Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har bilderna försvunnit?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rahvin

Medlem
Hej!

En vän ringde mig nyss och förklarade sitt problem för mig. Han hade tagit en massa bilder på sin fästmös förlossing med sin Mju 400. Men när han sedan skull kopiera bilderna till datorn så hittade den inte minneskortet. Det som han gjorde var att:

1. Tog ut minneskortet ur kameran och stoppade in det i den inbyggda kortläsaren i datorn.

2. Datorn kunde inte hittada minneskortet.

3. Då satte han tillbaka minneskortet i kameran, varpå kameran sade "card error".

Vet någon om det finns något program eller annat sätt för att rädda bilder som datorn inte säger sig kunna finna?.

Mvh

Richard 'Rahvin' Ehlers

Prøv et program som heter Sandisk RescuePro.
Det gjenoppretter bildefiler fra slettede og formaterte minnekort.

Testa gärna en annan kortläsare också, men troligen är det något mysko med kortet tyvärr. Som ovanstående skribent skriver.. använd rescueprogrammet, då kan man oftast rädda kraschade kort.

// Jocke

Ge heller inte upp bara för att det första program du provar kanske inte fungerar, det finns många att välja mellan och för mig var det först det fjärde som klarade att läsa mitt "oläsbara" kort. Det var bara en bild av alla på kortet som var problemet så det kunde jag inte rädda, men resten gick bra.
Det bästa med dessa program är att man oftast kan provköra för att se om programmet fungerar på det skadade kortet innan ev. köp. Envishet kan vara en dygd.

Om inget komersiellt program fungerar och bilderna är väldigt viktiga, helt beroende på hur man prioriterar en förlossning, så finns det företag som enbart sysslar med återskapande av data information, och även på ett minneskort är ju alla info ettor och nollor.

// Anders

aceeo skrev:
Om inget komersiellt program fungerar och bilderna är väldigt viktiga, helt beroende på hur man prioriterar en förlossning, så finns det företag som enbart sysslar med återskapande av data information, och även på ett minneskort är ju alla info ettor och nollor.

// Anders
Det är nästan billigare att skapa ett barn till.
:)

Erik Schalin (Erik Schalin) skrev:
Det är nästan billigare att skapa ett barn till.
:)

Precis, det kostar..... men man får väga kostnaden mot det emetionella värdet...

Tror jag läst något om ett startpris på 25.000, och sedan X antal kronor per återfunnen Mb, nu är ju ett minneskort ganska litet, men en normal HD låg på kring 40-50 tusen..... i princip bara företag och myndigheter som använder tjänsten....

Slitz är bra till mer än bilderna... lol

// Anders

Det största (och mest kända företaget) för återskapande av förlorad data i norden är Ibas, dom tar 1790 SEK (inkl moms, exkl frakt, med två dagars leveranstid) för att "rädda" bilderna från ett minneskort. Klarar dom inte av att rädda några bilder, kostar det inte något.

Du kan ladda ned deras beställningsformulär här.

-- Nicke

Tackar!

Tack så väldans mycket för alla svaren!. Jag skall pröva programmen snarast, och återkommer om hur det slutar.

MVh

Richard 'Rahvin' Ehlers

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar