ANNONS
Annons

Harddisk pa hog hojd?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePOM

Aktiv medlem
Tyvarr har jag inte de sista tre bokstaverna i varat alfabet pa mitt tangentbord just nu, men jag hoppas att det gar att tyda vad jag skriver i alla fall. Jag sitter namligen i Peru - Arequipa (2500moh) och har hort talas om en myt som jag ville kolla med er om.

Det sags att elektronisk utrustning har en tendens att ga sonder pa hog hojd. En kompis har varit i Cusco (3500m) och pastar att hennes mp3 spelare och kamera har gatt sonder pga hojden, alltsa tryckskillnaden jamtemot havsnivan.

Jag har med mig en barbar harddisk som gar pa ett internt batteri. Jag overfor mina bilder direkt fran minneskortet till harddisken sa fort kortet har blivit fullt. Hittills har den fungerat som den ska trots att jag befunnit mig pa over 2500m i 4 dagar men tror ni det ar riskfritt att anvande sig av harddisken eller finns det risk att den brakar samman? Jag ska namligen till Cusco imorgon och kommer att befinna mig pa runt 3000m hojd i 4 veckor till.

Min teori ar att det inte ska vara nagon risk. Ar det inte vakuum inne i harddisken, isf borde val inte tryckskillnaden gora nagot?

Vad har ni for teorier?

/Petri

Vi får hoppas att det inte är så mycket elektronik i dagens flygplan då om den teorin är sann..;)

Jag haller med om det.

Men det ar ju en viss skillnad pa elektroniska komponenter som anvands i extrema klimat och de som finns i "vardagsprylar".

Kanske finns det en risk iaf? For min egen del hoppas jag verkligen inte att det ar det!

Lysmask skrev:
Vi får hoppas att det inte är så mycket elektronik i dagens flygplan då om den teorin är sann..;)
Flygplan har i regel tryckkabin. Men jag tycker att det verkar mycket märkligt att elektronik inte skulle tåla lägre tryck. En modern hårddisk är hermetiskt tillsluten skulle jag tro, det vill säga fullständigt tät. Vore den inte det så skulle ändå luften i hårddisken pressas UT ur den på hög höjd, och vad skulle det kunna göra för skada? Nä, det låter som en myt som man kan skylla på om något pajjar.

Tror snarare att boven är temperaturer och luftfuktigheten, har aldrig hört talas om elektronik som inte skulle tåla de höjder vi pratar om här.

Klimatet i en fuktig ryggsäck t ex på en resa i tropiska klimat är ju inte drömmen direkt för elektroniska prylar.. :)

Lysmask skrev:
Tror snarare att boven är temperaturer och luftfuktigheten, har aldrig hört talas om elektronik som inte skulle tåla de höjder vi pratar om här.

Klimatet i en fuktig ryggsäck t ex på en resa i tropiska klimat är ju inte drömmen direkt för elektroniska prylar.. :)

Det later mycket troligare det.

Jag far kora pa med mitt backuppande och hoppas att jag har bilderna kvar nar jag kommer hem! Annars har jag ju inget nytt att ladda upp pa fotosidan!

/Petri

Makten skrev:
Flygplan har i regel tryckkabin. Men jag tycker att det verkar mycket märkligt att elektronik inte skulle tåla lägre tryck. En modern hårddisk är hermetiskt tillsluten skulle jag tro, det vill säga fullständigt tät. Vore den inte det så skulle ändå luften i hårddisken pressas UT ur den på hög höjd, och vad skulle det kunna göra för skada? Nä, det låter som en myt som man kan skylla på om något pajjar.

Förvisso sant om tryckkabinen men jag for mer efter de saker som sittar utanför den. Handbagage och prylar i näven har ju normala förhållanden, vet inte hur det ser ut i lastutrymmena t ex.

Om en produkt inte klarade höjder skulle det stå en varning i bruksanvisningen, garanterat. (Om inte annat på alla produkter från stämningarnas förlovade land..:))

Flygplan har tryckkabin, men trycket i ett modernt trafikflygplans kabin vid flygning på marschhöjd motsvarar lufttrycket på ca 3000m höjd. Det är alltså inte drygt 1000mBar (normalt lufttryck vid havsytan) utan en knapp tredjedel lägre. Pröva gärna att tömma en vattenflaska och skruva på korken ordentligt innan inflygningen påbörjas. Den har skrumpnat ihop ganska bra när flyget landat.

Även lastutrymmena på moderna flygplan är trycksatta, annars skulle hårsprayer, spraydeo och andra trycksatta behållare explodera.

Fråga: Vilket lufttryck får man inne i kabinen om flyget startar på en flygplats betydligt över 3000m? Ta t.ex. flygplatsen utanför Lhasa i Tibet som ligger på 3700m höjd.

Problemet med tunn luft för en hårddisk, är att dess läshuvud förlitar sig på den sk "luftkuddeeffekten" för att få dess läshuvud att sväva extremt nära dataskivan under drift (avstängd, parkeras huvudet mot ytan i en "parkeringszon" på skivan). Är luften för tunn bildas inte en tillräcklig "luftkudde" och läshuvudet kraschar mot dataskivans yta (vilket = katastrof när skivan snurrar med 7200 rpm).

En hårddisk är inte hermetiskt tillsluten, snarare tvärtom. Om man tittar noga på nyare hårddiskar ser man ett litet hål som inte får täckas över. Detta är en (filtrerad) tryckutjämningsventil, för att säkerställa att trycket utanför och inuti är detsamma. Trycket inuti skulle ju annars variera kraftigt pga de teperaturskillnader en HDD utsätts för.

Så, ja, du riskerar totalkrasch över en viss höjd. Säkert finns en viss säkerhetsmarginal pålagd på den angivna höjden.

ThePOM skrev:
Tyvarr har jag inte de sista tre bokstaverna i varat alfabet pa mitt tangentbord just nu, men jag hoppas att det gar att tyda vad jag skriver i alla fall. Jag sitter namligen i Peru - Arequipa (2500moh) och har hort talas om en myt som jag ville kolla med er om.

Det sags att elektronisk utrustning har en tendens att ga sonder pa hog hojd. En kompis har varit i Cusco (3500m) och pastar att hennes mp3 spelare och kamera har gatt sonder pga hojden, alltsa tryckskillnaden jamtemot havsnivan.

Jag har med mig en barbar harddisk som gar pa ett internt batteri. Jag overfor mina bilder direkt fran minneskortet till harddisken sa fort kortet har blivit fullt. Hittills har den fungerat som den ska trots att jag befunnit mig pa over 2500m i 4 dagar men tror ni det ar riskfritt att anvande sig av harddisken eller finns det risk att den brakar samman? Jag ska namligen till Cusco imorgon och kommer att befinna mig pa runt 3000m hojd i 4 veckor till.

Min teori ar att det inte ska vara nagon risk. Ar det inte vakuum inne i harddisken, isf borde val inte tryckskillnaden gora nagot?

Vad har ni for teorier?

/Petri

På de höjder du talar om tror jag att din kropp har en större begränsning än de tekniska prylarna, både vad avser lufttryck och temperatur.
Om vi gör jämförelsen med flygplan så har de mycket riktigt ofta en högre kvalitet på komponenterna. Men många prylar är faktiskt sådant du kan köpa över disk, bara det att kvalitetskontrollen är högre. Långtifrån alla apparater sitter i trycksatta utrymmen och de har ändå en lång hållbarhet.
Så mitt svar blir: Om din hårddisk pajar så är det högst osannolikt att det beror på höjdförhållandet som sådant.

Edit: // Och det står i kontrast mot Jörgens. Va kul, chansen att lära!

Senast ändrad:
jorgene skrev:
Problemet med tunn luft för en hårddisk, är att dess läshuvud förlitar sig på den sk "luftkuddeeffekten" för att få dess läshuvud att sväva extremt nära dataskivan under drift (avstängd, parkeras huvudet mot ytan i en "parkeringszon" på skivan). Är luften för tunn bildas inte en tillräcklig "luftkudde" och läshuvudet kraschar mot dataskivans yta (vilket = katastrof när skivan snurrar med 7200 rpm).

En hårddisk är inte hermetiskt tillsluten, snarare tvärtom. Om man tittar noga på nyare hårddiskar ser man ett litet hål som inte får täckas över. Detta är en (filtrerad) tryckutjämningsventil, för att säkerställa att trycket utanför och inuti är detsamma. Trycket inuti skulle ju annars variera kraftigt pga de teperaturskillnader en HDD utsätts för.

Så, ja, du riskerar totalkrasch över en viss höjd. Säkert finns en viss säkerhetsmarginal pålagd på den angivna höjden.

Menar du att de är så känsliga att de inte klarar 3000m? På högre höjder kan jag förstå resonemanget men 3000 är ju trots allt inte jättemycket.
Det skulle ju också innebära att hårddiskar skulle riskera att kracha under en flygning till USA. Och hur känsliga är de för G-belastning och vanliga skakningar?

Senast ändrad:
Arne S skrev:
Menar du att de är så känsliga att de inte klarar 3000m? På högre höjder kan jag förstå resonemanget men 3000 är ju trots allt inte jättemycket.
Det skulle ju också innebära att hårddiskar skulle riskera att kracha under en flygning till USA.
Ur databladet för WD Raptor, 150GB:

Altitude (Metric)
Operating -300M to 3,000M (=10000 ft)
Non-operating -300M to 12,000M

Gränsen 10000ft kan mycket väl ha valts pga att moderna tryckkabiner inte tillåts gå under 700hPa tryck, vilket motsvarar just 10000ft. Sedan finns det, som sagt, kanske en viss säkerhetsmarginal i denna siffra?

Men, har du datorn igång och det blir tryckfall i kabinen, så är det förmodligen tack och adjö för den disken/data (även om du har andra problem att tänka på just då...).

jorgene skrev:

Altitude (Metric)

Gränsen 10000ft kan mycket väl ha valts pga att moderna tryckkabiner inte tillåts gå under 700hPa tryck, vilket motsvarar just 10000ft. Sedan finns det, som sagt, kanske en viss säkerhetsmarginal i denna siffra?

Men, har du datorn igång och det blir tryckfall i kabinen, så är det förmodligen tack och adjö för den disken/data (även om du har andra problem att tänka på just då...).

Där ser man, hade ingen aning om att de var så känsliga för lufttrycksskiftningar. Kul att lära, och tar då tillbaka min slutsats från förra inlägget, även om säkerhetsmarginalen borde göra att det klarar 3000m+ som du påpekar.
Däremot tror jag forfarande inte att mp3-spelare och kameror påverkas.

jorgene skrev:

Altitude (Metric)

Men att bara ha med harddisken till hogre hojder kan val inte innebara problem. Jag hoppas att det bara ar sjalva anvandandet av disken som kan innebara krash.

Jag har fragat pa manga internetcafeér har och alla sager att de inte har varit med om att hardiskar har krashat pga hojden. Alltsa maste det innebara att sakerhetsmarginalen ar ganska stor eller sa har de specaltillverkade harddiskar (vilket inte later sa troligt).

/Petri

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar