Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla i Tokyo

Produkter
(logga in för att koppla)

anisette

Aktiv medlem
På fredag morgon åker jag till Japan och hoppas komma iväg till en foto- eller elektronikbutik för att handla något. På lördag har jag egen tid i Tokyo innan en rundresa startar. Jag kommer också att ha en ledig dag i Kyoto, men det är all tid jag har där och bara några timmar i Osaka, så Tokyo är nog bäst att handla i om jag hittar det jag vill ha. Är det någon som vet en bra butik för att handla fotogrejer?

Sedan är problemet vad jag ska köpa!?! Har Canon EOS 20D och sitter och väntar på efterföljaren till 5D som jag måste ha en ny vidvinkel till. Vill också ha bättre tele, men frågan är om de släpper något nytt i höst så det är värt att vänta.

Om någon har tips på annan rolig elektronik man inte kan leva utan och som kan vara billig i Japan så kom gärna med förslag :) Helst inga tunga TV-apparater eftersom jag ska bära runt på det och även skicka det polleterat ett par gånger.

/Annika
 
Shinjuku station eller Shibuya station

Kan inte tipsa dig om vad du ska köpa men kan rekommendera områdena kring Shibuya och Shinjuku.
Finns massor av teknikbutiker.
I Tokyo finns en annan rolig butik, Tokyo Hands (eller något snarlikt, det är ett tag sedan jag var där). Ett sorts Clas Ohlssons i superformat. Kul ställe.

/johan
 
Det finns ett område i centrala Tokyo som kallas Akihabara Electric Town. Det är dit du ska åka.
 
Annika,
ta tunnelbanan till Akihabara, kliv ut ur stationen och stå bara där och njut!!!
Denna stadsdel är helt tillägnad elektroniken och det som inte finns där finns förmodligen inte.
Det är inte billigast i världen (även om jag upplevde priserna som lite lägre än i sverige sep -06) men det galna utbudet av prylar har jag inte hört talas om någon annanstans.

Vad behöver du? Det finns säkert.
Vad visste du inte att du behövde? Det finns i massor...

Ha kul säger jag bara...
 
Dessa var de stora då jag var där för 2 år sen iaf ....

BicCamera
Laox


skall du köpa 2 saker kan det löna sig att handla dem 1 o 1 eftersom man får en rabattkupong om man handlar för en viss summa som du kan använda nästa gång du handlar där....(gäller kanske inte samma dag dock...)


men som sagt åker du till Akihabara så finns det butiker så det räcker för en vecka iaf :)
men det e inte mycket billigare än hemma.. vissa saker kan man finna billigt men vissa e rent av dyrare där än hemma.

/ Magnus
 
Oj, tack vad många snabba svar :)

Akihabara har jag hört talas om, men visste inte om det var bra för kamerasaker också. Om det trots allt inte är så billigt i Japan så kanske jag ska koncentrera mig på att köpa annan elektronik istället...ifall jag hittar något kul som jag inte visste att jag behövde. Jag får försöka fundera lite snabbt på vad som kan vara intressant och kolla priserna här hemma innan jag åker. Titta måste jag göra i alla fall ;)
 
Yodobashi Camera om du vill kika på foto-prylar i Akihabara. Dom har för övrigt en stor butik även i Shinjuku.
 
Kommer inte ihåg vad butiken hette men jag var inne i ett gigantiskt varuhus i Akihabara där varje våning hade sina grejer.

BV - Hushåll
Vån 1 - Ljud
Vån 2 - TV
Vån 3 - Kameror
osv....

Köpte upp mig på lite grejer där och som sagt, det var lite lite billigare än hemma, inte mycket dock men ett utbud av sällan skådat slag =)
 
Yodobashi Camera är ett måste, både fotogrejer och annan elektronik. Finns i Akibahara och Shinjuku.
 
Tack för alla tips!

Det låter som om jag måste planera in ganska så mycket tid i Akibahara eller Shinjuku. Det kanske är precis vad jag orkar när jag kommer fram på morgonen efter en lång flygresa :)
 
anisette skrev:
Tack för alla tips!

Det låter som om jag måste planera in ganska så mycket tid i Akibahara eller Shinjuku. Det kanske är precis vad jag orkar när jag kommer fram på morgonen efter en lång flygresa :)

Ta Akihabara på morgonen för att köpa grejer och ge dig sen ut i Shinjuku på kvällen för att ta bilder på alla miljarder blinkande neonskyltar överallt =)
 
Det låter som en jättebra idé, men jag ska träffa gruppen för middag. Får ta med kameran på kvällarna och hoppas jag får möjlighet att ta massor med kort på neonskyltarna.
 
Det finns jättebra affärer i Tokyo som säljer begagnad utrustning till mycket bra priser, tyvärr är jag dålig på att anteckna namn/adresser. Finnns Nikon House i Ginza, men det lär väl inte vara av intresse då du har Canon. Hittade en bra affär i Shinjuku som hade både Nikon, Canon och även andra märken. Tyvärr kommer jag som sagt varken ihåg namn eller adress, bara att det var någonstans i närheten av Isetanvaruhuset... Men Bic och Yodobashi som nämnts har stora affärer nära Shinjuku, men dom är som sagt stora och letar man inte efter en spec pryl så går tiden fort:)

Personligen tyckte jag inte Akihabara var speciellt bra för fotoprylar.
 
För den som har möjlighet till tolkhjälp och redan vet vad han/hon skall ha kan jag rekommendera camerayasan.net som är nåm sorts postorder. vet inte var och om de har en butik, men det spelar ingen roll för de leverar på 24h till dörren, man betalar cash.

Brutalt billigt och brutalt pålitligt också.

En kompis har beställt två ggr åt mig och flera gånger till sig själv, allt leveras på 24h.
De verkar verkligen ha allt på lager, för vissa av prylarna har inte varit mainstream utan typiskt varit sådant som de svenska handlarna aldrig har hemma.
 
camerayasan.net har ju trevliga priser på objektiv, det behöver man inte läsa japanska för att förstå. Kanske kan jag få hjälp med beställningen, vet du Mikael i så fall om de levererar även till andra städer i Japan? Skulle vara skönt att slippa släpa runt på allt ifall jag beställer sånt jag kan klara mig utan på resan och så hinner jag bearbeta reseledaren.

Är det så bra priser även i butik i Japan, någon som vet? Jag hittar ett Canon 70-200 4L IS USM för ca 6500 kr vilket är drygt 5000 billigare än i Sverige och 100-400 är också lika mycket billigare.
 
Såvitt jag förstått leverar de till dörren överallt i japan.
Men som sagt de behöver troligtvis en riktig address och att nån som kan japanaska kan ringa och beställa.

På det jag beställt har priserna varit brutalt konkurrenskraftiga, 65% av svenska priser i snitt.
 
Då får jag se om jag kan få hjälp av någon som talar japanska eller om jag tar mig till en butik. Ut och titta ska jag i alla fall :)

Dags att packa!
 
hej!

Jag planerar på att köpa en canon 350D eller alternativt en 400D i början på september, i japan.

Är det någon som har koll på priserna eller som skulle kunna länka någon sida (som inte är på japanska förståss)?

Ungefär hur mycket billigare är det där än om man skulle köpa det nytt i Sverige??

tack på förhand!

Philip
 
Hej Philip!

Jag har precis kommit hem från Japan och kan säga att priserna inte är så där väldigt låga på kameraprylar. Ca 10-15% billigare var objektiv, men man kan hitta fynd om man har tur. En del kompaktkameror var ganska mycket billigare, men det varierar med modell. Minneskort är däremot dyrare så ta med dig tillräckligt hemifrån. Om du handlar mycket kan du få skatten tillbaka vilket är 5%, alternativt få något för poängen du tjänar ihop hos t ex nedanstående.

Bic Camera är en stor kedja som säljer kameror och elektronik och som öppnar nya butiker hela tiden. Du kan söka på deras webbsida genom att skriva in namnet (utan D) på produkten i sökrutan uppe till vänster. Bli inte förvirrad av att du får fram namn på andra kameror, för 350D heter Kiss Digital N medan 400D heter Kiss Digital X i Japan. Priset visas med siffror som är likadana som våra och växelkursen hittar du på Forex. 350D verkar de inte ha medan 400D kostar strax över 3000 kr. Sedan får du fundera på om det är värt en tusenlapp att inte få garanti på kameran.
http://www.biccamera.com/bicbic/jsp/w/index.jsp

/Annika
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.