Annons

Hantera resor för fotoprojekt i företag

Produkter
(logga in för att koppla)

Ramlösa

Medlem
Jag arbetar idag bland annat som frilansfotograf och har fotograferandet som intäkt till ca 40%. Jag har sedan flera år ett AB för min övriga verksamhet men det är endast jag som är verksam i företaget.

Jag arbetar hårt för att kunna ta steget fullt ut för att så småningom helt kunna leva på att fotografera. Jag fotograferar allt från bröllopsfoto till produktfoto och har så gjort under ett antal år.

Nu har jag så smått dragit igång ett par olika fotoprojekt som jag parallellt vill satsa på. Målet med projekten är dels att ge ut som bok men också i form av uställningar m.m. Nu till min fundering/fråga.

För att realisera projekten krävs ett antal resor för att dels fotografera dessa destinationer och dels fotografera det djurliv som finns där. Är det någon här som har erfarenhet av hur man ska hantera kostnaderna för dessa resor gentemot skatteverket så att det också blir ok bokföringsmässigt? Än så länge finns det ju inga kunder kopplade till mina projekt och de är ju också än så länke "riskprojekt".

Jag har ställt frågan direkt till skatteverket och väntar svar där men jag tänkte det kunde vara intressant att få respons från "andra sidan" också.

Tack på förhand!

Vad jag förstår ska det inte vara något problem att belasta ditt AB med kostnaderna för resorna. De är ju att se som utgifter i projekt som (förhoppningsvis) kommer att ge dig framtida inkomster.

Tack för ditt svar!
Jag håller med om det men å andra sidan är det kanske lätt för Skattemyndigheten att anta att resan är för frivat ändamål, speciellt om man driver AB't själv. Jag vill ju inte heller krävas på extra skatteinbetalning i efterhand pga dessa resor och utlägg.
Hoppades att det kanske var någon här som varit i samma sits som mig och hanterat det på något sätt eller har erfarenhet av problemet. Någon?

Eftersom du redan har en stor del av din inkomst från fotograferandet så är det nog ingen risk. Skattemyndigheten vet ju inte ens om den inkomsten kommer från dina resor eller från andra uppdrag.

Dessutom har du väl en revisor som kan ge dig råd i detta?

Det är genom min revisor som frågan lyfts till skattemyndigheten eftersom hon inte var 100 på hur det skulle uppfattas skattemässigt. Hon flaggade dock för att det skulle kunna uppfattas fel om inte underlagen för kostnaderna specades tydligt och på korrekt sätt.

Jag kan fortfarande inte se några problem. Aktiebolag är ju till just för att hantera "riskprojekt", dvs när man måste satsa pengar på något som man tror ska ge inkomster i framtiden. Jag vet frilansfotografer som regelbundet gör den här typen av resor och drar av kostnaden, trots att de deklarerar som enskild firma.

Om Skatteverket skulle hävda att det är nöjesresor (något som är väldigt osannolikt) så är det ju bara för dig att visa bilderna och redogöra för tanken bakom ditt projekt. Är du orolig kan det kanske vara en bra idé att föra dagbok under resorna så att du verkligen kan visa att du har jobbat.

Tack för ditt svar. Så lät ungefär mitt resonemang med min revisor. Fick dock lite gehör do hon "saknar insikt" i denna typ av projekt. Jag fick igår känslan av att hon tycker det är flummigt och att min tid istället skulle läggas på det som genererar pengar. Kanske läge att hitta en ny revisor med mer insikt i mer konstnärliga verksamheter...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar