Annons

Har jag gjort rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

zmulan

Medlem
Hejsan.
Jag går och funderar på om jag har gjort rätt.
Jag har en Nikon F90x som jag använde igår. Till den har jag två objektiv. En zoom 28-70mm Nikor och en Nikkor 105mm micro.
Jag ställde in kameran på P i största möjliga mån men när jag satte på blixten sa den bara FEE med den inställningen. Varför?
Och dessutom så testade jag då att ändra inställningen till S och då funkade blixten.Jag har nu skickat in bilderna på framkallning men jag undrar, kan något ha blivit fel?
Varför funkade inte kameran med blixten? 105:an är ju ljusstark men zoomen är ju ingen höjdare och den gav samma meddelande med båda gluggarna.
Jag hade 200 ASA i kameran om det kan vara intressant.
Blixten är en Nikon SB-26

Någon som kan ge mig ett svar?
Tack
/Malin

Det jag kan tänka mig är att i läget "P" så kanske inte kameran ställer in blixt synktiden automatiskt, när du fotar med blixt så används ju kamerans blixt synktid, och då är ju det naturligt att använda "S" läget och ställa in den tiden, om nu inte kameran gör det själv, moderna kameror ställer även in den slutartiden i läget "P", men så kanske det inte var tidigare, själv kommer jag inte ihåg, men jag har aldrig användt "P" läget med blixt heller.

/kent

Hej Malin,
är det inte så att bländaren måste vara låst på "22/minsta bländare" när du kör på P?
Varför det skulle påverka blixten är jag inte riktigt med på men det kan ju vara så...
En annan variant är att du har oxidation på kontaktytorna mellan blixten och kameran, det ser du om det verkar vara en mörkt gråa på metallen...slå av allting, ta ur batterierna och ta lite svinto och gnugga jätteförsiktigt på METALLytorna och torka av efteråt...

det sistnämnda har hänt mig en gång F801s+SB24, och då funkade mitt "trick" utmärkt...men som sagt var lätt på handen..

/ Magnus

Hej Malin,
är det inte så att bländaren måste vara låst på "22/minsta bländare" när du kör på P?
Varför det skulle påverka blixten är jag inte riktigt med på men det kan ju vara så...
En annan variant är att du har oxidation på kontaktytorna mellan blixten och kameran, det ser du om det verkar vara en mörkt gråa på metallen...slå av allting, ta ur batterierna och ta lite svinto och gnugga jätteförsiktigt på METALLytorna och torka av efteråt...

det sistnämnda har hänt mig en gång F801s+SB24, och då funkade mitt "trick" utmärkt...men som sagt var lätt på handen..

/ Magnus

Det är som Magnus säger. Ställ in minsta bländare.
Blixten styrs ju från kameran så fungerar inte P-läget så löser inte blixten ut.

Christer

Hej och tack!
Ja jag hade bländarringen låst på minsta så det kan inte heller vara problemet. Och eftersom blixten funkar med vissa inställningar kan väl oxidation inte heller vara problemet eller? Jag ska kolla iallafall :)
Tack för tipsen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar