ANNONS
Annons

Han är fotograf och jag redigerade....

Produkter
(logga in för att koppla)

kickimimmi

Ny medlem
Hej, jag fick förfrågan om att modella för en bekant fotograf. Jag trodde mest att det var en kul grej, att han skulle lägga ut bilderna på sin blogg eller liknande men tydligen ska han använda dessa i sin portfolio också.
Det som stör mig är att han nu lagt över hela redigeringsarbetet på mig och pekar i tidningar och säger "såhär vill jag att den ska se ut när den är färdig". Jag får inget betalt och vågar inte heller kräva det eftersom det är en bekant till mig och arbetslös vilket jag inte är (dock blir jag irriterad över att jag måste slösa bort min tid) och han tjatar varje dag och undrar när de är färdiga och säger att han måste få färdigt sin portfoilo som han även ska söka in på skolor med.

Då är min fråga: Vem äger rättigheterna till bilderna egentligen? Jag vet att det är fotografen som äger dem, men samtidigt är det jag som redigerat dem, dessutom gratis, och om han ska använda dessa i en portfolio han tänker söka in på skolor med så kan de ju inte räknas som hans? Redigeringsarbetet är ju 50% av verket vilket även skolorna bedömer. Om han även publicerar dem på internet tycker jag mig också ha rätt till att få mitt namn utskrivet, någon som vet vad jag kan kräva eller säga?

Låter som om fotografen borde ta ledigt från vad som tar hans tid och göra redigeringsjobbet själv. Låter som ett jättekonstigt agerande.

Be om rättigheter till egen användning av bilderna och credit text för dina två roller och se vad han säger?

Tycker du antingen skiter i att redigera dem eller kräver att få cred för redigering/modell. Sen kan jag ju tycka att ska han anv dem i sin portfolio o för att söka in på skolor ska han göra jobbet själv. Som du säger, även redigeringen bedöms ju.

Det är ju konstigt i sig att han ska få bilder bedömda som inte han själv redigerat så bedömarna bedömer ju inte hans arbete egentligen.

Jag tycker du borde dra dig ur. Säg att du inte längre vill ställa upp och att du missuppfattade vad det gällde om från början.

Blir det tjafs så får det väl bli det. Men stå på dig.

Konstigt att han inte bad dig ta bilderna också. Med din kamera, i din studio. Redigering med dina program.

Låt honom göra jobbet själv. Är han arbetslös borde han ha tid, har han inte tid får han betala dig för din tid.

Sjukt.

Har han ingen skam i kroppen?

//Johan

Jag tycker också att det är ett mycket konstigt agerande. Om han ska stå för bilderna helt så måste han också göra hela jobbet själv. Det är ju nästan som om en konstnär skulle hämta en canvas duk med skiss och sedan be nån annan sätta färgerna och tonen på tavlan. Håller med resterande här, om du gör redigeringen så måste du få cred för det. Och om han ska söka till nån skola så måste han själv göra hela jobbet. Annars är det inte helt rätt... Jag råder dig att prata med honom. Lycka till!

//CZ
www.zayaphotography.com

Om han ska ha bilderna i sin portfolio som han sedan ska söka med så är det ju givetvis HAN som ska göra arbetet, inte du. Solklart eller hur, bara att säga som det är och tacka nej.

Beklagligt

Beklagligt, men jag har mött personlighetstypen förr. Det handlar om en personlighet som ser andra människor som redskap och utnyttjar dem som inte säger ifrån. Till en början ser man inte mönstret, man är sjysst med sin kompis... men med tiden blir känslan av att bli brukad övermäktig. Jag säger alltid nej, om jag möter tendens till detta beteende. En vän utnyttjar inte en vän på ett så utstuderat sätt, det är inte vänskap utan parasiterande. Låt din kamrat utföra arbetet själv, han behöver kunskapen för framtiden.

Kan bara instämma i det som skrivits tidigare. Om du inte är väldigt förtjust i honom, så lägg ner projektet.

Om du redigerar bilder som han använder vid ansökan till skolan är det sannolikt att både han och du gör en bedräglig handling. Alltså olagligt. Jag har ingen aning om straffskalan. Men om någon anmäler er så blir det åtminstone jobbigt.

Petter ...

Lägg ner direkt

Detta var ju ett väldigt konstigt förfarande - för det första borde du ha betalt för ditt nedlagda arbete och för det andra verkar det väldigt konstigt att han ska söka in på skolor med det som du har åstadkommit - det är ju nästan som Terjes situation ju - ska han sen sitta och säga att han fixat det?
Dra dig ur direkt och ge tillbaka oredigerade bilder om du inte får betalt och även har cred för ditt arbete ....

Om jag skickar en massa bilder till dig så tror jag inte att du gör det gratis åt mig? och låter mig få ta åt mig hela äran? inte troligt.
Tråkigt givetvis om det är din vän men det är faktiskt inte ok ändå - om bilder till skolan skall vara plåtade och redigerade av den som söker , kan du då bli den som har fuskat eller hjälpt någon att fuska?
Du vet ju i alla fall om att han skall söka in med de bilder du redigerat ...

//Glenn

Nu har de vise männen talat och jag håller väl med men Kristin, varför inte köra med direktkommunikation? Det tror jag är bra. Han kanske har reflekterat så mycket på vad han vill ha utav dig?

Den legala sidan av upphovsrätten om du gör en del av jobbet täcks av sjätte paragrafen i upphovsrättslagen:

• 6 § Har ett verk två eller flera upphovsmän, vilkas bidrag icke utgöra självständiga verk, tillkommer upphovsrätten dem gemensamt. De äga dock var för sig beivra intrång i rätten.

Det innebär alltså att du har en del av upphovrätten om du gör en del av jobbet. Hur stor den delen är kan man kanske tvista om, men ovedersägligen ingår ditt arbete som ett sådant bidrag som §6 avser.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

Den legala sidan av upphovsrätten om du gör en del av jobbet täcks av sjätte paragrafen i upphovsrättslagen:

• 6 § Har ett verk två eller flera upphovsmän, vilkas bidrag icke utgöra självständiga verk, tillkommer upphovsrätten dem gemensamt. De äga dock var för sig beivra intrång i rätten.

Det innebär alltså att du har en del av upphovrätten om du gör en del av jobbet. Hur stor den delen är kan man kanske tvista om, men ovedersägligen ingår ditt arbete som ett sådant bidrag som §6 avser.

Nja, det finns inget i lagen som antyder att en kopist/redigerare ska räknas som upphovsman. Jag känner inte heller till några rättsfall med den konsekvensen.

Jag förstår ju problemet i sak, men tänker ändå tillbaka på den analoga tiden då jag lämnade bort arbeten för kopiering, för sådant kan jag inte själv. Då pratade man inte om sådant då det troligen var vanligare då.

Jag är med på att det är annorlunda nu och i ditt fall.

Nja, det finns inget i lagen som antyder att en kopist/redigerare ska räknas som upphovsman. Jag känner inte heller till några rättsfall med den konsekvensen.

Jo, just den här passagen i lagen gör det möjligt, även om det ännu inte finns några rättsfall. Att det sedan blir en bedömningsfrågs hur stor del var och en har bidragit till att skapa verket är ju upp till domstolen den dag ett sådant rättsfall kommer upp. Men det finns inget hinder i lagen för den som utför en del av skapandet att sätta sitt namn på. Du kan jämföra med andra liknande upphovsrättsfrågor där det har blivit reglerat, som när man gör ljud och rörliga bilder.

Lämpligen bör parterna göra ett inbördes avtal i frågan.

Kan den här delen av lagen också användas för att ge sminkösen och modellen sina delar av upphovsrätten till verket? Hade ju näppeligen blivit något utan deras insats?

Petter ...

Jo, just den här passagen i lagen gör det möjligt, även om det ännu inte finns några rättsfall.
Att lagtexten gör det möjligt är en sak. En annan (och viktigare) sak är att det inte finns någon svensk rättspraxis som ger kopisten upphovsrätt. Frågan är ju inte ny, utan var nog ungefär lika intressant när t ex Christer Strömholm lät sina assistenter ta fram bilderna i mörkrummet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar