Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

handla över nätet i USA..

Produkter
(logga in för att koppla)

.di

Aktiv medlem
är det många som har beställt obtik/kamera från usa som http://www.bhphotovideo.com/ och några andra.. hur säkert är det..?? ofta man råkar ut för tullen..??

funderar på att beställa hem lite saker.. men vill se om det är nån som har lite erfarenhet att dela med dig..

som t.ex hur man löser det med tullen.. hur betalar man den svenska momsen..??

det bäste är om nån erfaren kan berätta detaljerat hur det går till i de olika steg till från att man har lagt beställningen och fått hem den till dörren.. inväntar på goda nyheter.. blir kanske till att köpa en hel EOS Digital system från BHphoto..

Senast ändrad:
Hej,
Jag har beställt en del saker från usa och det brukar gå till så här.

1 Du beställer det du vill ha på deras webbsida.

2 Om det är första gången du handlar hos dem vill de oftast ha en konfirmation av ordern genom att du scannar in en bild av det kreditkort du ska använda och mailar dem den. Vissa återförsäljare brukar också ringa upp kunden för att försöka sälja lite mer.

3 Du får en mailbekräftelse när ordern har gått iväg samt ett försändelse-id som gör att du kan följa kollits väg hem till dig från USA.

4 När det kommer till Sverige hamnar det hos en av de större speditionsfirmorna, exempelvis DHL, Fedex eller Schenker som sköter alla formaliteter med skatt och moms. De har avtal med tullen som ger dem rätt att ordna allt detta och de slipper därmed de väntetider som kan finnas i tullen.

5. Du betalar dessa avgifter som tillkommer i sverige, moms och tullavgift i vissa fall, direkt till speditionsfirmans chaufför när de kör ut kollit. Alternativt kan du hämta paketet på deras terminal och betala där och då kan man använda kort annars är det kontanter som gäller. Just Digitalkameror är befriade från tullavgift av någon anledning.

6. Packa upp packetet!

Jag har aldrig varit med om att slippa betala moms när jag beställ från USA, det är nog rätt ovanligt. Om du ska handla ett helt system så kan momsen bli en betydande summa och då kanske det kan vara lönsamt att ta en tripp över pölen för att handla sakerna på plats. Då kan man om samvetet tillåter "glömma" att betala moms när man kommer tillbaka till sverige ;)

På denna sida kan man räkna ut vilka avgifter som tillkommer i tullen:

http://www.tullverket.se/TargetGroups/Personal/frameset.htm

Var vänlig använd sökfunktionen. Allt om handel från USA har besvarats detaljerat otaliga gånger.

H

bhphotovideo är mycket seriösa och det är inga problem att beställa av dem. Väntetiden brukar vara 3-4 veckor beroende på vilket transportsätt man valt för grejorna. Enda sättet mig veterligen att slippa momsen är, förutom att åka över själv, att beställa dem till någon bekant i usa som sedan skickar dem vidare, till dig.

tusen tack för alla svaren.. funderade faktis att åka över och inhandla de mesta.. men vet inte hur hårda dem är vid den svenska inpasseringen till göteborg..

Det kan nog variera. När jag hade varit i USA förra året så var det helt tomt i kontrollen (på Landvetter alltså). Var bara att gå rätt igenom.

är riktig sugen på att åka över nu.. att kunna handla för "halva" priset.. samt att man kan få ta en tripp till N.Y.. nä.. ska se om det är nån som vill hänga med.. ingen här på forumet som ska över.. och som man kan hänga på.. =P nä.. få se hur det blir.. men tack för alla svar..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar