Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har du besökt Pushkar Camel Fair?

Produkter
(logga in för att koppla)

cowboy

Aktiv medlem
Har någon här på Fotosidan besökt Pushkar Camel Fair i Rajasthan (Indien)?

Marknaden går av stapeln årligen i öknen utanför Pushkar under (minst?) fyra dagar i november och lär vara ett storartat färgstarkt skådespel när 200.000 stamfolk samlas i tältläger för att umgås och köpa/sälja 50.000 kameler hästar och annan boskap.

* Var bodde ni? Hur lång tid i förväg bokade ni? Hur var standarden? Ljudnivån?

* Hur tog ni er till Pushkar? Närbelägna Ajmer ligger ju längs tåglinjen mellan Delhi och Mumbai så det smidigaste bör nog vara att ta tåget från Delhi till Ajmer och därifrån buss?! Eller hyr man bil+chaufför från Ajmer till Pushkar?

* Hur långt från själva Pushkar är kamelmarknaden? På nätet hittar man de motstridande uppgifterna "inom gångavstånd" och "1 timmes bilresa". Jag har förstått att vissa kameljippon - dock inte själva marknaden där man köper och säljer - äger rum inne i Pushkar. Marknaden (då kamelhandlandet sker) verkar dessutom ske veckan före att den mer jippobetonade delen tar fart. Är det fyra dagar eller behövs i verklighen fler dagar?

* Jag hoppas att reaktionen på 'vite turisten med stora svarta kameran' är lika välkomnande och nyfiken som på andra håll i Indien (jag har just kommit tillbaka från några fantastiska veckor i norr)?!

* All info och alla erfarenheter är välkommna!

Datum

Datum för The Camel Fair är (enligt Lonely Planets senaste upplaga av tjocka guideboken 'India') 9-17 november 2013 respektive 1-8 november 2014.

Motsägersfulla besked om antalet dagar när man söker på nätet, som sagt.

För min del är det november 2014 som blir aktuellt.

Lite sent kanske, men några svar iaf.

* Var bodde ni? Hur lång tid i förväg bokade ni? Hur var standarden? Ljudnivån?

pushkar milkman hotel, gjorde walk in, bra standard (allt är ju relativt, vad är bra standard, kallvatten och rent och fint) Pushkar är en tyst stad i Rajasthan mått mätt.

* Hur tog ni er till Pushkar? Närbelägna Ajmer ligger ju längs tåglinjen mellan Delhi och Mumbai så det smidigaste bör nog vara att ta tåget från Delhi till Ajmer och därifrån buss?! Eller hyr man bil+chaufför från Ajmer till Pushkar?

Tåg och buss är lättast.

* Jag hoppas att reaktionen på 'vite turisten med stora svarta kameran' är lika välkomnande och nyfiken som på andra håll i Indien (jag har just kommit tillbaka från några fantastiska veckor i norr)?!

Är turister överallt, så inge speciellt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar