Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Halogen och vitbalans?(Fota konst)

Produkter
(logga in för att koppla)

Omnicolor

Aktiv medlem
Hej.
Har köpt 4st billiga halogenlampor på Clas ohlson som jag riggat upp för att fota konst (oljemålningar).
Jag vitbalanserar kameran med ett vitt a4 i halogenljuset, så att ljuset blir neutralt och fotar sen med ett QPCard med i bilden, som jag sen använder i photoshop för att justera vitbalansen med (med gråpipetten i 'curves').
Ändå tycker jag att de foton jag tar utan halogenlamporna blir 'mer rätt' i färg. Dvs när jag fotar i vanligt ateljéljus, (hälften vanliga lysrör, hälften dagsljusrör.)

Arbetsmetoden är alltså exakt densamma, men det är som att fotona tagna i halogenljus inte får samma 'bredd' på färgerna.
Jag är lite förvånad, för jag trodde att med min vitbalanserade 350d + ett QPcard skulle jag kunna fota i vilken färgtemperatur som helst.

Är det inte så? Vad gör jag fel?
mvh
EH
 
Att använda pipetten i kurvor blir sällan bra. Om du har Photoshop CS3 kan du öppna en JPG i Camera Raw och använda pitetten för vitbalans där. Oslagbart i jämförelse med "kurvor" eller "nivårer".
 
Du ska nog använda ett neutralt gråkort istället för ett vitt ark. Papper är inte speciellt neutrala.
 
Omnicolor skrev:

Arbetsmetoden är alltså exakt densamma, men det är som att fotona tagna i halogenljus inte får samma 'bredd' på färgerna.
Jag är lite förvånad, för jag trodde att med min vitbalanserade 350d + ett QPcard skulle jag kunna fota i vilken färgtemperatur som helst.
Gråbalans är viktigt, men det räcker inte till för att du ska få en korrekt färgåtergivning av något så krävande som konstreproduktioner. För det första, glöm allt vad som heter jpeg. Du blir låst vid den färgåtergivning som kameratillverkaren har tagit fram. De är mer intresserade av snygga färger än korrekta färger.

Börja med att skapa en korrekt färgprofil. Hur du gör detta beror på vilket program som du gör dina råkonverteringar i. Använder du Camera Raw är det enklaste sättet att fotografera av ett ColorChecker-kort och sedan använda ett skript som tar fram en bra färginställning. Jag använder det skript som finns på www.fors.net/chromoholics/

Sedan kan du använda detta kort att vitbalansera mot istället för ett vitt papper, som sällan är vitt. När du sedan får upp din bild i Photoshop är den metod du beskriver med att göra en kurvjustering med hjälp av gråpipetten bra, eftersom du då kan styra upp valörskalan i flera delar av tonskalan.

Stefan
 
Re: Re: Halogen och vitbalans?(Fota konst)

stefohl skrev:
Gråbalans är viktigt, men det räcker inte till för att du ska få en korrekt färgåtergivning av något så krävande som konstreproduktioner. För det första, glöm allt vad som heter jpeg. Du blir låst vid den färgåtergivning som kameratillverkaren har tagit fram. De är mer intresserade av snygga färger än korrekta färger.

Börja med att skapa en korrekt färgprofil. Hur du gör detta beror på vilket program som du gör dina råkonverteringar i. Använder du Camera Raw är det enklaste sättet att fotografera av ett ColorChecker-kort och sedan använda ett skript som tar fram en bra färginställning. Jag använder det skript som finns på www.fors.net/chromoholics/

Sedan kan du använda detta kort att vitbalansera mot istället för ett vitt papper, som sällan är vitt. När du sedan får upp din bild i Photoshop är den metod du beskriver med att göra en kurvjustering med hjälp av gråpipetten bra, eftersom du då kan styra upp valörskalan i flera delar av tonskalan.

Stefan
Varför ska man glömma jpeg? Färgvärdena är desamma som i PSD, Tiff, Scitex CT med mera. Jag gillar inte Jpeg men det beror på den förstörande kompressionen och inte för att vitbalansen blir sämre. Man blir inte låst bara för att man använder Jpg, inte det minsta!

Att ställa vitbalansen i kurvor eller nivåer fungerar, men att ställa dem i en bra råkonverterare fungerar bättre.
 
Senast ändrad:
Jag fotar alltid i JPG+RAW i ateljén, med JPG-läget i extra lite kontrast för att inte förlora för mycket info.
Sen meckar jag med både jpg-filen och RAW-filen i photoshop. Oftast blir RAW-filen bättre, men inte alltid. Det beror naturligtvis på min bristande kunskap i rawkonvertering, men det är skönt ibland att även ha en jpg som'kamerans förslag'.

Hursomhelst, det där med färgprofil med Colorchecker lät intressant. Men oj dom där korten kostar typ 700 spänn....
Hmm.

Men det borde alltså inte vara något principiellt 'fel' i att fota i tok-mycket-halogen-ljus?
Inte så att färgspektrat blir krympt eller så? För det är så jag upplever det trors att jag neutraliserar vitbalansen?
(Men jag är ju extremt känslig när det gäller färger också...)
Vad göra......
 
Anderzon skrev:
Det där har jag funderat över, hur gör jag det?

Mvh // Martin
Inifrån Photoshop öppnar du en ny bild. Markera den bild du vill öppna, då ändras formatväljaren automatiskt till den filtyp du markerat. Men i stället väljer du "Camera Raw". Då får du tillgång till de funktioner som inte finns i PS (t.ex. vitbalans)
 
Re: Re: Re: Halogen och vitbalans?(Fota konst)

iBoat skrev:
Varför ska man glömma jpeg? Färgvärdena är desamma som i PSD, Tiff, Scitex CT med mera. Jag gillar inte Jpeg men det beror på den förstörande kompressionen och inte för att vitbalansen blir sämre. Man blir inte låst bara för att man använder Jpg, inte det minsta!

Att ställa vitbalansen i kurvor eller nivåer fungerar, men att ställa dem i en bra råkonverterare fungerar bättre.

För att bilden redan är konverterad till en arbetsfärgrymd efter en förhandsinställd profil. Denna profil är sällan lämpad för reprofoto. Att utgå från en råfil ger dig en möjlighet att kalibrera färger. Att bara vitbalansera tar dig kanske 20% av vägen, en riktigt gjord färgprofil tar dig resten av sträckan.

Sedan är det en skillnad mellan att vitbalansera en bild och att applicera en kurva för att justera gråbalansen separat i skuggor, mellantoner och högdagrar. Om allt vore perfekt skulle det räcka med en vitbalansering, men det är det sällan.


Stefan
 
Re: Re: Re: Re: Halogen och vitbalans?(Fota konst)

stefohl skrev:
För att bilden redan är konverterad till en arbetsfärgrymd efter en förhandsinställd profil. Denna profil är sällan lämpad för reprofoto. Att utgå från en råfil ger dig en möjlighet att kalibrera färger. Att bara vitbalansera tar dig kanske 20% av vägen, en riktigt gjord färgprofil tar dig resten av sträckan.

Stefan
Allt går att ändra, så jag köper inte det.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Halogen och vitbalans?(Fota konst)

iBoat skrev:
Allt går att ändra, så jag köper inte det.

Visst, skruva på en färg och se resultatet i en färg i närheten ändras lite, kompensera för detta och något annat ändras.

Nej, ska du få det bra gäller det att försöka minimera dessa ändringar. Det krävs ändå, men ju större ändringar du behöver göra desto svårare och desto längre tid tar det.

Stefan
 
Oj vilken skillnad det är på att använda gråpipetten i kurvor på en JPG, och på att vitbalansera en RAW-fil i Camera raw.


Se bild:

(vitbalanserad RAW överst, gråpipettbalanserad JPG underst)
(Båda är balanserade på grå rutan i QPcard)

http://web.comhem.se/contentz/Scr_2008-03-10-24.jpg


(jag lyckas dock inte öppna en JPG i camera raw)??
EDIT: JO, nu gick det - man måste välja 'open as'!
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Halogen och vitbalans?(Fota konst)

stefohl skrev:
Visst, skruva på en färg och se resultatet i en färg i närheten ändras lite, kompensera för detta och något annat ändras.

Nej, ska du få det bra gäller det att försöka minimera dessa ändringar. Det krävs ändå, men ju större ändringar du behöver göra desto svårare och desto längre tid tar det.

Stefan
Visst är det så; ändra något och kompensera för något annat.
Men ingen profil, hur noggrant den än är gjord kan kompensera för alla variabler man kan råka ut för som fotograf eller retuschör. Har varit i branschen sedan 1979 och är luttrad. Det finns ingen universallösning, bara olika sätt att minimera avvikelserna.
 
Senast ändrad:
Men är det inte så att halogenljus saknar vissa delar av spektrat och därmed gör det omöjligt att få till en korrekt färgåtergivning?
 
Omnicolor skrev:
Det var det som var min tanke också. Nån som vet?
Halogenljus är betydligt bättre än t ex de flesta lysrör. Ljuset innehåller alla våglängder, men de blå är underrepresenterade. Med en korrekt vitbalansering har dagens sensorer inga större problem att hantera detta. Ska du använda jpg, vilket jag tycker är en riktigt dålig lösning, måste du göra denna vitbalansering vid fotograferingen.

Stefan
 
stefohl skrev:
Halogenljus är betydligt bättre än t ex de flesta lysrör. Ljuset innehåller alla våglängder, men de blå är underrepresenterade. Med en korrekt vitbalansering har dagens sensorer inga större problem att hantera detta. Ska du använda jpg, vilket jag tycker är en riktigt dålig lösning, måste du göra denna vitbalansering vid fotograferingen.

Stefan

Tack! Då vet jag. Jag använder helst RAW, så då ska det inte vara något problem.
Jag ska Göra några test igen och se om jag inte kan få till det ändå.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar