Annons

HAR Nikon D60 och vill uppgradera mig... Till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle behöva lite tips och råd från kamerakunniga =)

Jag fotar nu med en D60 och använder mest fast objektiv 50/1,4f till. Nu vill jag uppgradera mig, dels för att jag behöver ha två kameror till de bröllopsfotograferingar som jag fått i uppdrag och dels för att jag vill just uppgradera mig. Jag kikar på D300s, kan det var något för mig tror ni?

Sedan undrar jag en sak ang objetiv, jag undrar vad som rekomenderas att ha i syfte för just bröllop, till kyrkan exempelvis. Jag vet att jag klarar mig en bra bit med mitt fasta, älskar verkligen det, men vad behöver jag mer?

Tack på förhand för tips och råd!

Hälsningr Veronica

Senast ändrad:
D300s är en sanslöst fin kamera. Har du ett fast 50mm som du verkligen trivs med så platsar det fint på en sån.

Vad du ska komplettera med? Säkert en massa. Kika lite på Tokinas extrema vidvinkel. 11-17 mm, tror jag, f2.8. Jag kan minnas brännvidden fel. Mycket objektiv för pengarna! Fantastiskt roligt med den brännvidden ibland (tycker jag). Kika på vad en sån vidvinkel ger dej och fundera på om den skulle passa in hos dej.

Lycka till.

Hej Veronica

Jag skulle helt klart satsa på en zoom, 70-200, någonstans där, vet inte din budget, men det finns alla anledning och hålla koll efter beg. nikon 70-200/2.8... det kommer en uppdatering nu så det lär finnas några på beg. marknaden, en underbar zoom, som man kan ha till det mesta! och sätter du den på en ny D300... då har du ett grymt paket men din 50mm 1.4.

mvh
jens christian

Jag fotar nu med en D60 och använder mest fast objektiv 50/1,4f till. Nu vill jag uppgradera mig, dels för att jag behöver ha två kameror till de bröllopsfotograferingar som jag fått i uppdrag och dels för att jag vill just uppgradera mig. Jag kikar på D300s, kan det var något för mig tror ni?

Sedan undrar jag en sak ang objetiv, jag undrar vad som rekomenderas att ha i syfte för just bröllop, till kyrkan exempelvis. Jag vet att jag klarar mig en bra bit med mitt fasta, älskar verkligen det, men vad behöver jag mer?

Hälsningr Veronica

Vad saknar du med D60?

Optik är en sak, där räcker knappast en fast 50 mm särskilt långt för den typ av uppdrag du talar om. Men vad exakt är det du saknar med själva HUSET? D60 lär väl leverera bilder av mycket god kvalitet, eller? Själv fotade jag (som en av gästerna) på ett bröllop i somras och använde då D300 + 18-200 zoom. Det omfånget täckte in allt, säkert. Och så slapp jag byta objektiv stup i kvarten. Jag tror att två tekniskt bra zoomar - säg 12-24 + 24-105 skulle täcka in dina behov. 18-200 zoomen är ju en budgetkompromiss (även om jag tycker att den funkar perfekt i de flesta sammanhang). / mvh FiCa1

1) Först kameran: Frågan är egentligen vilka behov du har. Är du nöjd med din D60 varför då uppgredera? Man betalar väldigt mycket för D300s över D300 egentligen bara för filmfunktionen. Behöver du lägre brus? Om inte varför inte en beg D200 för kanske 5500:-. För en beg D80 är allt över 4000:- orimligt satt i perspektiv till det akyuellt låga priset på D200. m ny D300 (inte "s") gå loss på under 14000:- vilket också är betydlgt lägre än D300s av egentligen oförklarliga skäl. Men behöver du bara ett hus till kan du ju plocka upp ett beg D60 hus till. Överväg vad du saknar hos D60 innan köp.
2) Optik: Många brölloppsfotografer anväder en porträttbrännvidd som du nu kör med plus ett vidvinkel runt 24 eller 35mm motsv. Ett beg 18-24mm fast brännvidd är ett alternativ då dessa kan vara lusstarka i dunkla kyrkomiljöer. T ex Sigma 20/1,8 eller 24/1,8 är prisvärda alternativ. Zoomerna har mer distorsion och sämre ljusstyrka men kan vara ganska skarpa - för vid bröllopsfotografering till skillnad från naturfotografering vill man nog ha skarpa kanter också. Här måste man vara mer kräsen i sitt val. Sigmas 10-20 duger nog inte tyvärr. Tokina 11-16/2,8 kan vara ett val - men kom ihåg att distorsion hos zoomar är ofta komplext och korrigering är inte så enkelt och distorsion i kanterna då människor finns med är inte så kul. Många väljer också ett tele, men det är inte för alla. Nikons 135/2,0DC är förvånansvärt prisvärt med tanke på att det är skarpt, ljusstarkt och erbjuder en unik möjlighet till kontroll av sfäriskt abberation för fin oskärpa. Men valet för de flesta lär nog bli, för DX, raktecknande 17-20mm, 24mm, 50mm. Möjligen kan man ersätta vidvinkelsidan med en zoom.

Hälsningr Veronica

Är otroligt nöjd med nikons 35 1,8 samt 14 2,8 vill / kanman lägga lite till är naturligtvis nikon 14-24 2,8 inget dåligt allternativ, samt en telesom sigmas 70-200 2,8 är prisvärd.
Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar