Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hajkryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Haglöfs Matrix med tält/sovsäcksfack med egen öppning.
Jag är rätt säker på att inredningen från min LowePro-väska skulle passa där nere.
Eller leta upp Jeppes artikel om hur han gjorde en egen inredning i en mindre rygga.

Hej Billy!
Har testat ett par olika kameraväskor och ingen av dem har varit någon höjdare att bära längre tid. Nu har jag funnit en lösning som funkar perfekt för mig:
Utgår från en Domke wrap som skyddar hus+objektiv samt ett antal Think Tank Lens Changer's för objektiv och filterförvaring. Kompletterar med vattentäta påsar från Sea to Summit UltraSil (från Naturkompaniet) som är små och supersmidiga att ha med om det blir rejält oväder. Och som även kan användas till annat än fotogrejer! Väger nästan inget alls. Sen använder jag den väska/rygga som passar bäst för tillfället.
Vid längre vandringar är Haglöfs Matrix suverän - är gjord för att bära bekvämt vid vandring! Stativ fäster du lätt och välbalanserat på utsidan. Bär oftast kameran framme (redo) samt 1-2 objektiv och ev filter lättåtkomligt i Lens Changer's framtill i ryggan:s midjebälte. LC har smarta nätfickor där man också kan ha torkdukar mm. När jag går i tuffare terräng eller vid dåligt väder bär jag hus och alla objektiv i toppen av ryggan. Vill gärna ha tyngsta grejerna överst. Ställer dem då samlat i en nylonkasse och tar på Sea To Summits påsar om det är rejält oväder. Under kameragrejerna packar jag saker som jag behöver mest sällan vid vandringen och då är det lätt att lyfta ur nylonkassen med alla objektiv och sen sätta tillbaka den. I underfacket på Matrix bär jag skalkläder, viss mat - lättare grejer som jag vill ha mer lättåtkomligt under vandringen.

Lösningen funkar utmärkt vid kortare turer. Då tar jag gärna Haglöfs Tight Pro som också har midjebälte och det funkar även här att ha två objektiv i Lens Changers . På stadsturer tar jag vardags-väskan av messenger-modell och där funkar ett hus med mindre objektiv i Domke Wrap samt ett extra i TT Lens Changer fint. Och filter mm lägger jag i en liten nylon-necessär. Sea to summit-påsar är alltid med.
Lösningen funkar utmärkt för mig och jag gillar att man kan välja olika väskor efter behov. Funderade först på att sätta in ett specialgjort kamerablock men lösningen med Lens Changers som kan bäras framme är smidigare för mig. Nu har jag ju inte världens tyngsta utrustning - riktigt tunga grejer kanske man inte går runt med i Lens Changers vid midjan :) men för mina darlings: Nikon 105, Sigma 150, Tokina vidvinkel och Nikon 50 som alltid är med funkar det utmärkt.
Hoppas mina tankar kan vara till någon nytta! Är inte lätt att hitta rätt i djungeln! Hoppas du hittar något som är rätt för dig!
/ Rika

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto