Annons

Har 20D problem med att fokusera med vidvinkeloptik?

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanSS

Aktiv medlem
Jag har en Eos 20D som fungerar ypperligt. Tror jag. Den exponerar mycket bra och fokuserar snabbt etc. Till kameran har jag en 50 mm macro och en 100 mm macro Canon AF-optik som båda ger knivskarpa bilder. Vidare kör jag med två sigmazoomar, en 18-125 och en 70-300 APO. Till min förvåning ser jag att när jag fotograferar med 18 - 125 zoomen i området 18 - 50 mm så blir resultatet "mjukt" utan någon riktig skärpa, eller åtminstone trodde jag det tills jag förstorade bilderna och tittade efter litet mer noggrant i paint shop pro. Om jag fotograferar min dotter när hon står några meter bort så ser man att marken alldeles framför henne är skarp men att hon sälv ligger ur fokus. Zoomar jag däremot in fullt (125 mm), låser skärpan, och sedan "backar" ut med zoomen till den brännvidd jag egentligen vill ha så blir bilden skarp. Har någon annan upplevt detta? Jag fick låna en kit-optik från en 350D och det är likadant med det objektivet (18 - 55mm)så jag börjar undra om detta är en brist hos 20D, att den "framfokuserar" med just vidvinkel. Nu vågar jag inte köpa den 17 - 40 L-optiken som jag sneglat på. Man missar många ögonblicksbilder på detta och att följa något som rör på sig med autofokusen är uteslutet om man inte zoomar in.
 
NEJ!

Jag har inte haft några som helst problem med några av mina objektiv. Även 10-22. Jag tror inte det har med bildvinkeln att göra då sensorn bara går rakt av på den färdiga bildcirkeln som speglars ner till autofokusmodulen. Faktum är att den struntar blankt i brännvidder. Därimot finns det andra saker som drivningen av objektivet drar nytta av och du har ju alltid en evaluerande fas i autofokusen.

Om något kan du erfara att den fokuserar på något annat då fokussensorns linje i vidvinkel täcker en större längd på bilden.

Ska du testa fokuseringen så tanka hem ett test ark och testa på. Sätt kameran på stativ och se till att fokussensorn bara täcker den linje som den ska fokussera på. Ha bra belysning. Fokusera sedan 10 ggr och att du nollar den imellan och se om det blir någon skillnad. Testar man bara någon enstaka gång så kan det bero på precis vad som helst. Autofokus är inget exakt system utan evaluerar bilden varje gång du fokuserar.

Om något så kan det vara ett fel i kalibreringen av kameran jämfört med objektiven eller optiken inte heller är inställd korrekt.

Se den här sidan för exempel.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=40045&perpage=15&pagenumber=3
 
Senast ändrad:
Nej!

Jag har "kitobjektivet" till 20d:n dvs 18-55 och jag känner inte alls igen mig i din beskrivning.
/Håkan
 
Kolla bilden i "EOS viewer Utility" där du kan titta vilka autofokuspunkter som har låst i bilden du har fotograferat. I början när jag använde 20D tyckte jag den valde fokuspunkter tokigt och senare valde jag alltid fokuspunkter manuellt med "joysticken".
 
Jag har haft en hel del problem med min 20D tillsammans med min 16-35 trots noggran fokusering.
 
Har inga problem med min 20D och 17-40L, men jag väljer också ofta fokuspunkter manuellt med joysticken.
 
Tack för svaren!

Jag blev glatt överraskad att se att det finns en testsida framtagen för utprovning av fokusering. Mycket bra. Själv har jag bara plåtat med autofokuspunkten i mitten av bilden sedan jag köpte kameran eftersom jag köpte den med sigman.

Det skall bli spännande att se om felet är så enkelt att mäta och om det bara är med sigma 18-125 jag får det eller om det dyker upp med mina fasta gluggar också.
 
Hej Stefan, har du testat ännu? När jag läste den här tråden så klickade det till i skallen över vissa resultat jag själv fått med 20D. Jag har annars bestämt mig att inte mäta och testa och hålla på om något inte verkar alldeles tokigt, för att inte fastna i petimetergrubbel runt prylarna istället för bildskapande. Men nu så gjorde jag i alla fall en test med det där fokustestbladet som det länkades till i den här tråden. Jag orkade inte hålla på med alla objektiv, men testade min Canon 16-35, mitt Tamron 28-75 och mitt Canon 50mm. Det visade sig att med 16-35 blev det hela tiden frontfokus, utom i 35mm läget där det bara var aaaningens mer fokus framför fokuspunkten. Med Tamron 28-75 blev det frontfokus i 28mm läget, men inte i 50 eller 75 mm där det var perfekt. Mitt Canon 50/1,4 visade inte heller fokusproblem. Jag ska testa mitt 10-22 också, eftersom jag inte upplever det som jätteskarpt.

Min slutsats är att det verkar som om åtminstone min 20D frontfokuserar med vidvinkel. Å andra sidan så är det kanske vad man får räkna inom normal "felmarginal" för en kamera, det är väl ungefär vad jag kunnat läsa och lyssna mig till när gamla rävar diskuterat fenomenet.
 
Enda gången jag missat fokus med vidvinkel vet jag inte vad som hände, men jag fick kort och gott lite bakfokus på en gruppbild, tegelväggen bakom är snorskarp, gruppen framför är bara nästan skarp, tur man körde på liten bländare iaf, men när man ser det i full storlek så blir jag rädd. Vette tusan vad som hände, kan ha kommit åt fokusringen iofs också. Med FTM finns ju en risk då.
 
Du och jag verkar ha samma problem.

Hej Camilla!

Vi verkar ha samma problem och det i samma brännviddsområde. Prova att ta en landskapsbild i full vidvinkel. Tag sedan och fokusera med max tele på zoomen och zooma ut till vidvinkel igen med skärpan låst och ta en ny bild på samma motiv. För mig blir det en klart synbar (och mycket störande) skillnad i skärpa redan på en A4 utskrift.

Jag ser även denna skillnad tydligt i sökaren om jag fokuserar i full vidvinkel och sedan zoomar in till fullt tele.

Jag har tankat ner fokuserngstestet och plåtat med mina zoomar och fasta optiker. Zoomen 18-125 samt min macro 50/2,8 förfokuserar men min macro 100/2,8 USM är knivskarp på rätt ställe. Nu är min kamera hos Canon RCC för kallibrering tillsammans med mina utskrivna bilder och provkartor. Det skall bli spännande att se om felet försvinner.
 
Tack Stefan, jag ska testa att göra som du skrivit idag. Nästa problem är förstås om och var jag i så fall ska lämna in kameran. Kan du eller någon annan berätta vad det kostar och hur lång tid det tar? Mitt närmsta Canon serviceställe ligger en timmes bilkörning härifrån, i Malmö, såg jag på svenska Canons hemsida.
 
Hej igen Camilla. I mitt fall så är kameran mindre än ett år gammal så det gick på garantin. Det är bara att ta med kvitto på kameran samt de optiker man har problem med. Lämnar man inte in in optik med kamerahuset så tar de sina egna gluggar. Personligen ville jag dock att de skall använda mina objektiv.

Den beräknade tiden just nu innan semestrarna är ca 2 veckor här i Göteborg men det kan du ringa och kontrollera i kundtjänsten.
 
Tack Stefan. Jag får kolla upp tid/kostnad. Jag har fått min kamera i present, vilket var väldigt trevligt, men den är köpt i USA, vilket just nu känns mindre trevligt...
 
Tjaha, Nu är kameran tillbaks från Canons servicenter och de har kallibrerat huset samt en av mina fasta canonoptiker. Sigman kunde de inte göra något åt men de var eniga om att den framfokuserar kraftigt. De har testat kameran med sitt 17-40 /4 L och låter meddela att det fungerar utmärkt såjag får väl byta till ett sådant.
Min sigma 18-125 testades av Zieger med en eos 300D och det fungerade perfekt så de kunde inte göra något åt optiken. Zieger säger att AF-systemet i EOS 20D tydligen är litet annorlunda än i tidigare modeller och att han testat tre olika 20D-hus med sigmazoomen. Ett hus fungerade perfekt och de två andra framfokuserade. Det är m a o ingen bra kombination med den här sigman och 20 D så nu vet jag det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.