Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hantering och Renhållning

Produkter
(logga in för att koppla)

Pixelinho

Aktiv medlem
Hej!

Några nybörjarfrågor.

Vad kan jag tänka på för att förhindra damm i kameran? Finns det t.ex. något speciellt tips för när man sätter på objektivet eller något? Eller bara vad som helst som har med hanteringen att göra för att skona kameran. Alltid förvara i kameraväskan?

Samt på samma spår: Det här med renhållning. Microfiberdukar finns att köpa så det bör vara en god idé att använda en sådan. Inget medel eller något? Vilka delar måste rengöras oftast?

Ja, hur vårdar du din ögonsten?

Tack.

Edit: Har nu förstått att det är vanligt med damm på sensorn. Läste också en bra artikel om hur man bäst åtgärdar detta. Frågan är dock om det finns några väldigt grundläggande råd för att så gott som möjligt förhindra detta?

Senast ändrad:
Jag förvarar alltid mina kameror och objektiv i plastpåsar i kameraväskan och i fotoryggsäcken. Detta dels pga. dammet och även imma (kondens) vid kall väderlek. Glöm inte bort att dammsuga ur väskan/"ryggan" ibland, speciellt om du är ute i naturen då det kan komma in skräp m.m.

Byt snabbt objektiv och låt ALDRIG kameran vara utan objektiv alt. kamerahuslock.
Om det blåser ute och du skall byta objektiv vänd dej med ryggen mot vinden och var snabb med objektivbytet.

När du kommer hem efter att ha fotograferat torka av kameran/objektiven om de är blöta . Gör ren den bakre delen av objektiven (fattningen och bakre linsen) med mikrofiberdukar. Jag använder två olika mikrofiberdukar en för glasytor och en för kameran och objektivens kåpor. Gör rent objektiv-/kamerahuslock ibland genom att diska dem.

Var extra noga om du fotograferar på dammiga/sandiga ställen.

Mvh. Bengt H

Det där med plastpåsar är nog en god idé. Det ska jag lägga på minnet. Och så införskaffa microfiberdukar, ja. Kanon.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto