** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hackiga rörelser.

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej.
Jag filmar med DSLR men även med en Panasonic SD 90.

Jag har problem med att hitta rätta inställningar i Sony Vegas Pro 11 för videokameran.
När jag spelar upp på TV'n direkt från kameran blir det kalas.

Men när jag renderar filmerna till .mp4 så blir resultatet uselt, hackigt och med eftersläp.
Filmsnuttarna är från gocart så det går undan i svängarna.

Gången i Vegas är:
Öppnar filerna.
Ställer in "project properties": Video template HDV 720-25p. Pixel format 8 bit. Full resolution rendering quality, good (el. best).
Enkel redigering genom att klippa lite och lägga på nån text.
Renderar till .mp4

Tilläggas bör att jag är novis i redigering och även lite halvblåst.

Några tips?

MVH J O

Jag tycker synkningen är bra? Både röster och anslag på strängar stämmer när jag ser på filmen i alla fall..

Nu när jag kikar på mp4 filmen (som är utlagd på youtube) via en mediaspelare ( i stället för i datorn) på TV'n så är synkningen och bildkvaliteten helt OK. Läpprörelserna är klockrena!

Men filmerna från gocartbanan är väldigt ryckiga så väl kamerafilerna som mp4-filer. Även när de streamas i mediaspelaren.

Varför har du HDV 720p25 template? Kameran filmar i AVCHD 1920x1080p50
Du borde har en AVCHD inställning istället eller motsv..

Resultatet ser ut att vara någon miss i interlace-hanteringen eller annat som har med bildrutorna att göra. Blir ofta fel om man inte har sina inställningar rätt.

Varför har du HDV 720p25 template? Kameran filmar i AVCHD 1920x1080p50
Du borde har en AVCHD inställning istället eller motsv..

Resultatet ser ut att vara någon miss i interlace-hanteringen eller annat som har med bildrutorna att göra. Blir ofta fel om man inte har sina inställningar rätt.

Tack för svar.
Kameran kan filma i p50. Men här är det "i25"

Om jag förstår dig rätt så ska jag välja en annan template för redigeringen.,
Och sedan, till slut när jag renderar så kan jag välja ett annat format t.ex för web?

MVH J O

jaja, projektinställningarna ska vara så lik det bara går det du filmar i, ibland är det ett krav tom.
Har du bra dator ska du undvika 25i motsv. det är bara ett kompromiss-format med avsikt att göra små filer med sämre kvalité.

Hur och vad du sen exporterar i är en annan sak. Men har man filmat interlaced och ska publicera på webb så bör man vara medveten om att det krävs en extra process av exporten (de-interlace)för att göra det progressivt. Ibland görs detta automatiskt ibland inte, beror på program. Som sagt man bör ha kollat inställningarna och/eller läst manualen för att se vad programmet gör med interlaced material.

Du kan inte visa interlaced på webben t.ex.

Tack för besked.
Kameran har bara i-läge vid 25 bilder/sek.
Däremot finns ett högkvalitetläge i 50p.

Manualen tycker jag är krånglig och det underlättar inte för mig att den är på engelska.

Ikväll ska jag kolla om jag hittar ett template som passar bättre.
Förmodligen klarar programmet att rendera om man väljer att rendera till internet (även om originalet är interlaced). Bör klara det i alla fall, kan man tycka.

Det är en billig och enkel kamera som jag valde för att den har extern mikrofoningång.
Jag tycker att resultatet är förvånansvärt bra när spelar upp via kameran till TV.
DSLR i all ära, denna lilla Panasonic är ett mycket fint komplement.

Jo en TV har oftast en förlåtande bild, och är byggd för video, till skillnad mot en datorskärm som ska kunna så mycket annat i mindre format.

Fundera på att filma i 50p istället. Kanske tar bort några problem för dig.

Jo, det får bli 50p nästa gång det rör på sig framför kameran.

Jag har provat olika template och renderingar nu men får inte till det.
(de-interlacing är aktiverat)
Tyvärr så har jag inte sparat filerna i kameran längre så att jag kan jämföra skillnaden mellan att spela upp i kameran mot att spela i mediaspelaren.

Kan det vara värt att konvertera kamerafilerna innan redigeringen?
T.ex i AVS video converter.
http://www.avs4you.com/AVS-Video-Converter.aspx

Jag har googlat lite och hittat en del klipp på youtube med betydligt bättre kvalitet i rörelser (från samma kamera) än mina egna klipp.
Borde inte påverka "hackigheten" vid uppspelning. Vad filmar du med för slutartid? En konstig slutartid i förhållande till antal bilder per sekund kan ge ryckiga uppspelningar.

Jag tror inte att slutartiden inverkar på filmen som är tagen under mycket ljusa förhållanden.

Jag får göra nya tester med kameran och jämför olika uppspelningar med varandra.

Helst skulle jag vilja lägga tillbaks gocart-filmen på minneskortet till kameran upp spela upp på TV men det har jag inte lyckats med.

Enligt test så ska kameran hantera rörelser väldigt bra.
(i Sverige är det 50 el. 25 fps som gäller inte 60)
http://www.camcorderinfo.com/content/Panasonic-HDC-TM90-Camcorder-Review/Motion-Performance.htm

Kanske finns det någon community för videofilmning med videokameror? tips välkomnas.

En tumregel brukar vara att filma med dubbel slutartid eller hur man nu uttrycker det, dvs filmar du med 25 bps, ska du ha en slutartid på 1/50s och om du filmar med 50 bps, 1/100s slutartid. Vill man ha de där filmlika rörelserna gäller 25 bps (eller 24 bps, 1/48s om kameran hanterar det), men i solsken krävs det då ND-filter, inbyggt eller externt, om man ska kunna använda så låg fps.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar