Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har D50:n gått sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cavello

Aktiv medlem
Har ägt min Nikon D50 i snart 14 månader nu och har tagit 56 599 exponeringar med den. Har hört att en rekommenderad gräns som slutaren klarar är 50 000 exponeringar.

Fotade som vanligt igår kväll när jag helt plötsligt hör ett "brak" och sökaren blir helt svart, kameran börjar blinka "err". Har slutaren/sensorn brakat sönder? Och eftersom garantin har gått ut. Går det på hemförsäkringen?
 
Har du provat att med en pennspets trycka in den lilla återställningsknappen under kameran?

Om du tar ur batteriet, åker spegeln ner då?

Hur ser det ut om du tar av objektivet? Ser du något trasigt tex slutaren eller har "bara" spegeln fastnat i uppfällt läget?

Annars återstår nog tyvärr inget annat än att lämna in kameran till service. Tyvärr.
 
Slutaren ser du inte i sökaren, så det är nog snarare spegeln eller möjligen bländaren. Kika in i kameran som sagt.
 
Om det är svart så är det spegeln, men spegeln och slutaren delar samma solenoid så om något går sönder påverkar det förmodligen båda.
 
Har varit hos fotoaffären nu och de trodde också att det var slutaren som hade gett upp. De ringde upp någon från Nikon som skulle ringa och prata med oss.

Känns så surt då man varken får lånekamera och att det kan ta lång tid att laga den eftersom det är jul och nyår snart. Funderar på att försöka få tag i ett billigt begagnat hus och ha det om jag lämnar in D50:n och sedan ha det som ett backuphus.
 
perstromgren skrev:
Varför inte använda din Ixus under tiden?

Per.

Det är inte riktigt samma sak. Dels är möjligheterna att fota i mörka miljör (ridhus, inomhus, raketet) väldigt begränsade. Till det jag använder D50:n skulle inte Ixusen klara av utan suddiga-brusiga bilder och det är inte tillåtet med blixt.
 
SmurfMolly skrev:
För att det kanske inte är riktigt samma sak för henne`?

Nej, givetvis vore det bättre med D50:an! Men nu lät det som om hon tänkte köpa ett D50- eller D70-hus bara för att ha det några veckor, och då tyckte jag det lät som en häftig utgift, med tanke på hennes relativt ringa ålder. Det var bara i ren välmening!

Farbror Per
 
Med tanke på det stora antalet bilder du tagit med din D50 på relativt kort tid kanske du om möjligt bör försöka satsa på ett hus som förhoppningsvis tål hårdare användning. Att ta drygt 130 bilder om dagen alla årets dagar leder snabbt till att nästa hus också riskerar att ge upp om ett år eller två.

D200 kan man hitta till bra priser begagnat nu när D300 anlänt. Då får du både ett stryktåligare hus och också möjlighet att utveckla din fotografering ytterliggare. Och när din D50 är reparerad säljer du den för att använda pengarna som en delbetalning till nya kameran.
 
perstromgren skrev:
Nej, givetvis vore det bättre med D50:an! Men nu lät det som om hon tänkte köpa ett D50- eller D70-hus bara för att ha det några veckor, och då tyckte jag det lät som en häftig utgift, med tanke på hennes relativt ringa ålder. Det var bara i ren välmening!

Farbror Per

Misstänkte att det var i all välmening.. det lät bara lite förmanande. =)
Ett reservhus är aldrig fel att ha, jag har märkt det vid ett par tillfällen nu.
 
Det Fredrik skriver är mycket klokt. Du verkar fota enormt mycket och det kanske inte är någon dum ide alls att kika uppåt OM du har råd. Jag tycker dock inte du ska låna pengar för att köpa en ny kamera...

Tidigare idag tycket jag mig se en D70 för 2000 kr men jag kan inte hitta den nu, kanske redan såld.

Lycka till!
 
Freddan S skrev:
Med tanke på det stora antalet bilder du tagit med din D50 på relativt kort tid kanske du om möjligt bör försöka satsa på ett hus som förhoppningsvis tål hårdare användning. Att ta drygt 130 bilder om dagen alla årets dagar leder snabbt till att nästa hus också riskerar att ge upp om ett år eller två.

D200 kan man hitta till bra priser begagnat nu när D300 anlänt. Då får du både ett stryktåligare hus och också möjlighet att utveckla din fotografering ytterliggare. Och när din D50 är reparerad säljer du den för att använda pengarna som en delbetalning till nya kameran.

Låter förnuftigt! Måste dock få ihop tillräckligt med pengar för att köpa en begagnad D200. Just nu har jag "bara" hälften av vad som brukar krävas. Får in pengar via bildbeställningar och utan kamera går det inte så bra som sagt. Så där har jag ett problem.
 
Då kanske jag sku sluta oroa mig för min D50 som jag har 34.000 exponeringar på efter 14 månader.. :D

Men det e nog dax för att lämna in den på en service iaf..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.