Annons

Har precis fått hem min första DSLR! Men en liten fråga...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jive

Aktiv medlem
Jag har äntligen tagit steget in i den digitala världen och köpt min första DSLR, nämligen paketet med Dynax 7D + 17-35mm f/2.8-4 + vertikalgreppet. Jag går som på moln (ni vet)!

Men nu en liten fråga bara. Har bara hunnit fota lite, och då i relativt ljusfattig miljö... Och jag förstår inte varför kameran ibland inte fotar när jag väl tryckt ner avtryckaren (oavsett MSAP), utan jag får hållit den nedtryckt med varierad längd. Det är ungefär som att den inte är nöjd med ljusmätningen...? Är det nån som har ett svar till detta?

//Jive
 
Den har antagligen inte hittat fokus? Du får antagligen inte samma resultat om du kör med manuell fokusering?
 
Kan det bero på att den inte hittar fokus? Det kan vara ett problem när ljuset är svagt, och då förhindras exponering. I alla fall på min Canon, jag får då en blinkande punkt i sökaren. När den har fokuserat lyser punkten med fast sken. Finns säkert någon liknande funktion på din 7D.

Däremot brukar det funka att exponera även om ljuset inte är tillräckligt, men resultatet blir ju därefter. ;)

Edit//: Anders var snabbast...
 
Jive skrev:

"jag förstår inte varför kameran ibland inte fotar när jag väl tryckt ner avtryckaren (oavsett MSAP), utan jag får hållit den nedtryckt med varierad längd."
//Jive

Ett litet besök i bruksanvisningen kanske...?

Du kan i setupen välja mellan fokus och exponeringsprioritet. Har du valt fokusprioritet (som jag tror är grundinställning) exponerar kameran inte förrän den låst fokus. Hittar den inte fokus -ingen bild. Är det mörkt tar den längre tid att hitta fokus.
Väljer du exponeringsprioritet exponerar den direkt med följd att den kanske inte hunnit fokusera rätt.
 
ett tips är att om du (som på canons kameror) kan ställa om så att du har fokusering på någon sepparat knap så du inte använder det "halvnedtryckta" läget för fokusering, detta medför att du kan ta kort även om fokus inte har "hittats", men du kanske vet att fokus är rätt i vissa lägen (t.ex. om du har fotat ett motiv ett tag och redan hittat fokus, så är det dumt att låta kameran leta igen) hoppas du förstår...
 
Tack för svaren! Jag ska ta och sätta mig med den feta instruktionsboken... Och det där med att slippa ha det "halvnedtryckta" läget verkar ju faktiskt rätt praktiskt!
 
mounte skrev:
ett tips är att om du (som på canons kameror) kan ställa om så att du har fokusering på någon sepparat knap så du inte använder det "halvnedtryckta" läget för fokusering, detta medför att du kan ta kort även om fokus inte har "hittats", men du kanske vet att fokus är rätt i vissa lägen (t.ex. om du har fotat ett motiv ett tag och redan hittat fokus, så är det dumt att låta kameran leta igen) hoppas du förstår...

Det finns 'medfött' i D7D, eftersom den fokuserar när du väljer AF punkt!

/Per
 
Har valt AF-knappen vi din högertumme på 7D till att inte vara momentan utan vara en av/på knapp. funkar skönt o snabbt när tex Af krånglar eller när man kör med stativ eller liknande.
lycka till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.