Har tyvärr ingen erfarenhet av Nikon D80 men är full av respekt.
Men: Jag är mycket nöjd med min 450D. För mig (men inte för alla!) är det ett uppsteg från tex Canon 40D - som också är en imponerande kamera. Framförallt gillar jag smidigheten (liten kamera i sammanhanget) och att den är alldeles nerlusad med möjligheter i nivå med, eller bättre än dom som kallas "avancerade amatörkameror" typ.
För avancerade amatörer alltså om man vågar sälla sig till den gruppen. Kitgluggen är mkt bra och osannolikt skarp för sitt pris. Låt vara "plastig", men optisk prestanda är det som betyder nåt för mig.
Jag har haft 450:an i ca 6 månader nu, och det enda negativa jag kan säga är att jag har fått så blodad tand att jag nu förköper mig på objektiv. Efter kitgluggen har det blivit Canon 70-300IS (VR alltså på Nikonspråk) samt en Sigma 10-20. Och en dyr blixt + lite lullull som stativ, fjärr o sånt. Och nu är ett 24-105L IS på ingång från en kompis i New York, mitt första L-objektiv alltså, sjukt dyrt men förhoppningsvis sjukt bra. Totalt betydligt dyrare än den initiala investeringen på 7000+ med kit alltså (som den kostade då). Men där är väl knappast nån skillnad mellan Nikonister och Canonfolk...
Kan som sagt inte jämföra med D80 tyvärr. Men nåt jag skulle önska mig kontra Canon 40D är högre fps (6 kontra 3.5) + snabblägen på huvudratt. Nikon D90 kan filma vilket för mig var en oerhörd besvikelse att inte Canon 50D kom med (för jag har småbarn). I övrigt tror jag en förminskad 50D med filmning skulle vara mycket nära idealet för mig idag. Men Canon är inte där ännu, men kanske Nikon D90 (?).
Nikon gör fantastiskt bra kameror och hade just jag inte lärt mig "det jag kan" på en Canon superzoom (S3 IS) hade det nog varit egalt vilket märke jag valt. Men så var inte fallet för mig alltså.
Om nån polare som jag trodde hade någorlunda liknande budget, intresse och sätt att fota som jag skulle mitt säkra tips vara 450D. Med större plånbok skulle jag säga chansa på Nikon D90. Men som sagt, jag vet för lite om Nikon D80, men är övertygad om att de flesta köpare blir nöjda även där.
Så för att summera, frågar du mig har du chansen att bli fånigt nöjd med en 450D om du liknar mig. Men som många liknande trådar brukar avslutas: gå in i en butik och kläm o känn. Alla kameror i klassen är synnerligen kompetenta och i slutändan betyder han/hon bakom kameran betydligt mer än kameran själv.
allt gott!//W