Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hantera prutningar och tydligt ”Skickas ej” i annonsen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag är en glad amatör som köper och säljer hej vilt här sedan tio år, kul att köpa till bra pris men också att sälja till normalt pris. Ibland gör man klipp, ibland vanligt pris. Så skönt att slippa Blocket, här är de flesta med i gamet och vi litar på varandra. Vi som är med i detta försöker nog prissätta normalt, men på senare tid tycker jag att det blivit vanligare med brutala prutningar redan i första mailet, första dagen annonsen är ute. Köper prutning i dessa nivåer efter ett tag om osålt, men direkt? Jaja, fri marknad, men synd om vi närmar oss blockettänk. Dessutom detta om man uttryckligen skriver att man inte vill skicka, varför alla dessa som ändå skriver att jag skall? Jag förstår de som bor avigt, men skulle aldrig skicka Blocketpaket, vill inte skicka optik som kan skadas och slutligen, allt jobb med att packa och få iväg. Jag svarar faktiskt inte längre på dessa svar, har ju uttryckligen sagt att jag inte skickar. Fixa en kompis som är nära, de flesta känner någon i Stockholm.
 
Skriver man ej prutbart och att det inte går att skicka så skulle jag inte heller svara på mail som gör det.
 
Jag har också sålt en del här. Inga problem med det utan bara positiva erfarenheter. Men de som bara säljer öga mot öga har jag svårt att förstå. Det ger ju bara en massa merarbete i form av att vänta på någon förutbestämd plats på att en eventuell köpare dyker upp och som kanske inte kommer. Lättare då att få betalt och sedan packa, beställa fraktsedel och lämna hos postombud.

För min del är det dessutom svårt att köpa från exempelvis Stockholm. Jag känner ingen där och att köra eller åka tåg dir tar alldeles för lång tid och kostar för mycket. Marknaden minskar således en del men som sagt, marknaden är fri.

Du skulle kanske kunna bli min kompis i Stockholm? Då kunde jag köpa av andra Stockholmare och du skickar till mig, givetvis mot rimlig ersättning.
 
Jag har också sålt en del här. Inga problem med det utan bara positiva erfarenheter. Men de som bara säljer öga mot öga har jag svårt att förstå. Det ger ju bara en massa merarbete i form av att vänta på någon förutbestämd plats på att en eventuell köpare dyker upp och som kanske inte kommer. Lättare då att få betalt och sedan packa, beställa fraktsedel och lämna hos postombud.

För min del är det dessutom svårt att köpa från exempelvis Stockholm. Jag känner ingen där och att köra eller åka tåg dir tar alldeles för lång tid och kostar för mycket. Marknaden minskar således en del men som sagt, marknaden är fri.

Du skulle kanske kunna bli min kompis i Stockholm? Då kunde jag köpa av andra Stockholmare och du skickar till mig, givetvis mot rimlig ersättning.

Jo, så tänker man förstås om det måste skickas, men om man uttryckligen i annonsen skriver att man inte vill, varför alla dessa frågor.
 
Ja, varför älta detta? Folk som inte kan läsa instruktioner behöver man inte ägna onödigt mycket tid åt.
(F.ö. så är det förstås tämligen meningslöst att kommentera i den här tråden, som jag gör nu. :)
 
Jag har också sålt en del här. Inga problem med det utan bara positiva erfarenheter. Men de som bara säljer öga mot öga har jag svårt att förstå. Det ger ju bara en massa merarbete i form av att vänta på någon förutbestämd plats på att en eventuell köpare dyker upp och som kanske inte kommer. Lättare då att få betalt och sedan packa, beställa fraktsedel och lämna hos postombud.

För min del är det dessutom svårt att köpa från exempelvis Stockholm. Jag känner ingen där och att köra eller åka tåg dir tar alldeles för lång tid och kostar för mycket. Marknaden minskar således en del men som sagt, marknaden är fri.

Du skulle kanske kunna bli min kompis i Stockholm? Då kunde jag köpa av andra Stockholmare och du skickar till mig, givetvis mot rimlig ersättning.

Nu söker inte jag kompisar vare sig här eller annat håll, men din fråga är inte så dum. Jag har faktiskt agerat kompis åt ett par som känts pålitliga här på sidan. Fast det är kanske de som tyckt att jag verkade pålitlig nog. Då har det mer handlat om att man velat klämma och känna på prylen, än att inte våga/vilja skicka, men det fungerar ju oavsett orsak.

Jag jobbar med e-handelslösningar och handlar väldigt mycket på distans. Otroligt smidigt i de flesta fall. Fast det är fortfarande en nöt att knäcka hur man ska ordna hanteringen mellan privatpersoner så att det både går smidigt och alla känner sig trygga. Jag köper en del begagnade saker och oftast betalar jag förskott och håller tummarna. Väl medveten om att om det inte kommer något, eller om det som kommer är sämre än jag förväntat, är pengarna i praktiken borta. Blocketpaket eller andra lösningar som finns idag kan inte lösa att det vid problem eller tvist innebär mer jobb än det oftast är värt.

Så fram för fler virtuella kompisar. Tror nog t ex att du känner (till) en del fotosidanprofiler i Stockholm som skulle kunna hjälpa dig om du hittar en annons på någon pryl du är sugen på. Sedan är nog den människan dessutom bättre på att bedöma skicket på en begagnad kamera än en valfri släkting som råkar bo här.
 
Då jag säljer på Blocket brukar jag skriva "jag kan inte hindra någon från att försöka pruta, men de som gör det hamnar sist i kön."

Man kan önska sig att andra ska bete sig som man själv önskar, men några garantier för att de gör det finns inte, så det enda man kan göra är att bestämma sig hur man själv vill förhålla sig till det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.