Annons

Har någon erfarenhet av FDn till ex.20D med FDn/EOS adap.

Produkter
(logga in för att koppla)

XMX

Ny medlem
Jag undrar hur det funkar att köra med Canon FDn på en digitalkamera med hjälp av adapter FDn/EOS.

* är det lätt att hitta skärpan?
* ljusmätning hur funkar det?
* går det att blända ner manuellt?
* mm.mm?
 
Adaptrar

Jag kör med m42 och T2 adaptrar till min 20D. Kräver en del träning att fokusera, desto ljusstarkare glugg desto lättare. Ljusmätning funkar fint. Om jag inte tar fel så mister man evighetsfokus om man använder FD objektiv, dvs du kan inte fokusera på någonting längre bort än X m. Detta beror på avstånd mellan infästningen och ccd:n. Bifogar en fil för olika fästen, Om ett objektivfäste har längre avstånd än EOS så funkar det normalt sett med adapter/
Niklas

Som ni ser ligger EOS på 44mm. M42 och T2 ligger högre än så. FD ligger på 42 vilket borde få svårt att fungera med evighetsfokus så länge adaptern inte innehåller linser = sämre prestanda.
 

Bilagor

  • bodymount.jpg
    bodymount.jpg
    53.2 KB · Visningar: 233
Senast ändrad:
Re: Adaptrar

niklas_klinte skrev:
Jag kör med m42 och T2 adaptrar till min 20D. Kräver en del träning att fokusera, desto ljusstarkare glugg desto lättare. Ljusmätning funkar fint. Om jag inte tar fel så mister man evighetsfokus om man använder FD objektiv, dvs du kan inte fokusera på någonting längre bort än X m. Detta beror på avstånd mellan infästningen och ccd:n. Bifogar en fil för olika fästen, Om ett objektivfäste har längre avstånd än EOS så funkar det normalt sett med adapter/
Niklas

Som ni ser ligger EOS på 44mm. M42 och T2 ligger högre än så. FD ligger på 42 vilket borde få svårt att fungera med evighetsfokus så länge adaptern inte innehåller linser = sämre prestanda.

Tack för infon Niklas! Vad är din erfarenhet med dina objektiv, hur ljusstarka objektiv behöver man i normala fall för att få något resultat? Vad jag läst om den adaptern jag beställde så förlorar man ett halvt steg och då ligger några av de objektiv jag har till förfogande vid f/4.5 och f/5.6. Kanske börjar bli lite knappt då ren?
 
Jag har lite bättre FD optik och har letat efter en original Canon adapter hur länge som helst.

Gjordes ett begränsat antal till förmån för de yrkesfotografer som satt på exklusiv FD-optik när EOS systemet infördes.
 
Jag använder framförallt en Tamron 200mm f/3.5 som komplement till min 17-85. Efter lite träning når jag bra fokus på 60-70% av bilderna. Med tanke på sökarens storlek och brist på mattskiva kan det bli svårt med de bländarvärden du beskriver. Ingenting är dock omöjligt, ut och träna:)
 
Tack för info Niklas!

Jag sitter på en adapter från ProOptic och den innehåller en lins, kanske det går att nå oändligt, har ännu inte provat. Ljusstyrkan på mina glasbitar är inte sämmre än f/2.8 kanske går hyfsat att hitta skärpan.

Kan 20D exponera utan objektiv monterat? Om man kör med adapter så uteblir ju alla elektriska förbindningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.