Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla utomlands, B&H New York

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Hej på er kamrater !

Har någon på detta eminenta forum köpt kamera utrustning från B&H i New York ?

Detta har kanske inte vart aktuellt tidigare pga dollarkursen, men nu i dessa dagar då dollarn står i 7,80 (just nu) så förefaller det ju vara ett synerligen intressant alternativ !

Vad sägs tex om en Eos 1V HS för lite drygt 15 000 frakt inräknad. (dock inte moms och tull)

Är detta en seriös försäljare är frågan ??
 
Holtin

Frågan har varit uppflera ggr, men kanske inte just i Klassisk.
Sök i sökmotorn.

Visst är det bra dollarkurs för de som vill skaffa kamerautrustning.
Har själv en på gång...
 
Jaja...

Tack så mkt, det verkar inte som om ni två kommer handla där iallafall.

Frågan var ju däremot om någon gjort det förut och om "man" kan anta att det är en seriös affärsidkare....

Men kanske har ingen testat...?

Ps. Moms är förövrigt bara 20%. Ds
 
Förlåt.. men detta har ältats många gånger i forumet.. Jodå jag handlar ofta där..

B&H Photo och Adorama är två mycket seriösa affärer. Du kan t.ex. välja FedEx som leveransalternativ vilket innebär att det tar max 4 dagar för varan att nå dig här i Sverige..

Kan starkt rekomendera B&H.. stort lager och bra priser..


Köpte senast mitt EF 17-40/4L för 800$ för någon vecka sedan.. objektivet finns ännu inte i Sverige och när det kommer upp på hyllan så ligger det på 10-10500:- Jag gav 8600:- Inte mycket vinst kanske.. Men jag har fått objektivet före de flesta ;)

Nej.. momsen ÄR på 25%...Läs gärna mer på http://www.tullverket.se/TargetGroups/Personal/frameset.htm
 
B&H är förmodligen världens mest välrenommerade postorder-/nätbutik för foto & video. En av de största också... Det är givetvis ingen garanti för att inget kan gå snett, men du kan inte bli mycket tryggare än med B&H om du skall handla från USA.

Jag har själv nyligen köpt från dem, bl.a. en Rollei AFM 35 (högkvalitativ kompaktkamera med fast 38mm objektiv) som där kostar 299 dollar (ca 2400 kr) och här 6900 kr (!). T.o.m. inklusive moms, tull, frakt och alla avgifter blev priset ca 4000 kronor, dvs. drygt 40% billigare. Och detta var för en månad sedan - nu står dollarn ännu lägre... Visserligen ett lite extremt exempel, men med dagens dollarkurs är det mesta i fotoväg billigare i USA även när man räknar med alla kringkostnader. Fast kolla upp hur det är med garanti och om du är villig att ta risken att den inte gäller här om något går snett - du kanske får skicka tillbaka grejerna till USA, och det är ju inte så kul.

Lycka till,
Kenneth
 
Holtin skrev:
Moms är förövrigt bara 20%

Nja... momsen utgör 20 procent av priset.. men det är på totalpriset inklusive moms. Momsen utgör 25 procent av priset utan moms - som i detta fall.

Rääkneexempel:

Pris utan moms: 100 kr
moms 25%: 25 kr
Pris med moms kr 125 kr
Andel moms av slutpris: 25/125 = 0,2 dvs 20 procent

/magnus (stolt gymnasieekonom)
 
Holtin skrev:
Hej på er kamrater !

Har någon på detta eminenta forum köpt kamera utrustning från B&H i New York ?

Detta har kanske inte vart aktuellt tidigare pga dollarkursen, men nu i dessa dagar då dollarn står i 7,80 (just nu) så förefaller det ju vara ett synerligen intressant alternativ !

Vad sägs tex om en Eos 1V HS för lite drygt 15 000 frakt inräknad. (dock inte moms och tull)

Är detta en seriös försäljare är frågan ??

Kolla med killen som annonserar i varje nummer av Foto. Mycket trevlig att ha å göra med och har väldigt fina priser.
Handlar du en 1v med booster kan han nog göra en del på priset.
 
Annars är det ju en del begagnade och relativt nya Eos 1v HS för runt 10-12 000 på marknaden just nu. Kolla här på fotosidan.

Men en Eos 1v HS är nog overkill för de flesta. Bättre att satsa på objektiv i första hand. Det ger bättre bildmöjligheter än en avancerat kamerahus

/säger en som själv har 2 st Eos 1v HS...
 
Det är ingen tull på digitala kameror... är det tull på filmkameror? hmmm...
 
NU, kan jag tacka så mkt för svaren och mena det !

Ni säger att detta har ältats, det må vara hänt men jag har inte sett det och jag går igenom forumen ganska rigoröst.

Så kanske ett extra tack för infon trots att ni gett den tidigare.

Moms har jag nu även fått lära mig *ler*, Tack mäster Magnus, din kunskap når inga gränser (eller så är jag jämförelsevis synnerligen okunnig bara...)

Jag känner ju lite folk "Over there" och kanske kan jag komma omkring moms och tull....får se...

// Axel
 
B & H

Tjena Axel!
Jag är precis hemkommen från NYC och jag var faktiskt inne i B&H-affären och tittade mig omkring, (köpte en fotobok bl.a).
Jag kan väl säga som så att det dom inte har i fotoväg är säkerligen inget att ha, dom har nämligen ALLT i fotografiutrustning man kan tänka sig.
Min upplevelse var att de är grymt proffsiga och seriösa, allt går på löpandeband.
Jag var inne i affären för att titta på filterfickor till mina Hitech-filter, nu råkade de inte ha just den fickan jag ville ha, men försäljaren sa att det var inga som helst problem att skicka den till Sverige när de fick in den (skulle ta en vecka ca). Så min erfarenhet är att de är måna om sina kunder.

mvh/Christian
 
Holtin skrev:
...Jag känner ju lite folk "Over there" och kanske kan jag komma omkring moms och tull....får se...

Bast ar att bestalla fran B&H och skicka till en kompis i en annan delstat du slipper du aven NY state momsen.
 
pola skrev:
Men det borde väl tillkomma en lite fraktkostnad...

Precis man far ordna med egen frakt fran sin kompis. Skulle dock svarligen se att den skulle overstiga 7-8% av priset, dvs NY state moms. Det basta ar ju sjalvklart om man sjalv skall over, dock inte till NY, bestall kameran till det hotell/kontor du skall, anvand grejorna och ta med dig hem.
 
Förvisso "Pola", men om du inte är beredd att betala frakten då ska du inte överhuvudtaget överväga att köpa något i annat land.

Den stora kostnaden, den du vill, om möjligt, undvika, är tull och moms.
 
Holtin skrev:
Förvisso "Pola", men om du inte är beredd att betala frakten då ska du inte överhuvudtaget överväga att köpa något i annat land.

Den stora kostnaden, den du vill, om möjligt, undvika, är tull och moms.
Har inte sagt att jag inte skulle vara beredd på att betala frakt. Anledningen att man skaffar utrustingen utomland är ju att totalpriset är lägre.
Det finns ju inget egenvärde i att gluggen är från USA...

Tullen slipper man ju om man har eller ev. åker över själv och sedan packar upp grejerna och stoppar ner dem i väskan.
 
Just det, eller om man skickar prytlarna till en släkting eller vän. Ber denne packa om alltsammans och skicka över dem som begagnat gods till inget värde.....

Sen behövs bara lite tur...

(att inte tulltjänstemannen eller han som tar emot varorna själv är amatörfotograf och därför ser att det är sprillans nytt)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.