ANNONS
Annons

Ha med sig utrustning på resa.

Produkter
(logga in för att koppla)

Simonarvestrand

Aktiv medlem
Jag är helt oerfaren när det gäller flyg till andra länder med utrustning har änsålänge bara fotat i länderna runt om sverige men nu på torsdag åker jag till frankrike med flyg.
Hur har man sin utrustning? normalt sett har jag ju min fotoväska men hur ska jag ha den? som handbagage?

Det beror ju alldeles på hur mycket kameraväska du har. Vissa flygbolag tolererar bara 5 kg handbagage, andra 10 kg eller tom mer.

Jag skulle ta med kamera och favoritoptik i handbagage och resten i incheckat bagage. Visst, risken finns att väskan försvinner, så en extraförsäkring är aldrig fel.

Trevlig resa!

När jag åkte till Island i höstas så var maxgränsen för handbagaget 7kg...vilket min kameraryggsäck överskred med råge.

Lösningen blev att plocka fickorna fulla och hänga kameran med teleoptik runt halsen vid icheckningen. Sedan var det bara att packa ner alltihop igen..

Fult gjort kanske, men jag ville absolut inte checka in utrustningen som ngt annat än handbagage...

"Fear for your gear"

Hos Think Tank Photo finns dessa två pdf-filer (man måste registrera sig innan man kan läsa dem) med tips om hur man reser med mycket fotogrejor.

Jag gör som Catherine inför invägningen - fyller fickorna och hänger tyngsta kameran runt halsen.

Kolla nog vad som gäller för det aktuella flygbolaget och den linjen.

Flera av dom sk.lågprisbolagen har mycket tighta regler för handbagage.
SAS och flera andra etablerade bolag är lite generösare. På många större bolag så är dom även mer nogran med storleken på kolliet än vikten. Dom flesta kameraryggsäckar får plats i "boxen" och går att få med även med ett par kilos övervikt.

Det är som på så många andra ställen att du får vad du betalar för. RyanAir tillåter bara lite och åker du Business Class med någon av dom stora bolagen så kan du ta 2 x 8kg utan protest.

Kolla noga innan du ska checkain och "bråka" inte med inchecknings personalen, då är det ofta kört...

MvH
Göran R

Försäkringar!

Hej, jag ska resa till turkiet på lördag, därför är det bråttom!!!!

Jag undrar hur man ska försäkra kameran jag ska ha med mig, och vilka bolad som är billigast.
Ska jag försäkra bara en vecka eftersom jag ska vara borta en vecka, lr är det billigare att försäkra för ett helt år.
Lr räcker det med att ha en hemförsäkring? osv, tacksam för smarta tips!!! OCH DET ÄR BRÅTTOM

Själv brukar jag ha med mig min Kataväska med all optik, laddare osv som handbagage. Har aldrig varit några som helst problem. Skulle aldrig, upprepar aldrig, checka in dyrbar optik och annat efter att ha sett hur bagaget hanteras på flygplatserna.

Nej, jag ska nog ha det på mig i flyget... men jag tänker på försäkrig på kameran. Om nått skulle gå sönder, lr om den nu skulle bli stulen osv, vill ha lite trygghet för min kamera... kostar dock 23000 så den vill man ine bli av med...

Ta kontakt med försäkringsbolaget Solid och se om de kan erbjuda något bra.

Försäkring på fotoprylar är ett problem. Dåligt utbud, dyra premier och främst dålig ersättning eftersom utrustningen skrivs av på kort tid.

De flesta har inte sin utrustning försäkrad.

Hemförsäkringen..

...täcker i många fall, eventuellt med ett litet extra "drulletillägg". Så först - kolla med ditt hemförsäkringsbolag.

/P

PS: Oftast är det inte bara den enklaste utan också den billigaste lösningen..

Väcker liv i den här tråden igen då jag har varit ute och tittat på ny fotoryggsäck.

Jag har även kollat på SAS hemsida och dom tillåter ju handbagage upp till 8 kg, däremot så är ju problemet sotrleken på handbagaget. Vikten kan man ju som flera säger här lösa genom att stoppa fickorna fulla.. men storleken på handbagaget är ju värre

Vis av tidigare erfarenhet kommer jag aldrig, aldrig mer att checka in någon fotopryl eller fototillbehör, eftersom jag på senaster resan blev av med mitt bagage och sedan fick ett h-vete att få ersättning för just kameratillbehören.

Så ni andra här på fotosidan som reser.. vad har ni ör handbagage till er fotoutrustning.. Ok, jag vet det handlar ju om hur mycket prylar du har.. men vore ändå intressant att får tips och hjälp

I november 2006 infördes lika regler för incheckning på alla flygplatser inom EU. Dvs flygbolagen har inget att säga till om.

Vad sägs om att välja en kantig väska som precis får plats i handbagagereglerna på 23x40x50cm eller vad det nu var. Väskan ska vara riktigt lätt! Packa sedan ner all fotoutrustning du får med inom viktgränsen. Använd tex bubbelplast och linda in prylarna så du kan packa riktigt tätt.

Samtidigt checkar du in din fotoryggsäck fast helt utan fotoprylar. Lasta över när du kommer fram. Skulle Fotoryggan bli stulen så får du på resmålet skaffa en ersättningsväska av något slag, vilken inte är hela världen.

/Erik

Göran R skrev:
Kolla nog vad som gäller för det aktuella flygbolaget och den linjen.

Flera av dom sk.lågprisbolagen har mycket tighta regler för handbagage.
SAS och flera andra etablerade bolag är lite generösare. På många större bolag så är dom även mer nogran med storleken på kolliet än vikten. Dom flesta kameraryggsäckar får plats i "boxen" och går att få med även med ett par kilos övervikt.

Det är som på så många andra ställen att du får vad du betalar för. RyanAir tillåter bara lite och åker du Business Class med någon av dom stora bolagen så kan du ta 2 x 8kg utan protest.

Kolla noga innan du ska checkain och "bråka" inte med inchecknings personalen, då är det ofta kört...

MvH
Göran R

De sista gångern jag har flugit med RyanAir så har det faktiskt varit 10kg som gräns på handbagaget, vilket är lite mer än vad man annars får som budgetresenär tror jag.

Reste med malmöaviation till nice denna våren och jag vet att min väska va överlastad den vägde 11 kg drygt och dom godkände 8 .
Ingen som sa något om det när jag flög.
skulle kunna tänka mig att dom säger till om det är kraftig övervikt.

Själv flög jag Bergen-Köpenhamn t/r med SAS i våras och hade min Lowepro Nature Trekker AW II som handbagage. Det vara bara i säkerhetskontrollen i Bergen som de klagade, då fick jag höra att jag skulle plockat ut allting ur väskan för att röntga det separat. Inte ett ljud om vikten eller storleken (men väskan var inte helt lätt att trycka in på bagagehyllan på hemvägens lilla turboprop-flygplan!).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar