Annons

Handbagage-ryggsäck med plats för kamera och laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)

roffen2

Medlem
Det här måste ju vara en av de vanligaste önskemålen? Man flyger utomlands och vill ha med sig kameran och några objektiv och en bärbar dator i handbagaget. Och då helst i form av en ryggsäck. De flesta flygbolag verkar godta handbagage som är 23 cm tjockt. Ryan Air bara 20 :eek:(

Men - jag har svårt att hitta någon lämplig. Dessutom tycker jag inte uppgifterna från tillverkare och handlare stämmer(!) Jag skickade fter en Lowepro Compu Rover AW. Enligt tillverkare och Cyberphoto 55*34*23 som yttermått. Men det stämmer inte alls, den är 30 cm tjock!

Några andra tips?

Tjenare!
Lowepro Fastpack 250 skulle kunna vara ett alternativ. Om din laptop inte är större än 15.6" alltså. Kanske kollat på den och avfärdat redan?

Ryggsäck med plats för kamera och laptopp

Jag hade samma dilemma förra året, skulle flyga utomlands och ville ha med mig två kameror och några objektiv. I för sig var det inte Ryanair jag skulle flyga med utan Wizzair, men de flyger från samma flygplats här i Göteborg och har samma säkerhetspersonal. Jag hade köpt en "Adventure Icebreaker ryggsäck Medium" på Cyberphoto (som har plats även för laptopp) men var inte säker om jag skulle få ha den som handbagage.... åkte ut till flygplatsen några dagar innan resa, pratade med säkerhetspersonalen och det var inga problem alls att ha ryggsäcken med på resan som handbagage. Den fick inte plats under stolen, men det var långt ifrån vad folk hade med sig i utrymmet ovanför huvudet på "hatthyllan" :)
Det var inga problem heller att ha denna ryggäck som handbagage på annan flygplats ute i Europa (Budapest).
/Alex
PS: väldig bra ryggsäck, kan rekommendera

ryggsäck

Jag har en Kata 103 S som rymmer hus, 3-4 objektiv, blixt samt laptop upp till 15". Den går utmärkt i kabinen. Lika lätt att gå med i handen som att ha på ryggen. Väldigt bekväm.

Jag hade samma dilemma förra året, skulle flyga utomlands och ville ha med mig två kameror och några objektiv. I för sig var det inte Ryanair jag skulle flyga med utan Wizzair, men de flyger från samma flygplats här i Göteborg och har samma säkerhetspersonal. Jag hade köpt en "Adventure Icebreaker ryggsäck Medium" på Cyberphoto (som har plats även för laptopp) men var inte säker om jag skulle få ha den som handbagage.... åkte ut till flygplatsen några dagar innan resa, pratade med säkerhetspersonalen och det var inga problem alls att ha ryggsäcken med på resan som handbagage. Den fick inte plats under stolen, men det var långt ifrån vad folk hade med sig i utrymmet ovanför huvudet på "hatthyllan" :)
Det var inga problem heller att ha denna ryggäck som handbagage på annan flygplats ute i Europa (Budapest).
/Alex
PS: väldig bra ryggsäck, kan rekommendera

Wow, går verkligen adventure icebreaker medium som handbagage?
Den är ju enorm! Underbart.. Då behöver man inte välja vilka objektiv som ska med
på resan ju!

Tack för tipsen, några av ryggsäckarna är lite för små för min laptop.

Jag pratade med Cyberphoto, jag fick byta ut den jag hade köpt. De föreslog i stället en Lowepro Fastpack 250. Så jag får väl se hur den ser ut när den kommer. Usch, det är svårt att köpa ryggsäckar på nätet....

Det är inte flygplatsen det hänger på, det är flygplanet och i förekommande fall (mest snålbolagen) flygbolagens önskan att tjäna pengar på allt de kan debitera extra för.

Flyger man med små regionala jetflygplan finns det väldigt lite plats, och då vill de varken ha något som är normalstort eller väger som en mindre kamerautrustning i kabinen.

Jag flyger med ett handbagage som jag köpte för 200 kronor på ICA. Just nu är jag iväg med 7D+BG-E7, EF-S 10-22mm f/3,5-4,5, EF-S 17-55mm f/2,8 IS USM, EF 50mm f/1,4 USM, EF-S 60mm f/2,8 macro USM, EF 70-200mm f/2,8L IS II USM och två Speedlite 580 EX II i väskan. Till det kommer laptop, Dell Precision M65 och lite annat småkrafs. Den omfattningen går bra utom på de minsta ställena, där de accepterar väskan som handbagage men inte inne i kabinen. Så jag har några tygväskor inne i väskan för de tillfällena. De väger nästan inget, men så plockar jag ut det ömtåliga, alltså kameragrejorna, om de vill skicka väskan i bagageutrymmet. Det gör inte så mycket om man får tillbaks den vid flygplansdörren, men det blir mer och mer vanligt att den får åka med det vanliga bagaget in i hallen, och då blir det ju ett jädra dunsande för en stackars kamera.

Det blev en Lowepro Fastpack 250, tack för tipsen. Jag har en 15,6 tums laptop och den går precis i. Med lite god vilja håller den 23 cm tjocklek. Inte så snygg, och verkar inte helt vattentålig (saknar regnskydd).

Men den blir nog bra på resan.

Har du rest ännu? :)
Funka den bra som handbagage isf?
Har en likadan och undrar om jag måste fixa något annat eller inte. :)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto