Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad A12-magasin, matar bara fram ibland

Produkter
(logga in för att koppla)

Hooper

Ny medlem
Hej!
Som total nybörjare på Hasselblad hoppas jag på lite pedagogisk hjälp i forumet.

Jag har just ärvt en Hasselblad 500 C/M från mitten av 70-talet. Det var min farfars "brukskamera" under många år så den är väl använd, dock har den legat oanvänd i kanske 10 år.

Efter att ha laddat en film (Kodak Portra 400) med hjälp av en som vet hur man gör satte jag igång att fota, men tyvärr märker jag att magasinet inte alltid följer med när man drar fram filmen, dock fungerar det ibland. För att vara tydlig:

Innan bilden tas är indikatorprickarna på både hus och magasin vita.
Efter att bilden tagits är båda prickarna röda.
Efter att ha dragit fram med vredet på huset är husets prick vit medan magasinets prick fortfarande är röd. Räkneverket flyttar sig inte.

Jag bytte film till en Tmax 400 enligt konstens alla regler, men det var samma symptom. Jag monterade då magasinet på ett 2000 F/C-hus (farfars andra kamera), men det var fortfarande likadant.

Jag misstänker att magasinet kan vara utslitet, kan någon isåfall tipsa om var man kan få det testat/reparerat, gärna i Göteborgsområdet? Andra tips mottages också tacksamt!

/Olof
 
Det finns två vanliga problem med A12-magasinen: dels kan det vara kugghjulet som kopplar ihop framdragningsveven på kamerahuset med upptagningsspolen i magasinet som är skadat. Detta kugghjul är om jag minns rätt gjort i mässing och slits så småningom ut av kugghjulet i kamerahuset som är gjort av stål. Då börjar det glappa och man kan få överlapp eller dubbelexponeringar.

Det kan också vara så enkelt som att fettet stelnat under dessa 10 år som magasinet legat oanvänt. Oavsett vilket bör du skicka iväg det för en sk CLA - Clean, Lube and Adjust.

Tidigare fanns en Hasselbladstekniker i Landvetter strax utanför Göteborg, David Knapman, men jag vet inte om han fortfarande jobbar. Du kan försöka ringa på 031-91 94 03 och fråga (numret går iaf fortfarande till Pro Camera Service i Landvetter). Annars var det en tråd här på FS för någon vecka sedan om kamerareparatörer, jag tror både Hbl och Leica nämndes i den tråden.
 
Jag har mailat David Knapman men inte fått något svar, jag provar att ringa om några dagar. Kan man annars lämna in grejerna till Hasselblad, eller kostar det skjortan? Jag borde få lite rabatt eftersom det var min farfar som konstruerade 500:an en gång i tiden...

Instruktionen för att ta isär det var bra men jag vågar mig inte på att göra det själv.
 
Jag har för mig att Hasselblad lade ner sin serviceavdelning för 10-15 år sedan och att det var då Knapman som tog över reservdelslagret och verktygen men det skadar väl inte att ringa och fråga? Om inte annat kanske de vet någon annan tekniker som kan hjälpa dig. Prova också att ringa Knapman, jag vill minnas att han var rätt svår att få tag på när jag behövde hjälp för länge sedan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.