Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handlovsrem

Produkter
(logga in för att koppla)

Agonotheta

Aktiv medlem
ber forst om ursakt for det saknas svenska bokstaver!

jag kopte nyligen en canon handlovsrem till min EOS 20D men jag ar inte helt nojd med den. handen sitter for nara kameran typ.
jag har svart att trycka pa knapparna (aven avtryckaren) med den pa.
sa jag undrar nu om det finns nagot battre alternativ an canons orginalhandlovsrem som passar 20D?
jag sag en trad innan med manga handlovsremmar men jag tror bara det var till nikon, eller?
nagon som vet en handlovsrem som haller kvar kameran men samtidigt ger ett litet astand till kameran?
 
Förstår inte riktigt vad du menar, man justerar väl remmen så den passar sin egen hand ?
 
jo men om jag ska justera den sa den passar min hand sa sitter den for lost sa jag tappar kameran om jag inte haller den som vanligt (utan remen).

jag tror det beror pa jag har for stora hander sa min tumme nar knappt till tummknapparna och pekfingert kommer for langt over avtryckaren sa jag maste trycka med "mitten av topdelen" pa pekfingret... hoppas du forstod vad jag menade
 
OK ! Jag har väldigt stora labbar också så jag förstår hur du menar med tummknapparna men avtryckaren har jag inte något problem att nå. Nu är det här tillbehöret väldigt konstigt igentligen, det passar enbart med vertikalgreppet, men med det monterat förlorar man poängen med vertikalgreppet man kan inte använda vertikal avtryckaren, remmen skulle ju ha gått runt vertikalgreppets botten, då hade det ju funkat bättre och man hade kunnat använda det för enbart vertikal foto. Ångrar verkligen att jag köpte det, och använder det aldrig mer.
 
vertikalfoton tar jag inte sa ofta sa det stor mig inte sa mycket men just det att jag inte kan anvanda kameran bekvamt stor mig.

finns det nagot alternativ?
 
Agonotheta skrev:
jag sag en trad innan med manga handlovsremmar men jag tror bara det var till nikon, eller?
Jag har skrivit tidigare i två trådar om handlovsremmar och i bägge dessa fall rörde det Canon-kameror. Men remmarna som jag nämnde passar troligtvis på alla systemkameror med stativgänga. Min favorit av remmarna jag har är Nikons rem (AH-4) och bilderna i den första tråden var med denna monterad på en Canon AT-1 (som dock är lite liten för att funka med dessa remmar egentligen).

Jag har tyvärr ännu inte haft tillfälle att prova att sätta Nikons AH-4 eller Hakubas PH Camera Grip på en Canon 20D men skulle bli oerhört förvånad om de inte passade.

"Originaltråden" finns här.

Med samtliga handlovsremmar jag provat får man lite nedsatt förmåga att nå samtliga reglage på kameran. Kanske inte så underligt egentligen, man sitter ju mer eller mindre fast. Hur mycket man hindras är nog högst personligt, dvs beror på kameramodell, typ av rem, hur man ställt in den, hur stora händer man har samt hur rörlig man är i desamma. Enda rådet här är att prova sig fram, men det gäller ju att man hittar någonstans där de finns också, vilket kan vara lättare sagt än gjort.
 
Re: Re: Handlovsrem

maxzomborszki skrev:
Enda rådet här är att prova sig fram, men det gäller ju att man hittar någonstans där de finns också, vilket kan vara lättare sagt än gjort.


misstänkte det också. då får jag väl ut och leta kameraaffärer som har remar på lager.
dom två du skrev om ser bekväma ut! går det ställa in så man får lite "luft" till kameran? för dom två remmarnar ser mer ut att sitta runt handleden än handen.

tack för hjälpen Max!
 
Nikons sitter på handryggen och ganska tight. Det är närmast som en "kort" handske. Man kan "släppa" kameran och sitter då med böjd hand i "handsken". Då får ha man kanske halvcentimetern till kameragreppet.

Hakubas kan man få lite luftigare över handen då den sitter fast runt handleden också men inte så värst mycket och jag tycker inte det blir så bekvämt då.

Svårt att beskriva tyvärr.

När det gäller provningar är det nog svårt att hitta någon som har flera märken inne faktiskt. Det här är en oerhört liten marknad. Kameradoktorn här i Stockholm är den enda butiken jag känner till som hade Nikons originalrem inne i lager när jag letade.

Kanske får ha en prylpillarträff så får ni väl tvinga mig ta med mig remmarna för allmän provning. Jag går säkert att muta med en hamburgertallrik eller dylikt :)
 
Hejsan !! Min bästa investering är just en Handlovsrem. Jag hatar när orginalremmen är i vägen överallt och den fastnar ju i varje bordskant så den ligger nu nerpackad i kamerans låda !! Har en Canon Eos 1d MKII och även fast mina händer är av större modell så sitter kameran som gjuten i min hand..
 
maxzomborszki skrev:
Nikons sitter på handryggen och ganska tight. Det är närmast som en "kort" handske. Man kan "släppa" kameran och sitter då med böjd hand i "handsken". Då får ha man kanske halvcentimetern till kameragreppet.

Hakubas kan man få lite luftigare över handen då den sitter fast runt handleden också men inte så värst mycket och jag tycker inte det blir så bekvämt då.

Svårt att beskriva tyvärr.

När det gäller provningar är det nog svårt att hitta någon som har flera märken inne faktiskt. Det här är en oerhört liten marknad. Kameradoktorn här i Stockholm är den enda butiken jag känner till som hade Nikons originalrem inne i lager när jag letade.

Kanske får ha en prylpillarträff så får ni väl tvinga mig ta med mig remmarna för allmän provning. Jag går säkert att muta med en hamburgertallrik eller dylikt :)


jag ska försöka leta upp dessa remmar dom verkar klockrena!

det är lite långt att köra till stockholm bara för en rem så jag får väl titta lite på internet.

Guldtack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.