ANNONS
Annons

Hantera blixtblänk

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tog några porträttbilder i min "studio" men upptäckte först efteråt att modellen fått ett rätt besvärande blixtblänk i pannan. Detta kan jag inte ordna i LR utan öppnar PS och efter att ha gjort några halvdana försök kollade jag på Youtube men de klipp jag hittade vände sig till tämligen snajdiga användare (och dem tillhör inte jag...).
Är det någon av er som vet hur man åtgärdar dessa störande blänkande partier, eller kan tipsa om en länk som inte kräver åttatusen lager/justeringar?
Det enda fina med mitt misstag är jag nu har lärt mig vad jag inte skall göra nästa gång... (då blir det nya misstag istället ;) ).

Tack på förhand.

Håkan Hildingsson

Man brukar kunna komma en bit på vägen i Lr genom att sänka kontrasten och skärpan i de blanka områdena men det funkar inte på alla bilder.

Man brukar kunna komma en bit på vägen i Lr genom att sänka kontrasten och skärpan i de blanka områdena men det funkar inte på alla bilder.

Jag har testat det där till viss del men det blir inte helt bra. Det är svårt överhuvudtaget att få resultat som ser realistiska ut tycker jag.
I efterhand gnisslar jag tänder, för det hade inte tagit så lång tid att åtgärda om jag varit lite mer vaksam :(

Tack ändå.

Jag tog några porträttbilder i min "studio" men upptäckte först efteråt att modellen fått ett rätt besvärande blixtblänk i pannan. Detta kan jag inte ordna i LR utan öppnar PS och efter att ha gjort några halvdana försök kollade jag på Youtube men de klipp jag hittade vände sig till tämligen snajdiga användare (och dem tillhör inte jag...).
Är det någon av er som vet hur man åtgärdar dessa störande blänkande partier, eller kan tipsa om en länk som inte kräver åttatusen lager/justeringar?
Det enda fina med mitt misstag är jag nu har lärt mig vad jag inte skall göra nästa gång... (då blir det nya misstag istället ;) ).

Tack på förhand.

Håkan Hildingsson

Klonverktyget och opacitet på 50% brukar kunna minska reflexerna till att bli uthärdliga.

mvh
Lars

Som sagt använd klonverktyget eller måla med den färg huden har i ett separat lager. Ändra blandningsläge till "mörkare" och justera ev. opaciteten i det nya lagret. I bland kan man behöva ruffa till ytan lite på det retuscherade med lite brus och sedan lite oskärpa.

Minska klarheten (Clarity) i Lightroom är ett bra sätt att reducera glansig hud.

Hörni, tack alla för era svar. Jag har aldrig varit så road av PS, förmodligen för att jag inte har varit så säker/duktig på det och det har ju så klart påverkat intresset...

Som sagt, tack för hjälpen och jag får säga att bilderna blev betydligt bättre, Fast det var svårt att klona hud som är tämligen fräknig :)

/ Håkan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar