Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har en fråga min 400D canon kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Per-Arne-Kristiansen

Aktiv medlem
min 400D canon kamra!
Jag var ute och tok några kort.de var minus 1-3 grader.mens jag håller på så tappar jag bort sökarinformasjon på kameran.Upptäckte en röd punkt längst nere i sökerinform som blinkade i bland.
Va kan orsaken vara eller skada???
Tack på förhand!
Per-Arne
 
Du skulle verkligen behöva gå en kurs där man lär sig kameran!

Såg bland dina bilder att du har tagit en bild på 70mm 1/50 iso100 och f6,3 med Sigma 70-300apo. Helt galet enligt mig. Det tar faktiskt inte mer än en eftermiddag att behärska iställningarna så att man maximerar bildkvaliten, iaf. vid landskapsfoto i dagsljus.

Det finns inga röda punkter i sökaren, förutom de som indikerar AF, kan det vara något som har hänt med dessa? Kameran ska klara några minusgrader utan problem.
 
marooned skrev:
Du skulle verkligen behöva gå en kurs där man lär sig kameran!

Såg bland dina bilder att du har tagit en bild på 70mm 1/50 iso100 och f6,3 med Sigma 70-300apo. Helt galet enligt mig. Det tar faktiskt inte mer än en eftermiddag att behärska iställningarna så att man maximerar bildkvaliten, iaf. vid landskapsfoto i dagsljus.


Adam, nu får du väl ändå kamma till dig! Vad tusan har detta med frågan att göra? Per-Arne har väl inte bett om en bedömning av sin fotografiska kunskaper utan vill har hjälp med ett problem!

Per-Arne, när du skriver sökarinformation, menar du då verkligen sökaren? Vad är det för information som försvinner och vad ser du istället?

Eller menar du LCD-skärmen på baksidan av kameran?

Den senare kan påverkas av kyla och i extrema fall sluta fungera.

Själva sökaren däremot bör ju inte lägga av bara för att det blir lite kallare.

De röda punkterna i sökaren indikerar fokuspunkterna. Du kan ställa in lite hur du vill att dessa skall funger men i princip är det helt normalt att en eller flera av dessa lyser till när du tar bilder. De gör de dock oavsett om det är kallt eller varmt.

När "problemet" uppstår, kan du fortfarande ta bilder?

Mvh
Anders
 
Canon 400D

Hej Anders Jonsson.
Lcd-Skärmen er OK
De er när jag tittar i sökaren som alt forsvinner .Som har med information av olika inställningar när jag skal ta ett kort.de er helt svart.
När jag tala om et punkt var lite fel beskrivet. Jag menar et röd streck som blinkade till.
Frågan om jag fortfarande kan ta kort ja,
All informasjon på lcd skjärmen er ok.alt som har med fokuseringspunter och göra vet jag.
Tack på förhand!
Hillsen;
Per-Arne
 
Får du information under och/eller på sidan av bilden i sökaren när felet uppstår ? Du ska information (siffror) om bländare och slutartid (oavsett exponeringsmetod). Du har även mer information, symboler och sånt.

/ Erik
 
Senast ändrad:
Re: Canon 400D

Per-Arne-Kristiansen skrev:
Hej Erik Jönsson..
Jag får inte information.De er helt svart.Jag måste tita på LCD skjärmen
Tack på förhand!
Per-Arne
Tyvärr är det nog service som gäller ! Batterierna tappar kapasitet i kyla men då funkar inte displayen heller, och några minus ska inte vara några problem.

/ Erik
 
Re: Canon 400D

Per-Arne-Kristiansen skrev:
Hej Anders Jonsson.
Lcd-Skärmen er OK
De er när jag tittar i sökaren som alt forsvinner .Som har med information av olika inställningar när jag skal ta ett kort.de er helt svart.
När jag tala om et punkt var lite fel beskrivet. Jag menar et röd streck som blinkade till.
Frågan om jag fortfarande kan ta kort ja,
All informasjon på lcd skjärmen er ok.alt som har med fokuseringspunter och göra vet jag.
Tack på förhand!
Hillsen;
Per-Arne

Det låter som det är fel på din kamera.

Mvh
Anders
 
De gröna siffrorna längst ner i sökarbilden ska dyka upp när du trycker ner avtryckarknappen halvvägs. Siffrorna försvinner efter 10-20 sekunder, men ska dyka upp igen om du trycker ner knappen igen.
Låter onekligen som din kamera behöver antingen lite värme eller service.
 
Och bara för fullständighetens skull, LCD-skärmen ska slockna när du sätter ögat i närheten av sökaren...
 
Som Peter skrev så SKA LCD skärmen slockna när du sätter ögat i närheten, så där är det inget fel...
 
apersson850 skrev:
Det spelar ingen roll i detta fallet, men den funktionen kan man stänga av, om man vill. Då är displayen tänd hela tiden.

SLukar den inte mer ström då? Eller slukar den minder eftersom den inte behöver tända och släcka hela tin?
 
Canon 400D

Hej Robin..
Angående min 400D Canon kamera som jag har fel på har jag skickade till
Bild&ljudservice Linköping.Och jag har tala med en tekniker och han har inte värt med om de här förut ,men jag återkommer sen när jag vet felet .
Angående Exponeringen på canon 400D,
Er de någon som har problem med exponeringen.jag tycker de er svårt med skärpan .de er som at man får gå lit på minus sidan får och få bra skärpa eller hur ?
De samma har jag hört om canon 350?

Per-Arne
 
Från Servic

Ja nu har jag fött min Canon kamera från servis, från Bild &Ljudservice
Och utfört arbete:Justering av flex kablage.
Ocg alt er ok,????Kan de vära så??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.