ANNONS
Annons

Handla i Singapore eller New York?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoGG

Avslutat medlemskap
Var finns de bästa priserna på objektiv om man väljer mellan Singapore och New York (vilket jag gör just nu då jag har möjligheten att få köpa via vänner som finns på dessa orter)?

Som dollarn står nu skulle jag satsa på New York. Jag köpte nyligen en Nikkor 35mm 2.0AFD som i sverige kostar 3200kr, för 2100 med frakt inräknat.Kolla gjärna priserna på ebay, så får du en bättre uppfattning.

Lycka till!

Handla i New York om du har möjlighet. Var i Singapore för ca. två veckor sedan och av det jag kollade så var dom billigare än i Sverige men höll inte alls samma pris som på tex B&H.

B&H är www.bhphotovideo.com -- den postorderbutik i NY många här på FS (även jag) handlar från ibland.

På deras priser ska man lägga på frakt, svensk moms (25 procent) och tull, som är olika hög för olika saker: t ex ungefär 7 procent för objektiv och filter, 0 procent för digitala kamerahus, 3-4 procent för en del andra prylar.

Det ända du lägger på priset är frakten.Att betala "svensk moms" undviker du lätt. Be den butik/företag du handlar av att skriva ett maxbelopp på etthundra dollar på den gröna tullblanketten.Om det du köper har ett värde på under tusen kronor behöver du inte betala någon moms!

Elakajonas skrev:
Be den butik/företag du handlar av att skriva ett maxbelopp på etthundra dollar på den gröna tullblanketten.
Seriösa handlare (B&H, som diskussionen gäller, är en sådan) hjälper inte sina kunder att begå brott.

Vilket då också leder till att man bara kan reklamera den till fraktbolaget/posten med max 100 dollar.

Snopet om dom tappar den nyinköpta D3an på golvet.

Förutom de moraliska aspekterna förstås.

Elakajonas skrev:
Det ända du lägger på priset är frakten.Att betala "svensk moms" undviker du lätt. Be den butik/företag du handlar av att skriva ett maxbelopp på etthundra dollar på den gröna tullblanketten.Om det du köper har ett värde på under tusen kronor behöver du inte betala någon moms!

Har genom året beställt relativt mycket från europa och då har INGEN godtagit att undervärderat innehållet, dels av två skäl; förlust eller skada täcks i så fall bara upp till det angivna värdet.
Den andra är att vid en stickkontroll så tillkommer dessutom då ett bötesbelopp.
I mitt fall har moms alltid tillkommit vid ett värde över 500kr.

När det gäller kostsam och avancerad apparatur är det mig lite tveksamt till varför man ens vill rekommendera alternativa och tveksamma metoder utan att ens påtala att det sker på egen risk!

Nu var jag lite nyfiken på hur momsreglerna skulle tillämpas vid import från USA, och det fick jag svar på.

Senast ändrad:
ErlandH skrev:
B&H är www.bhphotovideo.com -- den postorderbutik i NY många här på FS (även jag) handlar från ibland.

På deras priser ska man lägga på frakt, svensk moms (25 procent) och tull, som är olika hög för olika saker: t ex ungefär 7 procent för objektiv och filter, 0 procent för digitala kamerahus, 3-4 procent för en del andra prylar.

Tack för infon! Dollarkursen gör det riktigt lockande. Samtidig skulle jag kunna åka till NY och handla där till samma kostnad som att få varan hemskickat med moms och tull.
Nu vart det lite svårt... :eek:P

Man kan spara ytterligare några kopek om man väljer en "imported" glugg, men betyder det att Nikon sverigen inte vill ta i saken med tång ens om det blir problem?
Jag har iof aldrig haft några problem (dags nu?) men behöver man oroa sig för det?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto