vill köra vidvinklar.

Satsar du på H-serien så är senaste generationen sensorer även här i storleken 53x40mm (ganska nära 60x45mm alltså). Tidigare generationer har legat på dryga 3x4cm i sensorformat så även där har det blivit brännviddsförlängning. Fördelen med H-systemet är att objektiven är anpassade för 6x45 och det finns rejäla vidvinklar att tillgå.

Jag kan tänka mig att H1- resp H2-orna är billiga nu för tiden.
Kanske ska du leta efter en sådan och så hitta Hasselblads HC 50-110mm zoom.
Därefter väljer du ett bakstycke som du kan leva med ett tag - och har råd med.

/Johan

Hasselblad har just släppt en instegsmodell till "lågt" pris. H4D-31 heter den. Ska visst bara kosta cirkus 100Kkr med ett normalobjektiv.

Det trista med nästan alla digitala mellanformatare är att de inte har fullstor sensor. Det i sig är ju ingen fara eftersom de fortfarande är rätt mycket större än 24x36, men det befintliga objektivutbudet kan ställa till det. Om jag vore du skulle jag istället inhandla ett par Zeissobjektiv till din 5D MkII. Inte för att dina befintliga objektiv är dåliga på något sätt, men du kommer att bli förvånad över skillnaden. Var så säker:)

Jag hade en Hasselblad hemma på test o var snubblande nära att köpa en men valde istället D3x. Nu idag kör jag 5D mark 2 med bla zeiss optik o det räcker rätt långt. Även om du innhandlar Hasselblad så kostar det rejäla pengar att uppgradera kameran. Har du jobb/kunder som kräver den kvaliten på dina flesta jobb så är det kanske ett måste att köpa Hasselblad annars hade jag valt att hyra en för dom jobb som kräver den kvaliten.
Nu är det inte bara Hasselblads kameran som blir dyr du måste även ha en matchande dator. Varför jag valde bort var för fyra skäl

klart mindre utbud optik samt specialtillbehör, (bla inga riktigt stora vidvinklar)
uppgraderingskostnad
långsammare arbetsflöde (viktigt för mig som jobbar med mycket bilder)
Mina kunder kräver inte den kvaliten.
Men oavsett den blåser banan av småbild på lägre iso men på an A4 så är det inte alltid det syns beror mycket på vilken kvalitet på pappret bilden trycks. Sugen var jag men jag avstod.

ANNONS