Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har försökt men det går inte :/

Produkter
(logga in för att koppla)

DNordberg

Medlem
tjena

hela dan idag har jag ägnat åt att försöka lära mig ta enkla "studiofoton" , fattigmans då såklart

använde tröja..lakan..ficklampa..olika inställningar för kameran, ljuset på ett annat håll osv

Men det gick inte

Förut har jag försökt med ett brinnande stearinljus, och det var ju lätt att få bra fokus på samt att bakgrundne och allt blev svart lätt

men när man fotar t.ex några tändsticksaskar eller en colaburk så ger det ju liksom inget ljus och det blir skitsvårt

skulle kanske klara av att ta ett kort på exempelvis en tändsticksask och få bakgrunden o allt mörkt redan från själva kortet men motivet, dvs asken, skulle bli suddig och kass


Har läst i lite trådar på det jag har sökt men där hittar jag bara svar som, använd sammetstyg, ficklampor, 2dörrs..exemplet eller vad det kallades

Har ni några tips, eller nåt ja gör fel?!


Edit* Kan lika gärna passa på att fråga, om man vill fota något som ska vara helt vitt omkring, ska man köra i mörkt rum med vitt underlag osv lampa då eller?

elelr ska man köra nånstans ljust osv?
 
Stativ är ett hett tips, har du inte det så kan du ställa kameran på bokhyllan eller liknande, och köra med självutlösare.

Om du ska få ngt ljust så bör du ha mörkt i rummet om du fotar med en ficklampa eller liknande, om du har blixtar så kan du ha ljust, det beror på att blixtar är starkare än en ficklampa, som ger väldigt lite ljus.
 
Så du menar att om jag vill ta en bild på något, och vill att bakgrunden/det motivet ligger på ska vara så vitt som möjligt ska jag ha vitt underlag, vit bakgrund + mörkt rum och en ficklampa och lång slutare o stativ?

har för övrigt stativ
 
Du kan oxå belysa underifrån/bakifrån om du vill ha helt vit bakgrund. Typ en glasskiva med vitt papper på om det gäller produktfoto. Detta för att bakgrunden måste vara ljusare än den ljusaste delen på motivet.

Många använder ett ljustält för produktfoto för att kunna kontrollera reflexer och sånt i produkterna. IKEAS tvättkorg används rätt flitigt i budgetsammanhang.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.