ANNONS
Annons

Har folk för bråttom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Har suttit och läst en massa annonser. Det verkar pågå en utförsäljning av analoga kameror.Till förmån för digitala.

Själv tycker jag det är lite otäckt. Utvecklingen går snabbt. En 10d eller d100 för ca 15000 idag kan mycket väl vara ganska omodern om ett år. Prestandan kan mycket väl vara som en Eos 1d. För samma pris. Jag tyckte min Powershoot G3 var för 8000:- var ok i vintras när jag köpte den. Den är forfarande bra. Men grejerna tappar snabbt i värde med den här utvecklingen.

Personligen tror jag att ett analogt hus, F100,Eos3 är ett vettigare köp än så länge. Såvida inte behovet av digitalt är tvunget.

Ja.. vissa folk har nog för bråttom..

Men man ska göra en kravspecifikation och se om den matchar vad man är beredd att betala för kameran. Går detta ihop.. ja då köper man ju kameran. Varken D100 eller 10D kommer att vara omodern om 1 år.. Titta på D30 t.ex. det är mååånga som fortfarande använder, och är nöjda med den. Den (precis som D100 och 10D) tar lika bra bilder om ett år som den gör idag... Alltså.. har man uppfyllt sitt krav på kamerans specar...så är man ju nöjd.

Sen att ens krav ökar med tiden är ju en annan femma.. Men detta är inget specifikt för digitalkameror, utan kan lätt tillämpas inom den analoga världen.

En nybörjare köper en EOS 300, efter 1 år eller 2 så byter han upp sig till en EOS 30, sen tar det 1 år till och han har blivit riktigt biten och kännar att en EOS 3 hade suttit som vanten..

Det där med att det blir omodernt köper jag inte..Det är ju en högst personlig åsikt i så fall.. Finns ju de som sitter med Pentium 100MHz och Windows 95 och word 3.0 fortfarande.. DE maskinerna går lika snabbt som när de köpte dem ;)

Jag tycker man skall titta på förbrukningskostnaden också, inte bara på inköpspriset. Med en digitalkamera sparar man ganska fort in vad motsvarande film/framkallning skulle kostat. ;-)

mvh

Köper man saker med syfte att sälja dom efter nåt år kanske man behöver ta mer fasta på andrahandsvärden, men köper man dom med planeringen att man kommer att använda dom några år och sen kanske ha dom som andra hus så är dom väl värda sitt pris.

Jag har tittat lite att försöka ersätta min E-10 med en D30, men det är svårt att hitta D30 i sverige för under 8500 just nu verkar det som.

Och med tanke på att man får en 300D för 10 typ så tror jag det är lite önsketänkade från säljarna. Men visst, kameran i sig som har några år på nacken fungerar alldeles utmärkt fortfarande.

Allting beror på användningsområden och personliga preferenser. Jag skaffade en eos33 för att jag gillar att ha frihet i hur jag använder saker, 300V var för begränsdag, samtidigt som jag är en kvalitetsjunkie, men min budget tillåter inte en 3 eller 1V eller nåt sånt. Kompromissen blev 33. Samma sak för digitalkameror(D100, 10D, D60, osv). Dom klarar att printa A3 utan problem, behöver man inte mer än det, varför då bekymra sig om andrahandvärde, det enda som är bättre är 1Ds som är utom räckhåll för många, och digitala bakstycken, som är klart ännu mer utom räckhåll för vanliga dödliga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar