ANNONS
Annons

Handgrepp/handske till kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

Artin

Aktiv medlem
Ska försöka beskriva vad de är jag menar. De är som en handske med en metall platta som skruvas i stativfästet, så man får lite mer stöd när man fotar utan stativ. Hoppas ni förstår vad jag menar. Någon som har en länk så lägg gärna upp den.

Tack på förhand Artin

Nåt sånt här?

Länk

Lite väl dyr kanske, men den ser skön ut. ;)

Bilagor

• nikon-ah-4-leather-hand-grip.jpg
    nikon-ah-4-leather-hand-grip.jpg
    20.6 KB · Visningar: 895
Ok, det verkar vara en inloggningssida där med.

Klicka på Camera Accessories i vänsterspalten så finns det två alternativ av handremmar.

Jag har en sådan och den funkade riktigt bra till min D70, men efter byte till D200 använder jag sällan eller aldrig handledsremmen. Luckan för minneskortet på D200 sitter placerad så att den täcks av remmen och det blir lite "pilligt" att byta minneskort.
/Nonno

Artin skrev:
De är som en handske med en metall platta som skruvas i stativfästet, så man får lite mer stöd när man fotar utan stativ.
Observera! Du får inte mer stöd på grund av handlovsremmen (i bemärkelsen "längre slutartider"/komplement till stativ), det är bara till för att kunna bekvämt och säkert bära runt på kameran i handen.

Den på bilden i Fredriks inlägg heter AH-4 och är bra men dyr. Jag har en sådan men använder den bara när jag går omkring mycket och vill ha kameran i handen istället för runt halsen.

I denna tråd har jag skrivit lite om de handlovsremmar jag testat.

Helt korrekt de var inte längre slutar tider jag var ute efter utan att kunna slippa ha D200 med batterigrepp och 70-200 Vr hängandes runt halsen.

Tack för hjälpen

//Artin

Handlovsremmen ovan kommer från Roxen som säljer mycket grejer på Ebay, se här tex:
http://www.ebay.se/viItem?ItemId=180092593648

Köpte precis samma från dom för ett tag sedan, var inte speciellt nöjd med den så jag sålde den. Men där kan du nog få den betydligt billigare än på Tradera, du får ju lägga på lite för frakten då men...kika runt de har flera olika roliga saker där.

recman skrev:
Handlovsremmen ovan kommer från Roxen som säljer mycket grejer på Ebay, se här tex:
http://www.ebay.se/viItem?ItemId=180092593648

Köpte precis samma från dom för ett tag sedan, var inte speciellt nöjd med den så jag sålde den. Men där kan du nog få den betydligt billigare än på Tradera, du får ju lägga på lite för frakten då men...kika runt de har flera olika roliga saker där.

(De heter Roxsen om man ska vara noga)

Varför var du inte nöjd med remmen? Jag skulle nog vilja ha en Nikon-"handske", men tycker att den är onödigt dyr, 200:- låter mer rimligt för mina behov.

Per.

perstromgren skrev:
(De heter Roxsen om man ska vara noga)

Varför var du inte nöjd med remmen? Jag skulle nog vilja ha en Nikon-"handske", men tycker att den är onödigt dyr, 200:- låter mer rimligt för mina behov.

Per.

Ja, RoxSen heter dom då, sorry :)

Nä, dels tyckte jag den var jobbig, hade velat ha nån snabbkoppling på den så den gick lite smidigare att sätta på/ta av. Sen tyckte jag inte att den satt så skönt som jag hade hoppats på, remmen var gjord på så sätt att jag inte fick ha handen runt kameran som jag önskade, blev knas...så den fick åka helt enkelt. Kan ju vara en smaksak så...

Hej!

Använder nikons "handlovsrem" med min d200, tycker den funkar super för mig. Dock kan jag hålla med om att det kan vara lite bökigt att öppna batteri- och minneskortsluckan, dessutom tror jag att remmen passar oss med stora händer bättre.

Angående priset så köpte jag min via ebay, HKsupplies om jag inte minns fel för typ 400-450 spänn inkl. frakt.

/Sulo

funkar alla handlovremmar genom att skruvas på undertill???

hur funkar det med batterigrepp??? (D80)

//G

Nej, men det är den vanligaste varianten jag har sett. Kameror har ju så gott som alltid en gänga för stativskruv undertill och fäste för kamerarem upptill så det är en konstruktion som funkar till de flesta märken. Men jag tror det är Canon som har ett fäste på batterigreppet som gör att deras kamerarem fästs lite annorlunda.

Handgrepp tillsammans med batterigrepp funkar inte när du kör i vertikalt läge, handgreppet sitter ju anpassat efter den vanliga avtryckaren. Däremot så kan du ha på handgrepp på kameror med batteripack, de flesta handgrepp ställer man in själv och de har ganska mycket spel som gör att du kan anpassa efter kamerans storlek.

Jag har provat min AH-4 på en analog F80 med batteriadapter och det fungerade och folk använder AH-4 tillsammans med F5:eek:r så storleken på kameran spelar ingen roll, mer hur du vill hålla den.

Sulo skrev:
Hej!

Använder nikons "handlovsrem" med min d200, tycker den funkar super för mig. Dock kan jag hålla med om att det kan vara lite bökigt att öppna batteri- och minneskortsluckan, dessutom tror jag att remmen passar oss med stora händer bättre.

Jag har nyligen köpt en AH-4 också och kan intyga att den funkar bra. Jag har tagit bort remmen till kameran för att bara använda "handsken" i fortsättningen. Behöver jag bära den längre sträckor har jag en lien kamerarväska med rem.

Det är dock värt att notera att din tro om att den bara passar för stora händer inte stämmer. Jag har små, och det går utmärkt. Många kan t.ex. inte hålla i en F75 för att den är för liten, men för mina händer passar den perfekt. D50:an är aningen för stor för att bära bekvämt, därför köpte jag en AH-4, vilket löste saken.

Per.

PS. L-Foto tog ca 700:- inkl frakt. DS.

perstromgren skrev:
Jag har små, och det går utmärkt. Många kan t.ex. inte hålla i en F75 för att den är för liten, men för mina händer passar den perfekt.

Coolt.. F75 är för lite för mig även om ja skulle kapa fingrarna vid sista leden.. då har jag iof stora händer men du måste ha väldigt små.

OT ja vet.. men intressant

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar