Annons

Handla på nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kvarnvik

Aktiv medlem
Hej.
Jag ska köpa min första digitalkamera (KM Z3) och håller som bäst på att kolla upp priser hos olika leverantörer. Körde på pricerunner och fick upp ett företag som heter Top Vision

(http://www.topvision-shop.com/default.php?country=13&language=GB&productID=2100829567)

som billigaste alternativ. Det var verkligen billigt, 3413:- för bara kameran och 4317:- för kamera + väska + 512mb minneskort + snabbladdare med batterier. Frakten är 25 Euro om man betalar i förskott.

Nu till frågan, Är det någon som har handlat därifrån? Hur funkar det? Tar det lång tid att få grejorna?

Är lite misstänksam i största allmänhet för att handla på nätet, men priserna är ju lockande.
Andra alternativ är ju pixmanina och Alfadigi.

Tacksam för hjälp i nätshopdjungeln.
Mvh Kristin
 
BRA BILLIGT BEKVÄMT

Jag brukar alltid kolla priser först på pricerunner, underbar tjänst.

Om du funderar på en leverantörs förtroende klicka på pricerunners diskussionslänk om den leverantören, där finn ofta bra kommentarer av tidigare kunder. Har leverantören dåligt rykte är det värt en hundralapp att köpa från en bra leverantör, kommentera dina egna inköp på det forumet.

Ta reda på vad som gäller i konsumentlagen när du handlar, då är du alltid trygg. Har själv bara blivit lurad en gång, men det var av en myglare i Trosa och efter polisanmälning löste sig allt väldigt smidigt.

Lycka till!
 
Jag vet ingenting om TopVision som verkar vara ett nytt företag på Pricerunner. Det man kan se på deras sida är att de verkar ha väldigt många och positiva omdömen från eBay (inte ett enda negativt faktiskt, bara några få neutrala). Nu säger väl inte det allt om ett företag men ser i alla fall bättre ut än om man inte vetat någonting.

AlfaDigi handlade jag min första digitalkamera ifrån för 2 år sedan. Det var mitt första nätköp och om det var att det fungerade så bra som gjorde att jag fick blodad tand vet jag inte men numera handlar jag mycket via nätet och det har fungerat utan problem.
 
Lånar och lyfter tråden. Undrar helt enkelt om det inte är någon här som har erfarenhet av Topvisionshop.de?
 
erfarenheter på tyska

Ingen egen erfarenhet (ännu) och frågan är om de levererar till Sverige. Under deras flik "Versandkosten" finns inte Sverige eller "annat EU-land" med. Du kanske har frågat dem? Jag är själv ute efter en kamera och har jämte pricerunner även börjat tittat på Geizhals.net Där kan du bl.a. läsa omdömen om Topvision Shop: http://www.geizhals.net/eu/?sb=859
Ganska bra! OBS att betygsskalan tycks vara omvänd mot vad man är van. 1 är högsta. Smiley-illustrationerna tyder på det.
 
Z3 / Z5, inte så stor skillnad.

I det fallet du bestämt dig för KM Z3 bör du titta på en del detaljer.
Z3:an kommer att tappa värde fortare än sin dyrare storebror trots att storbror inte kan speciellt mycket mer.
4 megapixel och 5 megapixel.
1,5" skärm och 2" skärm, sen är det inte så mycket mer.
En billig "Internetkamera" kommer ofta utan svensk manual, (är du duktig på tyska?)
 
Re: erfarenheter på tyska

GunnarW skrev:
Ingen egen erfarenhet (ännu) och frågan är om de levererar till Sverige. Under deras flik "Versandkosten" finns inte Sverige eller "annat EU-land" med. Du kanske har frågat dem? Jag är själv ute efter en kamera och har jämte pricerunner även börjat tittat på Geizhals.net Där kan du bl.a. läsa omdömen om Topvision Shop: http://www.geizhals.net/eu/?sb=859
Ganska bra! OBS att betygsskalan tycks vara omvänd mot vad man är van. 1 är högsta. Smiley-illustrationerna tyder på det.

Det bör dom väl göra när dom visar Svenska priser?
 
Senast ändrad:
Jag hittar inga svenska priser på www.topvision-shop.com
Om du menar priser via pricerunner så är det pricerunner som står för omräkningen.

I kontakt med P. om att en leverantör inte skickar till Sverige svarar de att de verkar i flera EU-länder och att om man väljer att se priser från utlandet kan det hända att några inte lev. till oss.
 
GunnarW skrev:
Jag hittar inga svenska priser på www.topvision-shop.com
När jag klickar på din länk här ovan får jag upp en europakarta och när jag klickar på Sverige så visas SEK som valuta. När jag på webbplatsen väljer fliken Shipping costs så är det allra första landet som nämns Sverige och fraktkostnaden är 16 Euro står det där.
 
Den kostar 3690 på cyberphoto inklusive frakt och postförskottsavgift med svensk bruksanvisning.

Du kan säkert få den för 3700 hos din lokala fotohandlare om du berättar om din prisjämförelse.
Jag handlar gärna från tyskland men då ska man spara minst 1000kr. Är det något fel så är det du som får stå för frakten tillbaka.
 
GunnarW skrev:
Jag hittar inga svenska priser på www.topvision-shop.com
Om du menar priser via pricerunner så är det pricerunner som står för omräkningen.

I kontakt med P. om att en leverantör inte skickar till Sverige svarar de att de verkar i flera EU-länder och att om man väljer att se priser från utlandet kan det hända att några inte lev. till oss.

Då är du blind?
 
Det tjuriga är att de inte verkar ha enhetliga priser. Hade ju varit idealt om de tog betalt i euro för alla och så var fraktkostnaden det som diffade. Nu kostar exempelvis en 7D 1137 € om man anger Tyskland som hemmaland men 1321 € om man anger Sverige (omräknat från 11284 SEK till € med en kurs på 9.30). En prisskillnad på 1711 spänn som verkar helt obefogad då frakten tillkommer.

Eller tar de betalt i euro och visar riktpriser i SEK?
 
Kakelgasten skrev:
Då är du blind?

Sermanpå! Jag hade inte letat utan tog för givet att man bara angav i Euro. Jag surfade in via en direktlänk från geizhals.net Sedan tittade jag under fliken "Versandkosten" och hittade inte nå't som tydde på Sverige-leverans. Tydligen har man anpassat informationen efter vilket land man surfar in från. Finurligt och lurigt.
Startsidan med kartan hade jag helt missat! Tack för att du är vaken. Jag kanske provar att beställa. Bästa pris på EOS 350D-hus, 695€. Men som Johan A skriver så har de en hög växlingskurs om de vill ha 6897SKr (9,92 SKr/€) och inte 6380 SKr (enl. dagens kurs 9,18 SKr/€). Så det beror på.
 
Topvision kör med dubbla priser

Det är nå't lurt med dom. Jag kollade "min kamera". 689EUR om man kliver in via Luxemburgs flagga men 731 via den finska! Exakt samma artikelnummer! Jag har skickat en fråga till dem om'et men svaret dröjer och ... det kommer nog inget. Men, om man är nöjd med det svenska priset (som i mitt fall var för högt) så är de nog OK. Enl. Geizhals i vart fall.
 
Kanske har med att göra att om man säljer mer än för ett visst brytvärde så ska man lägga på moms för mottagandelandet. Troligen säljer de för över brytvärdet till Sverige och då är det 25% som gäller.
 
Kvarnvik skrev:
Hej.
Jag ska köpa min första digitalkamera (KM Z3) och håller som bäst på att kolla upp priser hos olika leverantörer. Körde på pricerunner och fick upp ett företag som heter Top Vision

(http://www.topvision-shop.com/default.php?country=13&language=GB&productID=2100829567)

som billigaste alternativ. Det var verkligen billigt, 3413:- för bara kameran och 4317:- för kamera + väska + 512mb minneskort + snabbladdare med batterier. Frakten är 25 Euro om man betalar i förskott.

Nu till frågan, Är det någon som har handlat därifrån? Hur funkar det? Tar det lång tid att få grejorna?

Är lite misstänksam i största allmänhet för att handla på nätet, men priserna är ju lockande.
Andra alternativ är ju pixmanina och Alfadigi.

Tacksam för hjälp i nätshopdjungeln.
Mvh Kristin
Pixmania har ett något billigare pris,köpte själv min KM Z3 av dom nyligen och allt gick bra.48 timmars leverans från Paris...mycket bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.