Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har Elements 10 men vill kunna jobba med RAW-filer

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har Elements 10 och har uppdaterat den, kan öppna vissa RAW-filer men ej alla. Hur gör jag om jag vill ha stöd för alla kamerors RAW-filer? Köper jag ett helt nytt Elements 12 eller?

Efter det att Elements 11 kom ut uppdaterar inte Adobe RAW-konverteraren i Elements 11 och äldre. Så antagligen är de kameror vars filer du inte kan öppna nyare än Elements 11.

Ett sätt att komma förbi detta är att använda Adobes DNG-konverter som kan hantera alla RAW filer som finns och gör om dem till ett generellt format som är användbart i alla program inklusive Camera Raw som hör till Elements 10 och tidigare. Om jag inte minns fel är Adobes DNG-konverter ett gratisprogram som du kan hämta på Adobes hemsida.

Dng

Konvertera filerna till DNG i LR så borde det fungera utan problem i elements med. Du behåller all data från orginalfilen men den blir mer lättläst av flera aplikationer och är mer framtidssäker.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto