Annons

Hantera och framkalla mellanformatsfilm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Caltha

Aktiv medlem
Jag har köpt en tvåögd spegelreflexkamera för mellanformat, en sådan man tittar ned i uppifrån, förmodligen en tidig Lubitel, föregångare till Lomo lubitel. När jag köpte den i en affär i Prag fick jag film isatt som jag nu har fotat upp och vridit fram tills det tar stopp.

Min fråga är: hur går jag till väga nu? Hittar inga knappar för att lösgöra eller vrida tillbaka filmen. Hur ska jag få ut den ur kameran och hantera den så den inte blir ljusskadad? Den har väl ingen filmburk utan någon sorts skyddsskikt på baksidan?

Hur går jag till väga när jag sen ska framkalla filmen, för att ta bort skyddspappret etc? Behöver även lite tips om ungefärliga framkallningstider för 200 asa, glömde nämligen att be om filmkartongen så jag kunde kolla upp framkallningsinfo, och märket var inget jag kände igen. Visst kan jag kolla upp vad det står på filmen när jag tar ut den, men jag tror inte det hjälper för jag tror inte märket var tillräckligt känt för att jag ska hitta info på nätet, så jag behöver lite ungefärliga tider för att höfta.

1. Ta ut filmen
Först vrid fram filmen ett antal varv efter att du tagit sista bilden. OM din kamera är en Lubitel-2 så frigör man upptagningsspolen genom att dra filmframmatningsvredet litet utåt.

2. "Säkra" filmen
Det finns en remsa klisterpapper på det yttersta lagret papper på filmspolen. Slicka på det så hindrar det filmen från att rulla upp sig.

3. Framkallning
200 ISO är ganska ovanligt för att vara vanlig svarvit film. Innan du försöker framkalla själv bör du vara 100% säker på att du inte har negativ färgfilm i kameran.

Annars är metoden ungefär så här:
I totalt mörker tar du och skiljer papperet från filmen och laddar in i filmen i en framkallningsdosa anpassad/inställd för 70 mm bred film. Observera att den här filmtypen är en del tunnare än vanlig 35mm och därför knickar och kinkar lättt. Kan vara svårt att klara första gången.

Om filmtypen är okänd skulle jag satsa på 6 minuter vid 20 grade och HC-110.

Om bilderna är/kan vara ovärderliga skulla jag försöka dela filmen mitt på och framkalla en del i taget.

Men varför skulle man ta viktiga bilder med en Lubitel?

Min erfarenhet av den kameran är att filmen ofta drog snett eller blev för löst rullad och att optiken var lång långt ifrån det bästa som marknaden har att erbjuda...

Mellanformatsfilm rullas allt eftersom man tar fler bilder från en spole som kommer med filmen till en annan likadan spole som man fäster filmen vid när man ladar kameran. När man så fotat färdigt en rulle sitter hela filmen upprullad på den spolen som man fäst filmen vid när man laddat kameran. Man skall altså inte spola tillbaka filmen som man gör på med småbildskamera.

Det är inte själva filmen egentligen man fäster vid spolen när man laddar utan ett ljustätt papper som hela tiden löper bakom filmen. När filmen är färdigexponerad ligger detta papper utanpå filmen på spolen och skyddar den från ljus. Se till att papperet inte rullar upp sig när du tar ur filmen utan se till att papperet hålls spännt upprullat för att inte ljus skall läcka in. När du sedan skall framkalla så rullar du av både papperet och filmen från rullen och lindar upp filmen på en spiral som vanlig 35mm film fast bredare spiral. Vid ena änden är filmen fäst med en tejpbit vid papperet. Ta bort den försiktigt då den kan ge en viss autoilluminans som teoretiskt kan slöja filmen om man är vårldslös och rycker bort den hastigt från filmen.

Det kan kännas svårt att få upp en så bred film på spolen men i regel går den lättare att rulla upp på spolen än 35mm film då 120filmen är kortare.

Rörande framkallningstid så kika på www.digitaltruth.com där finns massor av film. Annars testa med 5-6minuter i 22 grader T-maxframkallare och agitera med fem inversioner på fem sekunder 1ggr/minut såvida det inte är väldigt viktiga bilder du tagit.

Har en Lubitel ifall du är intresserad av en till av någon anledning. Dålig optik eller inte så har
jag negativ tagna på lite mindre bländare med lubitellen som är skarpare än vad min Epson 4870 kan skanna (och det är ingen skitskanner), däremot kunde kanske kontrasten i objektivet varit bättre.

Mvh
Richard som fotat bröllopsbilder med sovjettillverkade prylar ;-) (inte med rysk lubitel men med ukrainsk Kiev)

Senast ändrad:
aolsson skrev:
1. ...
Annars är metoden ungefär så här:
I totalt mörker tar du och skiljer papperet från filmen och laddar in i filmen i en framkallningsdosa anpassad/inställd för 70 mm bred film...
En petitess i sammanhanget men den 120-film jag körde i min Lubitel och i nu min Kiev är 61 mm bred. Det finns någon typ av 70mm film också men jag har bara hört talas om den i flygfotosammanhang och om mellanformatsanvändare som klippt ner 70mm IR-film till 120-format då det inte funnits IR film i 120 format att tillgå.

70 mm film

OK fel av mig. Menade "med framk.spiralen inställd för aktuell filmbredd".

Betr framkallningstid så letade jag i "the massive dev chart" after 200 filmer. Och de verkar vara väldigt sällsynta. I den mån de finns.

Jag har också en Lubitel. Medges att den kan ge hyfsade bilder om man bländar ner rejält men (kanske mitt ex var felaktigt) det hände så ofta att filmen drog snett i kameran att jag gav upp med att försöka använda den. Har nu en Mamiya TLR i stället.

Tack för hjälpen!

Jag har plockat ut filmen och framkallat den nu, och det var ju a piece of cake jämfört med krånglet att bända upp filmburken och få den där långa krulliga filmen att rulla upp sig snällt som man har med småformat. Filmen visade sig vara en Fomapan T200. Negen såg helt ok ut, ska bli spännande att kopiera.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto