Annons

Hama Blixtutlösare med FL36

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Tjenare,

Har just fått hem min FL 36. Ser kanon ut! Passade på att köpa en Hama Blixtutlösare Synchromat 6967. Men jag får den inte att trigga... Hur jag än gör. Har testat att sätta blixten i manual. Ingen skillnad. (Kör alltså med den lilla blixten i kameran, och försöker trigga blixtutlösaren med den)

Vad behöver man göra för att aktivera den?
Har en e-400.

Mvh

Stefan

Hama Blixtutlösare med FL36 - Isolering?

Jag har en liknande fotocellsbaserad blixtsynk-trigger, en Soligor FT-3.

Vad jag minns så var det lite lurigt med den. Jag tror det kan bero på att Olympus-blixten har tre extra kontaktstift som blir kortslutna av blixtskons feta plåtsko. Prova med att lägga i en isolerande skiva, urklippt bara för centrumhålet!

Annars får du slå av och på blixten, för vad jag minns fick jag det att funka med endast en blixturladdning åt gången.

Hur ställde du in kameran? AUTO, bara BLIXT-symbolen, eller något av de manuella FULL, 1/4, 1/16, 1/64?

Vet du om man kan stänga av AF-stroben på E-400?
Det går visserligen att ställa AF mode = MF.

Senast ändrad:
Testade just med min blixtutlösare och det funkar klockrent. Även radio-triggern funkar fastän den foten ser ut att kortsluta ett par pinnar på FL-36.
Satte blixten på manuell med lägsta effekten (både interna och externa)

Här syns även hur mycket 12-60 skymmer den interna blixten :(

Bilagor

• p1010160_400.jpg
    p1010160_400.jpg
    53.6 KB · Visningar: 629
Asch. Får det inte att fungera...

Kör i manuelt läge. Manuell focus. Ploppar upp den interna blixten. Stoppar på blixtutlösaren på blixtfoten på fl36:an. Sätter igång den.
Inget händer...
Har försökt isolera de kontaktyterna som inte behövs. Ändrat från auto till manuellt läge på blixten.

inga andra förslag? Får kanske lämna tillbaka utlösaren...

Hama Blixtutlösare Synchromat 6967

Jag har nu provat lite med min Soligor-variant.
Jag är inte säker på hypotesen med kontaktytorna längre, för även med tejp emellan, så kan jag bara skjuta ett blixtskott åt gången. Sen måste jag antingen ta bort blixtskon och sätta den tillbaka, eller så slå av och på FL-36 blixten.

Min slutsats är att de inte gillar varandra, men att det kanske fungerar bättre med andra gamla blixtar.

Jag kan då åtmistone skjuta en blixt i taget med E-400 & FL-36, vilket inte ens du kan.

Du får lämna tillbaka din Hama #6967 och skaffa den som signaturen henq kör med:

Slave Shoe DSS03 Kit

For digital and film camera:
- sync terminal
- Lithium Battery CR927 x 2 required
- two slave functions:
a. Instant synchronization
b. Slave with delay in four various delay mode

Jag kan berätta att jag plockade fram en gammal blixt också, för att testa med min slavtrigger av Soligors fabrikat. Då blixtrar det varje gång faktiskt. Eftersom du aldrig får TTL med denna typ av antik slav-trigger, så är det ju overkill att nyttja en FL-36 till detta. Vilken annan gammal blixt som helst om du har någon liggande duger, helst med någon form av automatik i så fall. Kanske en gammal Olympus T20 eller T32?

Men en modernare variant av slav-trigger som dessutom klarar förblixtar verkar mycket intressant, speciellt den som signaturen henq har hittat, eftersom han har testat den med just en FL-36.

Antingen ett arrangemang med en slavblixt Slave Shoe DSS03 Kit, eller så med radiostyrning Cactus Wireless Radio Flash Trigger.

Ja, blixten på bilden är ju en FL-36. En radio-trigger fungerar på längre avstånd, är inte beroende av omgivningsljuset eller optisk sikt, så det är en flexiblare lösning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar