Annons

Har Crimson slutat ta tillbaka bilder de misslyckats med att framkalla korrekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag har beställt mängder med bilder från Crimson, dock har det blivit mindre på senare tid då jag inte alltid har varit helt nöjd med resultatet. Dock är de billiga och ibland så framkallar jag hos dem. Som nyligen då jag skickade en hel drös med svartvita 10x15 bröllopsbilder till framkallning.

När jag fick hem bilderna så hade samtliga en kraftig blåstick (se bifogad bild). No problem, tänkte jag, då Crimson har tidigare alltid varit beredda att ta tillbaka misslyckade framkallningar och då framkallat om dessa. Döm om min förvåning när jag fick följande svar när jag ville returnera bilderna:
"Det går inte att återlämna bilder som är beställda på webben, eftersom det är från egna personliga original och går inte att säljas vidare till någon annan. Därför är det viktigt att kontrollera alla inställningar innan beställningen bekräftas. Vårt system är fullständigt automatiserat och bilderna exponeras omedelbart efter det att beställningen är bekräftad.
MVH
Eva Dahlgren"



I januari 2008 lät det så här:
"Om du sänder tillbaka bilderna som du är missnöjd med så kan vi prova att köra ut dom en gång till.
Mvh Nilla"


Är det fler som har upplevt ändrade tongångar från sagda butik? Har det skett ett ägarbyte nyligen eller skiljer svaret beroende på personen man pratar med? Eller kan det vara så enkelt som att de fått så mycket reklamationer att de märkt att de ekonomiskt inte klarar av att korrigera reklamationerna?
 

Bilagor

  • crimson.jpg
    crimson.jpg
    78.9 KB · Visningar: 749
Kanske lite dum fråga, men bockade du av auto-korriigering (som dumt nog är default)? Då får labben ibland totalspel på bilder. En del vill ha SV-bilder med RGB-profil, andra klarar det bra med gråton. Jag fick en perfekt SV-kopia från Crimson för bara någon vecka sedan.
 
Pratade med Crimson om detta förra veckan när jag ringde om ett annat ärende.

Man bör välja deras proffsversion när man framkallar svartvitt.

Det är dyrare men då framkallas svartvita bilder i en maskin just för svartvita bilder, alltså inga färger "RGB" i den.
Ingen blå färg= inga blåstick.

Däremot kan det bli krångligt om man vill ha sepiatoning kanske?

Så uppfattade jag henne som jag pratade med.

Alternativt kan man väl dra ned blå färg till 0% i Photoshop.

MVH Julle.
 
Kanske lite dum fråga, men bockade du av auto-korriigering (som dumt nog är default)? Då får labben ibland totalspel på bilder. En del vill ha SV-bilder med RGB-profil, andra klarar det bra med gråton. Jag fick en perfekt SV-kopia från Crimson för bara någon vecka sedan.

Beställde via deras Frontweb-tjänst, vilket är en proffstjänst och där finns inga autokorrigeringar som kan ställa till det. Det mest troliga är att deras profilering för maskinen som framkallar 10x15 bilder är det ställt lite si och så med. Jag borde ha haft vett att unvika den storleken, då jag har fått konstiga färger även förut när jag beställt 10x15. Men jag trodde att de de hade åtgärdat problemen till dags dato, men tji fick jag!

Andra (större) storlekar på förstoringar har oftast mycket bra färgöverenstämmelse.
 
Pratade med Crimson om detta förra veckan när jag ringde om ett annat ärende.

Man bör välja deras proffsversion när man framkallar svartvitt.

Det är dyrare men då framkallas svartvita bilder i en maskin just för svartvita bilder, alltså inga färger "RGB" i den.
Ingen blå färg= inga blåstick.

Däremot kan det bli krångligt om man vill ha sepiatoning kanske?

Så uppfattade jag henne som jag pratade med.

Alternativt kan man väl dra ned blå färg till 0% i Photoshop.

MVH Julle.


Att dra ner den blå kanalen till noll hjälper föga, då det blir färgstick även i bilder som har endast en kanal. Jag hade även sepiatonade bilder i samma patch och blåsticket gjorde att istället för en varm sepiaton så fick dessa bilder en kall grådaskig brunton. 13x18 förstoringarna i samma order däremot var mycket vackert varmt sepiatonade.

Jo, jag har förstått att äkta svartvitt papper via Prefix-tjänsten inte dras med samma problem, där får man verkligen svartvitt. Men problemet är kostnaden och efterarbetet - svartvita bilderna via Prefix kostar för mig över 13 kr st (10x15 cm) och dessutom kommer de då i kartor och då måste jag klippa ut dem själva. Gäller det vimmelbilder och det rör sig om hundratals bilder för en och samma kund, så är de inte så pigga på att lägga ut de pengar det kostar. Självkostnaden för mig blir för 200 st 10x15 cm vimmelbilder nästan tretusen kronor, plus en massa efterarbete. För studiobilder är prissättningen på deras svartvita bilder rimlig, men inte för vimmelbilder.

Så frågan blir då, var kan man billigast kemframkalla svartvita 10x15 bilder - från digitala original - utan allt för stora och besvärande färgstick?
 
Men om vi går tillbaka till ursprungsfrågan, är det fler som på sistone fått besked från Crimson att det inte går att få bilderna framkallade gratis på nytt, om man inte är nöjd med resultatet? Dvs, har reklamationsrätten försvunnit hos dem?
 
Missuppfattning, Crimson ändrar sig

Jag fick ett mejl från Crimson idag om att de naturligtvis printar om bilderna på nytt om det har blivit färgstick på dem. Gratis. Så denna tråd kan moderatorerna stänga, då den inte längre är aktuell.

De hade missförstått min begäran om omframkallning och trodde att jag endast ville returnera bilder jag inte var nöjd med pga bildernas egna "käll-kvalité".
 
Skönt att höra att det löste sig!

Jag hade blivit mycket förvånad om det inte hade gjort det, då Crimson som sagt alltid varit mycket bra i sin service! En gång printade de till och med om ett par ganska stora förstoringar som hade fel som troligen orsakats av mig, utan kostnad för mig! Det kallar jag service!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.