Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handboll autofokuspunkt

Produkter
(logga in för att koppla)

photographer

Aktiv medlem
Hej.

Skall iväg och fota en handbollsmatch nu på söndag vilket blir min första.
Funderar på vilket som blir bäst endast den mittersta autofokuspunkten aktiverad eller alla, själv brukar jag alltid uteslutande använda mig av den mittre autofokuspunkten bra eller dåligt i såna här sammanhang ?
Funderar även på om centrumvägd exponering blir bäst eller har ni andra åsikter ?
Utgår från att AL servo är att föredra även för handboll eller går det för fort ?
Kommer att använda mig av 40D och 70-200 is 2.8 och eventuellt 17-55 is 2.8

Många frågor jag vet.

//Peter Olsson
 
Dra upp ISO:t till ca 800 eller kanske mer. Jag har kört med 1250 och det har fungerat. Kör med manuell mätning med centrumvägd metod. Ta några provkort och finjustera. Sedan behöver du inte bry dig om ljuset. Som vanligt blir rådet att köra i RAW, så slipper du en hel del problem med vitbalanseringen (oftast lysrörs belysning). En av provbilderna bör du ta på något vitt eller neutralt grått.

Utgå från att du bör köra på i stort sett största bländaren eller omkring 4 för att få korta slutartider. Tänker du frysa bilderna bör du lägga dig på 1/640 eller snabbare. (Handboll är en snabb sport.) Använd enbart mittpunkt och lämna ganska mycket luft runt omkring så att du kan beskära till bilderna i efterhand. Jag tycker att det är en klar fördel att köra med "tumfokus". Bör vara CF-N 4 i läge 1. (Är inte säker på hur det är på 40D men 30D och 5D är det samma på)

Sätt upp till serietagning - högsta läget. En del kör med enbensstativ men jag tycker att det är lite begränsande och du har dessutom IS på optiken.

Ta med båda objektiven men det är svårt att hinna byta optik under själva matchen. Tala med arrangörerna. De brukar oftast vara väldigt välvilligt inställda till fotograferingen, speciellt om du bjuder på någon bild som de själva kan använda.
 
Senast ändrad:
Hej.

Tack för dina utförliga råd.
Kommer förmodligen köra på bländare 2.8 hela tiden och kanske även med iso 1600 istället för 800 och överexponera 0.5 steg som enligt utsago kommer att göra att man på ett bättre sätt kan backa exponeringen om så behövs i RAW filen.
detta med tumfokus skall jag testa men tror det får bli en senare fråga måste nog tränas på innan man tar den tekniken i bruk antar jag.
Föresten IS av eller på , borde ju klara sig bra utan ?

Behöver förmodligen inte vara så rädd för att få bollen på mig då det är ett damlag i div 3 :)

//Peter Olsson



Minita skrev:
Dra upp ISO:t till ca 800 eller kanske mer. Jag har kört med 1250 och det har fungerat. Kör med manuell mätning med centrumvägd metod. Ta några provkort och finjustera. Sedan behöver du inte bry dig om ljuset. Som vanligt blir rådet att köra i RAW, så slipper du en hel del problem med vitbalanseringen (oftast lysrörs belysning). En av provbilderna bör du ta på något vitt eller neutralt grått.

Utgå från att du bör köra på i stort sett största bländaren eller omkring 4 för att få korta slutartider. Tänker du frysa bilderna bör du lägga dig på 1/640 eller snabbare. (Handboll är en snabb sport.) Använd enbart mittpunkt och lämna ganska mycket luft runt omkring så att du kan beskära till bilderna i efterhand. Jag tycker att det är en klar fördel att köra med "tumfokus". Bör vara CF-N 4 i läge 1. (Är inte säker på hur det är på 40D men 30D och 5D är det samma på)

Sätt upp till serietagning - högsta läget. En del kör med enbensstativ men jag tycker att det är lite begränsande och du har dessutom IS på optiken.

Ta med båda objektiven men det är svårt att hinna byta optik under själva matchen. Tala med arrangörerna. De brukar oftast vara väldigt välvilligt inställda till fotograferingen, speciellt om du bjuder på någon bild som de själva kan använda.
 
En del tycker säkert att jag är tjatig när jag hänvisar till mina inställningar för ishockey, men faktum är att de funkar för alla sporter och i alla hallar, så länge som man vill frysa bilden.

Prova inställningarna som jag har här: http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/11680.htm

Beträffande objektiv så ska du slå av IS:en, den gör ingen nytta på de korta slutartider som du behöver. Objektivvalet är lite svårare. Om man står på kortlinjen så kan ditt 17-55 kännas lite kort i 55-läget, men alldeles lagom när kantspelaren flyger förbi. 70-200 kan nog bli lite långt i 70-läget när spelet är på din sida av straffområdet. Står du på långsidan vid mittlinjen så kan 70-200 vara alldeles lagom. Du får prova dig fram helt enkelt.

Beträffande bollen så brukar den ha studsat innan den träffar och då tappar man bara balansen lite grann. Direkta träffar kan ta rätt så bra, men hittils har jag bara fått sådana på benen. Vad du än gör så ta inte i bollen om den är i närheten av dig. Om du gör det så kommer kameragrepp att få en helt annan innebörd.

Glöm inte att lägga upp bilder i sportfotopoolen sedan. ;-)
 
Hej.

Funderar lite på varför man skall starta den följande autofokusen med tummen för, går det inte lika bra med halvvägs nedtryckt avtryckarknapp ?

Ja kan tänka mig att 70-200 blir lite "tajt" i många lägen men förmodligen ändock det som ger de bästa bilderna vid en "fullträff".

Visst kommer jag att lägga upp bilder i poolen fattas ju bara annat ;-)

//Peter Olsson

Olsin skrev:
En del tycker säkert att jag är tjatig när jag hänvisar till mina inställningar för ishockey, men faktum är att de funkar för alla sporter och i alla hallar, så länge som man vill frysa bilden.

Prova inställningarna som jag har här: http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/11680.htm

Beträffande objektiv så ska du slå av IS:en, den gör ingen nytta på de korta slutartider som du behöver. Objektivvalet är lite svårare. Om man står på kortlinjen så kan ditt 17-55 kännas lite kort i 55-läget, men alldeles lagom när kantspelaren flyger förbi. 70-200 kan nog bli lite långt i 70-läget när spelet är på din sida av straffområdet. Står du på långsidan vid mittlinjen så kan 70-200 vara alldeles lagom. Du får prova dig fram helt enkelt.

Beträffande bollen så brukar den ha studsat innan den träffar och då tappar man bara balansen lite grann. Direkta träffar kan ta rätt så bra, men hittils har jag bara fått sådana på benen. Vad du än gör så ta inte i bollen om den är i närheten av dig. Om du gör det så kommer kameragrepp att få en helt annan innebörd.

Glöm inte att lägga upp bilder i sportfotopoolen sedan. ;-)
 
Photografer skrev:
Funderar lite på varför man skall starta den följande autofokusen med tummen för, går det inte lika bra med halvvägs nedtryckt avtryckarknapp ?

Jag tar ett exempel från ishockeyns värld för att förklara fördelen med tumfokus.

Om du försöker plåta stöket framför mål så kan du sätta fokus på t.ex. målvakten och sedan släppa tummen. Håll fingret på avtryckaren så att du är beredd på att klämma av när den perfekta bilden uppstår. Du har fortfarande fokus på rätt ställe även om domaren eller en spelare svischar mellan dig och målet.

I handboll kan du råka ut för att en flaxande målvakt kommer in med handen i bild och fångar autofokusens uppmärksamhet.
 
Tumfokus

Det var inget speciellt för just denna fotograferingen. Tycker bara att det är ett väldigt bra tips för alla typer av fotografering. På detta sättet så särskiljer du fokus med exponeringen vilket kan vara ganska användbart i många situationer.

Bästa exponering lär vara att ligga precis på gränsen till utfrätt i högdagarna. Bara det är en utmaning när man har allt annat att tänka på.

Tänk på att ge autofokusen lite tid att ställa in sig. Låt kameran fokusera någon sekund innan det är dags att trycka av. 2:a och 3:e rutan brukar bli bäst.....

Tja. Tage var före med en väldigt bra anledning....
 
Senast ändrad:
Re: Tumfokus

Ja man har nog fullt upp med att bara följa spelet .

En sak som kanske skulle hjälpa till att få skärpan på fler bilder kanske vore att ändå använda sig av alla autofokuspunkter MEN "sikta" med den mittre precis som vanligt och hoppas att den "hugger" för egentligen så skall den göra det före dom andra vad jag kan förstå då tex 70-200 2.8 versionen tillsammans med 40D eller andra kameror vad vet jag, har en "känsligare" mittre autofokuspunkt.Detta gäller vad jag hört endast objektiv som har bländare 2.8 eller är jag helt ute och cycklar nu?

Och som sagt missar den mittersta så "hugger" förhoppningsvis någon av de andra nio.
Man får ju iofs inte skärpan där man vill men kanske blir det en lika bra bild eller till och med bättre :)


// Peter Olsson


Minita skrev:
Det var inget speciellt för just denna fotograferingen. Tycker bara att det är ett väldigt bra tips för alla typer av fotografering. På detta sättet så särskiljer du fokus med exponeringen vilket kan vara ganska användbart i många situationer.

Bästa exponering lär vara att ligga precis på gränsen till utfrätt i högdagarna. Bara det är en utmaning när man har allt annat att tänka på.

Tänk på att ge autofokusen lite tid att ställa in sig. Låt kameran fokusera någon sekund innan det är dags att trycka av. 2:a och 3:e rutan brukar bli bäst.....
 
Photografer skrev:
Hej.

Skall iväg och fota en handbollsmatch nu på söndag vilket blir min första.
Funderar på vilket som blir bäst endast den mittersta autofokuspunkten aktiverad eller alla, själv brukar jag alltid uteslutande använda mig av den mittre autofokuspunkten bra eller dåligt i såna här sammanhang ?
Funderar även på om centrumvägd exponering blir bäst eller har ni andra åsikter ?
Utgår från att AL servo är att föredra även för handboll eller går det för fort ?
Kommer att använda mig av 40D och 70-200 is 2.8 och eventuellt 17-55 is 2.8

Många frågor jag vet.

//Peter Olsson


Du har något spännande framför dig. Handboll är grymt snabbt och kan vara väldigt oberäkneligt. 17-55 kan vara bra för miljöbilder, men kommer kännas kort under spelet. Dessutom kommer det vara svårt att träffa rätt med fokuseringen, då spelarna blir rätt små.

Sikta på att använda 70-200 och bländare 2,8. Du vill få in så mycket ljus du kan, för att uppnå korta exponeringstider. Aldrig under 1/500, hellre 1/640 eller 1/800. Ta någon provbild under uppvärmningen för att se vilken ISO som krävs. Kör sedan i manuellt läge så slipper du ojämna exponeringar. Manuell vitbalansering är praktiskt även om du kör i RAW. Hur kul är det att ändra vitbalansen i alla bilderna? Om du ska leverera bilder snabbt kan du köra i RAW+jpeg och skicka utvald(a) jpeg:ar direkt.

Jag brukar köra med tumfokus, men om du inte är van, är det inte nödvändigt. AI Servo är lämpligt.

Eftersom handboll är en tät sport, använder jag en manuellt utvald fokuspunkt, där jag tänker mig att huvudet kommer vara.

Kul att se dina bilder sedan!
Arne
 
Ja så har jag nu varit och fotat min första handbollsmatch Div 3 och jag kan väl säga som så att det fanns överigt att önska beträffande belysning i den hallen för jag fick slutartider på 1/125 sekund som bäst på bländare 2.8 och ISO 1600 med mitt 70-200 2.8 L IS , Passade även på att fota en hopptävling i ett ännu mörkare ridhus där fick jag slutartider runt 1/40 sekund hmm jag började tvivla på att jag såg rätt.

I vilket fall som helst försökte jag pressa upp kameran till ISO 3200 vilket jag aldrig gjort förut och därför inte fick att fungera som jag ville jag kunde tex inte låsa bländare 2.8 tillsammans med denna inställning CF 1-3 eler vad den nu kallades för.

Känns lite snopet att jag fick så långa slutartider man undrar ju onekligen om allt står rätt till med kameran/objektivet.


//Peter Olsson
 
Så som du förklarar angående dina slutartider så förstår jag att du inte kört helt manuellt. Varför kör du inte läge "M" och ställer fast slutartid och ISO samt bländare?

Kör 1/640 el. 1/800, f2.8 och ISO 1600 eller 3200 så är det just detta du får. Då slipper du att kameran går in och justerar slutartiden...

Hoppas du fick några bra bilder ändå.
 
daniel_k2 skrev:
Så som du förklarar angående dina slutartider så förstår jag att du inte kört helt manuellt. Varför kör du inte läge "M" och ställer fast slutartid och ISO samt bländare?

Kör 1/640 el. 1/800, f2.8 och ISO 1600 eller 3200 så är det just detta du får. Då slipper du att kameran går in och justerar slutartiden...

Hoppas du fick några bra bilder ändå.

Har idag lärt mig hur jag ställer in c.fn och har där gjort ett val med iso 3200 och manuell slutartid 1/ 500 och bländare 2.8 det jag undrar lite över är varför kameran "justerar" iso när jag kör såhär det är ju en manuell inställning ? iofs på c.fn

//Peter Olsson
 
Såja nu börjar det likna något , har testat att köra helt manuellt förutom autofokus.

ISO 3200
slutartid 1/500
Bländare f 2.8

Funkade mycket bra förutom att bilderna blir lite för brusiga , skall testa i samma hall med iso 1600 och samma slutar och bländartid och se hur det blir kanske måste jag öka på exponeringen efteråt i Lightroom.

Neat Image fungerade bra till att ta bort det värsta bruset kanske man skall köpa en "skarp" version.

Bild finns inlagd i poolen samt på min sida.

//Peter Olsson
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar