Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

har glott på tester ikväll , sigma bättre

Produkter
(logga in för att koppla)

skägga

Aktiv medlem
Jag har roat mig med att surfat runt på olika testsajter ikväll . (CANON VS ANDRA )
Utan tvekan så har canons topp objektiv bättre värden än piratobjektverna har (L) .
MEN om man tittar på klasserna under så har tex sigma betydligt bättre värden än canon lykats
med i genomsnitt . Även tokina har genomgående bra värden . Med det menar jag i genomsnitt .
Canon har ju på senare år lyckats med bedriften att plocka några bottenplaceringar med tex 28-90 & 22-55 , rena bottenskrapet !"!
Är det så att det är bättre att köpa piratmärken , inte bara för priset .
Utan även för bildkvaliten , om man inte ligger i toppskiktet av optiken ?
( nu finns det pirater som hävdar sig bra där med )

Eller skall man ta dessa tester med en nypa salt ?
(ingen rök utan eld ?)

Jag gör så att jag kollar upp alla alternativ oavsätt märke..den som är bäst (för pengarna) köper jag..ganska enkelt :)

Det jag kommit fram till är att om man vill ha max prestanda för pengarna så får man använda sig av olika märken.

Canon är ofta bästa valet...men ibland är den Sigma..eller Tamron..eller Tokina..

Håller med dig varför köpa ett canon org för 15000 när man kan få ett Sigma för 8000 som inte en "vanlig" människa kan se skillnad på. Man kan dock hålla sig ifrån dom sämsta dock men tex Sigma EX är riktigt fin optik för halva priset oftast.

Man bör se till att läsa massor med tester och åsikter dock vid köp av icke original. (även de billigaste original också då). Så ligger man nog bra till.

Ett bra exempel är Sigmas EX 70-200/2,8 eller Tamrons 28-75/2,8. Så för oss som inte lever på att fotografera så duger det långt.
Inte har man för stor plånbok heller i regel.

121an skrev:
Måste säga att jag är mitt Canon märke trogen. Den enda jag skulle tänka mig vara otrogen med är Hasselblad...

Som min farsa , han har volvo stämplat i pannan .
Att det nu är fordägt ser han mest som ett tecken på att ford behövde hjälp & att alla fordar hädanefter kommer att vara dåliga kopier på volvo.

sagan skrev:
Jag har försökt med hasselblandsoptik på mitt kamerahus..men de passar dåligt!

Det finns ju adapter så man kan använda hasselblads optik på canon i varjefall såg det senast för par dagar sedan....

Sen kan man ta mitt förra inlägg med viss Ironi....

ANNONS