Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HASSELBLAD 500C, Hjälp !!

Produkter
(logga in för att koppla)

lars-olov

Medlem
Hej

Jag har ett 500C hus, som ridåslutaren baktill inte stänger ordentligt, nedre, och öppnar inte helt , den övre, finns det en beskrivning på hur man delar huset ?? eller något enkelt sätt att fixa det...

Det som hände var att någon tryckte in knappen under frammatningen och vevade samtidigt, allt låste sig, och efter lite ruckande och klurande så lossnade det, men nu fungerar inte ridåslutaren som den skall...

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med letrådar eller om det finns en beskrivning på hur man delar huset...

många tack på förhand
Lars Olov Jönsson

Visserligen är det ren och skär mekanik men jag föreslår att du inte ger dig på detta sjäv.
Huset är ju inte så färskt och skulle du dra av en av de mycket fina (0.75 mm har jag för mig) skruvarna så har du förvandlat huset till - tja, pennställ kan det väl användas som......
Skicka in huset till Pro cam i Landvetter ( Pro Camera Service, Box 115, 438 01 Landvetter Sweden ) och de två duktiga grabbarna där. De är inte dyra och dessutom kan de så mycket om kameran att de vet hur man delar huset. Och, framför allt vet de om det är nödvändigt.....:)).
Lycka till!!
Us

Hej!

Svårt att veta hur du skall lösa detta men det kanske kan vara till lite hjälp att den övere luckan skall vara ytterst (mot magasinet) och den under skall vara innerst (mot spegeln).

Luckan är dock ingen ridåslutare, utan bara där eftersom spegeln inte är ljustät.

Om det är så att huset har "hängt sig" så finns det en liten skruv i längst fram i huset (mitt under spegeln) som man kan försiktigt vrida på för att spänna huset igen.

Hoppas det ordnar sig.

Krånglande Hasselblad

Tjenar

Tack för ditt svar,, jag gjorde det, men nu fungerar huset ännu sämre, nu stänger inte sk. slutaren där bak alls, den står öppen hela tiden tills man spänner huset igen med veven..

Sen öppnar den övre inte helt när man trycker av, samt dom löper trög när dom skall gå tillbaka.
Det måste vara att något har böjts eller kuggat över i mekanismen till framatningen, har kollat lite på nätet men finns inget om hur man delar huset...

Det får väl blir express frakt till Hasselblad för rep, suck..

Mvh
lars olov
Kiruna

Det låter inge vidare, det är inte så att du har den lilla spaken vid avrtyckaren på i läge T?

Då stängs inte bakre luckan förens man ställer spaken i läge O.

Det är nog ingen idé att skicka kameran till Hasselblad. Pro Cam som jag skrev om ovan har hela det kvarvarande lagret av reservdelar till 500 C, och är Hasselblads auktoriserade reparatörer.
Skickar du kameran till fabriken kommer den ändå att hamna i Landvetter.......möjligen vill Hasselblads ha en slant för sitt besvär också.....
Us

LIsten to Ulf

Sonnaren skrev:
Det är nog ingen idé att skicka kameran till Hasselblad. Pro Cam som jag skrev om ovan har hela det kvarvarande lagret av reservdelar till 500 C, och är Hasselblads auktoriserade reparatörer.
Skickar du kameran till fabriken kommer den ändå att hamna i Landvetter.......möjligen vill Hasselblads ha en slant för sitt besvär också.....
Us

LIsten to Ulf - he's a wise old man...=*^)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar